Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Ik heb toch wel de neiging om op deze vraag te schrijven, ga je eerst eens verdiepen in de HP vering van de grotere Citroen's zo door de jaren heen .... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
29 apr 2010 08:12 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
om geen schokdempers te vervangen veel werk een bol maar 5min werk 
|
29 apr 2010 09:03 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
... totdat je een veercylinder moet vervangen Het op zichzelf omhoog/omlaag zetten gebruik ik niet zoveel, of het moet de mogelijkheid zijn om een buttlift te doen bij in/uitladen. Wel lekker dat hij gewoon horizontaal blijft ongeacht belading. Wel heb ik het idee dat, in het geval van een aanhanger, de HP iets nerveuzer is als de kogeldruk aan de lage kant is. Bij correcte kogeldruk prima stabiel.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
29 apr 2010 09:14 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Een veercilinder is iets meer dan 100 euro ( of je gaat voor de reparatieset van een paar euro, vergt wat meer arbeid ) ... vervang eens een schokdemper, kost aanzienlijk meer  En gaat bovendien nooit een autoleven mee, een beetje C5 doet z'n hele leven met een paar bollen 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
29 apr 2010 10:20 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Menno schreef: Ik heb toch wel de neiging om op deze vraag te schrijven, ga je eerst eens verdiepen in de HP vering van de grotere Citroen's zo door de jaren heen ....  Da's geen antwoord op de vraag. het gaat er niet om of HP goed of slecht is (zie de argumenten daarvoor/tegen in diverse draadjes) maar wat het nut is van (handmatige) hoogte verstelling. Ik moet zeggen dat ik het nut ook erg beperkt vind . Wel denk ik dat als het er niet op zat men er direct om ging vragen (het kan dus het mot). Echter de geleverde standen hebben zeer beperkt nut. Als er een verhoogde stand was die nog enigzins veerde dan had het zin in terrein (op een cross over C5 met 4WD....). Echter de veerwegen zijn daarvoor niet lang genoeg gemaakt Ik kan me herinneren dat in mijn BX je in de verhoogde stand echt kon rijden, bv op een landweggetje Bij een C5 stuiter je dan weg als het een slechte weg is omdat er domweg te weinig veerlengte over is. .... Blijft over de laagste en hoogste stand voor beladen , auto wassen en wiel verwisselen, allemaal zaken waar ook andere prima oplossingen voor zijn. Echte grote SUV's (rangerover, cayenne) hebben hoogteverstelling om op terrein en op de weg uit de voeten te kunnen De C-crosser zou er gebaat mee kunnen zijn dus. Maar ja geheel in gedachten met de eerdere opmerking zou ik het natuurlijk als gimmick niet kwijt willen raken.....Net als mijn volledige nutteloze extra schermpje in de boordcomoputer met bandendruk en temperatuuur.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
29 apr 2010 10:51 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
exroosje schreef: Menno schreef: Ik heb toch wel de neiging om op deze vraag te schrijven, ga je eerst eens verdiepen in de HP vering van de grotere Citroen's zo door de jaren heen ....  Da's geen antwoord op de vraag. het gaat er niet om of HP goed of slecht is (zie de argumenten daarvoor/tegen in diverse draadjes) maar wat het nut is van (handmatige) hoogte verstelling. Misschien geen antwoord daarop, wel hierop .... haraldhovenkamp schreef: Er zijn ook andere merken auto met esp, maar die kan je zelf toch ook niet handmatig in hoogte verstellen. Ik ben erg blij met mijn c5, maar deze optie vind ik eigenlijk overbodig, laat staan als het stuk gaat, dan ben je wel aan de beurt denk ik. c1, c2, c3, c4 hebben geen verstelbare vering, maar hebben de modellen boven de c5 dit wel? Groet Harald  De vraag waarom hoog/laag is al meerdere malen voorbij gekomen ... viewtopic.php?p=83715#p83715viewtopic.php?p=36682#p36682 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
29 apr 2010 11:01 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
En dat laatse had beter op pagina 1 van deze draad kunnen staan. Maar ja, we moeten toch ergens over praten om het forum levend te houden. Blijf van mening dat ook in de 2 genoemde draadjes weinig killer apps voor handmatige hoogteverstelling naar voren komen. Het voorbeeld om de hogere stand te gebruiken voor slechte weggetjes deel ik niet, juist omdat de vering merkbaar afneemt in de iets hogere stand. Daar gaat ie dan weer te hoog voor om nog veerweg over te houden.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
29 apr 2010 14:15 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Nog een voordeel, maar voor de lage landen van minder belang. In de winter, als de sneeuwruimer nog niet geweest is, is de gemiddeld hoge stand ideaal om buikschuiven te voorkomen 
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
29 apr 2010 14:58 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Ik heb wel eens de hoogteverstelling gebruikt om uit de sneeuw te komen, maar dat komt maar zelden voor (was idd in dld). De enige echt cruciale applicatie vind ik bij het laden en lossen van de auto (danwel aankoppelen aanhanger): door de HP is de auto al bij uitstek geschikt om zware ladingen te vervoeren (en ongevoelig voor een beetje kogeldruk), dus het laden en lossen met variabele hoogte past prima in die doelstelling. Moet je natuurlijk wel regelmatig zware dingen vervoeren... maar dat is net als het nut van een blinkjeshouder... moet je wel van frisdrank houden 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
29 apr 2010 15:00 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|