haraldhovenkamp schreef:Er zijn ook andere merken auto met esp, maar die kan je zelf toch ook niet handmatig in hoogte verstellen.
Met ESP heeft het helemaal niks te maken. ESP is een onderdeel van het remsysteem. (dynamische traject beïnvloeding)
Ik ben erg blij met mijn C5, maar deze optie vind ik eigenlijk overbodig, laat staan als het stuk gaat, dan ben je wel aan de beurt denk ik.
Heb je het nu over de hydropneumatische vering? Dat is geen overbodige optie. Dat is essentiëel voor een ideale combinatie van weggedrag, wegligging, comfort en bruikbaarheid. Het is net voor niks dat je op dure modellen (bijv Benzen en Audi's met V8) standaard adaptieve luchtvering krijgt, maar bij hen kost het anders >3kE. Dan is het bij Citroën inderdaad goedkoop.
Als je bang bent dat iets geld kost als het stuk gaat moet je een kale berlingo gaan rijden.
c1, c2, c3, c4 hebben geen verstelbare vering, maar hebben de modellen boven de C5 dit wel?
Momenteel alleen de C6 (Hydractive 3+ met AMVAR) en de C5, maar de C5-3 heeft alleen Hydractive 3+ in bepaalde uitvoeringen (Comfort en Exclusive). De instapmodellen, de ligne business en de dynamique hebben wokkels. De C4p is te krijgen met luchtvering achter.
Jouw C5 heeft Hydractive 3 (zonder de plus dus dat is voorbehouden aan de sterkere moteren)
Met de plus krijg je ook een variabele veerkarakteristiek voor meer comfort (als je rustig rijdt) en voor een betere wegligging (als je doortrapt of in een gevaarlijke rijsituatie komt)
Dat je de hoogte in kunt stellen bij Hydropneumatiek (of Hydractive) is vooral historisch gegroeid uit de tijd dat de wegen nog echt slecht konden zijn, maar zoals je hierboven kunt zien, er zijn genoeg redenen om eraan vast te houden. Vroeger leverde men Hydropneumatiek op de
TA15-6,
DS,ID,Sm
GS,M35,GZ
CX
BX
Xm
Xantia
De SM had bijvoorbeeld vijf hoogtestanden, de GS maar drie. TOen men bij Citroën begon met HP hadden auto's nog geen rembekrachtiging, maar met HP had je zelfs 150bar voor de remmen, idem voor stuurbekrachtiging. Een centraal hydraulische systeem kon ook gebruikt worden voor de koppeling of halfautomaat. Er waren zelf plannen voor hydr spoilers/vleugels hydr. koelvin en andere geintjes.