Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Waarom kan vering omhoog/omlaag? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Hallo allemaal,

Mijn vraag is eigenlijk waarom de c5 omhoog en naar beneden kan. En waarom alleen de c5. Ik heb jaren peugeot gereden, en kon eigenlijk alle weggetjes wel nemen, had nooit het idee van dat de auto te laag is.

Een voordeel vind ik wel van de c5 vering, als ik naar de mc donalds (mc drive) ga, dat ik de vering op de hoogste stand zet. Dan zit ik bijna op gelijke hoogte met de kassa juffrouw, maar daar zal citroen het wel niet voor hebben gemaakt hahahaha.

Groet Harald. :cit4


28 apr 2010 17:35
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Ik vind het een geweldige vraag!
De achterliggende waarde is dat een hydropneumatische (HP) of hydroactive (HA) Citroen altijd een gelijke rijhoogte heeft ongeacht belasting en ondergrond. Dit geeft de specifieke rijeigenschappen.
Men moet gedacht hebben als het systeem het automatisch kan, dan kunnen we ook een schakeling verzinnen die een bepaalde rijhoogte forceert. En zo zitten techneuten in elkaar, als het kan dan maken ze het. :lol:
Een aantal beperkt praktische toepassingen:
1. Om het niveau van de hydraulisch olie te kunnen meten moet OF het systeem drukloos zijn (laagste stand) OF op maximale druk (hoogste stand), afhankelijk van HA of HP.
2. Het bijna krikvrij vervangen van een wiel. Je zet de auto in de hoogste stand, je draait de krik uit tot net vast aan de bodem, je zet de auto in de laagste stand en de auto tilt een pootje op.
3. Vakantie, met of zonder TomTom. Hé dat is een leuk weggetje! En het weggetje werd smaller, het asfalt krijgt steeds meer kuilen totdat de kuilen steeds minder asfaltrandje krijgen. In de hoogste stand kom je heel ver.
4. Hoosbui met ondergelopen tunneltjes. Daar kan ik best door dacht de Peugeotrijder. Blubblub, niet dus. Jij nu wel.
5. Illegaal een bussluis passeren alhoewel ik dat nooit gedurft heb, je zal maar een centimeter verkeerd schatten

Wie verzint er nog een paar ?

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


28 apr 2010 18:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Laag: Johnny-stand (kijk-ik-heb-een-verlaagde-ophanging)
Hoog: Senioren-instap-stand
:smt023


28 apr 2010 19:30
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
In de laagste stand zetten voor je huis...om indruk te maken. 8-)

Edito: was me er net eentje voor.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


28 apr 2010 19:33
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39
Berichten: 1720
Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
om zware dingen in (laagste stand)en uit (hoogste stand) de kofferbak te halen(break)
om zware aanhanger/caravan aan/af te koppelen.

_________________
vr gr KlaasS

think positive

auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924
,,citroenc4 berline,agm retro scooter


28 apr 2010 19:34
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Omhoog en/of omlaag bij het poetsen en in de was zetten.
Johan


28 apr 2010 19:41
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Als je em omhoog zet kun je zo olie af laten lopen, filter vervangen, bumpers (de)monteren, trekhaakkabels opnieuw vastzetten met tieraps etc etc

Gewoon een thuisbrug!!!! :cit4


28 apr 2010 20:26
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
nog meer:

hoog - op drie wielen rijden
hoog - deur openen naast een hoge stoep
hoog - uitlaat poetsen ;)
hoog - iets ONDER de auto vervoeren. Dit raad ik niet aan omdat de auto vanzelf zakt bij 10 en 40km/h maar ik heb dit wel eens gezien (NB op een niet HP auto; kever IIRC)

laag - onder iets laags parkeren/ onder een laag plafond de kofferklep openen (erg handig bij een Xm met spoiler).
laag - als je niet groot bent en je wil toch bij het dak kunnen (antenne) of bij de open kofferklep.
laag - maakt het lastig om de auto te slepen/onaantrekkelijk de auto te stelen.

en dit:
viewtopic.php?f=4&t=6726&start=0&hilit=hoogte

Daarnaast zoals bekend, zakt de auto vanzelf op snelheid en gaat hij automatisch omhoog bij slecht wegdek.
viewtopic.php?p=246769#p246769

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


28 apr 2010 21:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Goede vraag Harald.

Ik heb me dit al een aantal keer afgevraagd. Ik vind het aardig dat je de dame in verschillende standen kunt zetten, maar om nu te zeggen: "Dit geweldig, ik wil niet zonder." gaat mij te ver.
Laat staan dat ik dit een verkoopargument vind. De keren dat ik de verschillende standen afgelopen jaar heb gebruikt zijn op twee handen te tellen.

Maar toch nog een:
Bij sommige parkeerplaatsen heb je op het einde van het vak een verhoging liggen (diegenen die ook uit Apeldoorn komen, weten misschien wel wat ik bedoel bij de Dekamarkt op de Vlijtseweg). Even één of twee standen omhoog en de bumper valt hier mooi overheen.


28 apr 2010 22:06
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Het is natuurlijk erg makkelijk om af en toe de vering in hoogte te kunnen verstellen, maar als citroen dit de uitvinding van de eeuw vind, waarom zet citroen dit dan niet in alle modellen.
Er zijn ook andere merken auto met esp, maar die kan je zelf toch ook niet handmatig in hoogte verstellen.
Ik ben erg blij met mijn c5, maar deze optie vind ik eigenlijk overbodig, laat staan als het stuk gaat, dan ben je wel aan de beurt denk ik.

Ik heb zelf een standaard nav. in mijn c5, kijk dit is nu een optie die eigenlijk in elke auto moet zitten, daar heb ik bijna dagelijks iets aan, en denk meerdere mensen onder ons. (maar dit is natuurlijk off topic).

c1, c2, c3, c4 hebben geen verstelbare vering, maar hebben de modellen boven de c5 dit wel?

Groet Harald :cit4


28 apr 2010 22:37
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 feb 2009 01:23
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Tourer 2.0i Comfort
Opties: Navigatie RT4, Pack detection, Persique 17"
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11684
Productienummer: 10456
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 129000
Kleur: Blue Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
En dan was er nog die Citroëngarage, naar ik dacht, in Utrecht die speciaal een parkeerplaats voor alle hydropneumaten had bedacht.....hij plaatste paaltjes in de parkeervakken en had zo geen last meer van vreemdemerkenparkeerders....

_________________
Renault 15TS 1972, Volkswagen Kever 1300 1969, Citroën 2CV6 1974, Citroën Dyane 1975, Citroën 2CV6 1980, Nissan Micra 1986, Nisssan Sunny 1988, Nissan Sunny 1991, Fiat Tipo 1991, Rover Estate 1994, Renault Laguna 1997, Renault Laguna Break 2000, Renault Laguna Grand Tourer 2005, Citroën C5 Tourer Ph III 2008 Afbeelding


28 apr 2010 22:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
haraldhovenkamp schreef:
Het is natuurlijk erg makkelijk om af en toe de vering in hoogte te kunnen verstellen, maar als citroen dit de uitvinding van de eeuw vind, waarom zet citroen dit dan niet in alle modellen.
Er zijn ook andere merken auto met esp, maar die kan je zelf toch ook niet handmatig in hoogte verstellen.

Waarom niet op alle modellen?
Het is duur; tel zelf maar na:
-je hebt een extra hydroliekpomp nodig
-je hebt veel leidingwerk nodig
-je hebt andere dempers inc bollen nodig
-je hebt allerlei ventielen nodig
-je hebt (thans) een hoop regelelectronica nodig.

Overigens als je het bovenstaande bekijkt vind ik de prijs die Cit. voor het veersysteem rekent eigenlijk heel goedkoop.

Het is overigens niet de esp die mogelijk maakt dat je de hoogte kan verstellen, maar het veersysteem zelf.

Voor de rest is het manueel veranderen in hoogte natuurlijk geen cruciale rijvereiste (en in die gedachte dus ook een beetje overbodig), maar het is -als je het systeem toch al hebt- heel makkelijk in te bouwen, en het is dus soms makkelijk met auto wassen, laden lossen/aanhangers (knopje in kofferbak) etc etc etc

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


28 apr 2010 23:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
haraldhovenkamp schreef:
Er zijn ook andere merken auto met esp, maar die kan je zelf toch ook niet handmatig in hoogte verstellen.


Met ESP heeft het helemaal niks te maken. ESP is een onderdeel van het remsysteem. (dynamische traject beïnvloeding)

Citaat:
Ik ben erg blij met mijn c5, maar deze optie vind ik eigenlijk overbodig, laat staan als het stuk gaat, dan ben je wel aan de beurt denk ik.


Heb je het nu over de hydropneumatische vering? Dat is geen overbodige optie. Dat is essentiëel voor een ideale combinatie van weggedrag, wegligging, comfort en bruikbaarheid. Het is net voor niks dat je op dure modellen (bijv Benzen en Audi's met V8) standaard adaptieve luchtvering krijgt, maar bij hen kost het anders >3kE. Dan is het bij Citroën inderdaad goedkoop. :smt023

Als je bang bent dat iets geld kost als het stuk gaat moet je een kale berlingo gaan rijden. :roll:

Citaat:
c1, c2, c3, c4 hebben geen verstelbare vering, maar hebben de modellen boven de c5 dit wel?


Momenteel alleen de C6 (Hydractive 3+ met AMVAR) en de C5, maar de C5-3 heeft alleen Hydractive 3+ in bepaalde uitvoeringen (Comfort en Exclusive). De instapmodellen, de ligne business en de dynamique hebben wokkels. De C4p is te krijgen met luchtvering achter.

Jouw C5 heeft Hydractive 3 (zonder de plus dus dat is voorbehouden aan de sterkere moteren)
Met de plus krijg je ook een variabele veerkarakteristiek voor meer comfort (als je rustig rijdt) en voor een betere wegligging (als je doortrapt of in een gevaarlijke rijsituatie komt)

Dat je de hoogte in kunt stellen bij Hydropneumatiek (of Hydractive) is vooral historisch gegroeid uit de tijd dat de wegen nog echt slecht konden zijn, maar zoals je hierboven kunt zien, er zijn genoeg redenen om eraan vast te houden. Vroeger leverde men Hydropneumatiek op de
TA15-6,
DS,ID,Sm
GS,M35,GZ
CX
BX
Xm
Xantia

De SM had bijvoorbeeld vijf hoogtestanden, de GS maar drie. TOen men bij Citroën begon met HP hadden auto's nog geen rembekrachtiging, maar met HP had je zelfs 150bar voor de remmen, idem voor stuurbekrachtiging. Een centraal hydraulische systeem kon ook gebruikt worden voor de koppeling of halfautomaat. Er waren zelf plannen voor hydr spoilers/vleugels hydr. koelvin en andere geintjes.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


28 apr 2010 23:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
Overigens...

Citaat:
Ik heb jaren peugeot gereden, en kon eingenlijk alle weggetjes wel nemen, had nooit het idee van dat de auto te laag is.


Het is niet altijd duidelijk te zien, maar in principe kan je met HP (incl automatische niveauregeling dus) de auto lager ontwerpen dan een vergelijkbare auto met vergelijkbaar zachte vering. Omdat je namelijk niet inzakt bij het beladen. Ook kun je gebruikt maken van de aerodynamische onderkant van de auto (DS!) Ik denk niet dat ik de voordelen van automatische niveauregeling hoef uit te leggen.

Bij de C5-3 kun je het verschil goed zien. De versie met bollen staat nml lager dan de versie met wokkels (leeg).
Belaad je die laatste dan zakt hij dus wel in, wat de caravanners onder ons al gemerkt hebben. Een oude Peugeot 505break stond achter belachelijk hoog, om veel belading mogelijk te maken. Hetzelfde geld voor een relatief lichte, maar soepel geveerde auto als een 2cv of AX. Voor de laatste is HP (achter) nog serieus overwogen, maar te duur bevonden.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


29 apr 2010 00:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waarom kan vering omhoog/omlaag?
haraldhovenkamp schreef:
Ik heb zelf een standaard nav. in mijn c5, kijk dit is nu een optie die eingenlijk in elke auto moet zitten, daar heb ik bijna dagelijks iets aan,


je zegt het idd heel correct... daar heb jij wat aan...
ik zelf heb het niet nodig dus zit het ook niet in mijn auto...

hier gaan massa's draadjes over de auto icm de telefoon verbindingen..
ik heb zoiets van rij je nu auto of telefooncel... :smt017 :lol: :lol:
maar voor mensen die voor hun werk onderweg zijn is dit handig..
voor mij als prive rijder niet... :oops:

en zo kan je doorgaan...

maar het goede nieuws of het slechte nieuws tis maar hoe je het bekijkt..
vanaf de PH3 kan je kiezen gewone vering of HP vering...

;)


29 apr 2010 06:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.