Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik. 
Auteur Bericht
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20913
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Zie dat hierboven gelinkte verhaal van BJG: met stoomcleaner tegendraads kan dat helpen.
Niet met branden/verhitten, zoals TS dat heeft laten doen.

Zó begrijp ik dat uit zijn postings.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 aug 2022 13:06
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Geen idee wat je precies bedoeld met stomen, daar heb ik nooit van gehoord....
Ik heb het over spoelen met hoge druk (water), dat werkt prima om het additief eruit te krijgen, genoeg filmpjes van op internet. Zo heb ik het meerdere keren gedaan met een hogedruk reiniger, werkt prima, je ziet de bruine rommel eruit spoelen.
Daarna alles resetten met de Lexia en je kan er weer vele duizenden kilometers tegenaan.....


01 aug 2022 13:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2091
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Ik had ergens gevonden dat Wynns er een vloeistof voor heeft in 5 l jerrycans.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


01 aug 2022 14:08
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Het filter een tijdje weken in een oplosmiddel en dan doorspoelen met water onder hogedruk, word veel gedaan. Gespecialiseerde bedrijven doen het met een schoonmaakmiddel opgelost in water, er gaat dan een aansluiting op het roetfilter, waarbij er in één keer flink wat water doorheen gaat onder hogedruk.


01 aug 2022 14:46
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20913
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Bij een gewoon roetfilter werkt dat kennelijk, maar ook bij een FaP met Eolys?

Het "stomen verhaal" staat in die eerder gelinkete posting, van BJG

Ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar mijn eerdere opmerkingen daarover.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 aug 2022 15:14
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Spoelen werkt prima bij een roetfilter op eolys, meerdere keren zelf met succes uitgevoerd.


01 aug 2022 15:36
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20913
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Duidelijk :smt023

Maar uit de postings van TS begrijp ik dat een andere methode gebruikt is:
Citaat:
Roetfilter schoon laten branden, dus niet gespoeld door een diesel specialist in Nijverdal

En uit de verhalen begrijp ik dat dit niet werkt bij een FaP met Eolys.

Vandaar mijn opmerkingen eerder in dit draadje, ik heb zo het vermoeden dat het roetfilter de oorzaak is van zijn problemen.
Een test met verschildrukmeting zal dat moeten bevestigen, dan wel ontkrachten.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 aug 2022 13:57
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Nu ik nog eens diep nadenk, volgens mij werkt spoelen en/of branden niet bij de goedkope roetfilter, volgens mij Cordieriet spul?
Dat andere spul is Silicium Carbide ?


02 aug 2022 15:07
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20913
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
De PSA FaP's zijn uitgevoerd met Silicium Carbide, zie ook BJG's uiteenzetting

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 aug 2022 16:29
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
De originele af fabriek wel, de goedkope euro-repar helaas niet.


02 aug 2022 18:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8105
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Mm niet helemaal correct. After market is ook gewoon silicium carbide leverbaar. Het FaP reinigen is altijd een procedure van oven (om roet te verwijderen) en daarna verwijderen van as en eolys. De specialist in Nijverdal doet dit normaal gesproken zo. De laatste tijd vervangen dergelijke specialisten echter de complete monoliet vanwege onvoldoende resultaten volgens bovenstaande methode.
Spoelen zou ik nu bij nader inzien afraden omdat bij niet goed drogen altijd schade aan het filter ontstaat waardoor uiteindelijk een afkeur op de deeltjes test. Dit is voortschrijdend inzicht en ervaring. Wellicht dat de posting over deze methode door de moderator kan worden verwijderd of van een waarschuwing voorzien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 aug 2022 21:38
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Euro-repar van Citroën is in ieder geen silicium carbide.
Wat het spoelen betreft, ik heb het filter altijd goed laten drogen voordat ik het terug monteer, dat kan ik wel aanraden.


04 aug 2022 22:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8105
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Weet je dit zeker?

Naar mijn bescheiden mening kan dit niet. Dit omdat een cordirite filter minder opslag en meer tegendruk heeft. Dit zorgt ervoor dat de verschildruk hoger is dan op basis van de berekende roet en aslast zou moeten. Daardoor ontstaat iedere keer een situatie dat motor management op basis van verschildruk een regeneratie opstart. Normaal is de regeneratie op basis van berekening. En dat is eigenlijk een probleem met het roetfilter. Foutcode roetfilter over beladen Ontstaat dan. Daar heb ik in de diagnose praktijk regelmatig mee te maken. Vandaar dat ik betwijfel of dit filter dat niet past bij de regelstrategie van het motormanagement wel via euro repar wordt geleverd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 aug 2022 23:41
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 3513
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Voor de goedkopere cordirite filter heb je gelijk, heb ooit een door de dealer gemonteerde Euro-Repar filter bij een 1.6HDI verwijderd, hele andere structuur, vielen hier en daar stukken uit welke aan elkaar gesmolten leken. Dit was al snel duidelijk dat dit niet door te spoelen is, de reden van verwijderen was overigen niet om door te spoelen, maar andere werkzaamheden waarvoor het filter aan de kant moest.

Mijn ex C5 heeft altijd het originele filter van silicium carbide gehad, welke ik 2x met succes doorgespoeld heb, na deze oefening daalt het verschildruk en gaat de regeneratie interval van 500 naar 800km. Eolys (Cerium-Oxide) is opgelost in een oplosmiddel, dat spul spoelt prima weg met water, ooit een keer op mijn hand gemorst, snel afspoelen want dat spul brandt best wel, de hele gootsteen kleurde rood van een paar druppels :shock:


05 aug 2022 00:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8105
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weinig trekvermogen en hoog brandstofverbruik.
Cordirite heeft een smelttemperatuur van 1200 graden, dit gaat al snel mis wanneer er veel roet (brandstof) aanwezig is tijdens een regeneratie. Ik vermoed dat dit het probleem is geweest bij het filter dat je hebt gezien.

Niet spoelen zeg ik vooral omdat kokend water in de monoliet scheurtjes veroorzaakt, vergelijk het met een vochtige baksteen die door vorst scheurt. Dit gebeurt al heel snel wanneer het filter niet 100% droog is. 100% droog duurt echt wel een paar week zowel bij Cordirite als bij Silicium Carbide. In de praktijk gebeurt dit drogen bijna nooit goed genoeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 aug 2022 14:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.