Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Beste forumleden,
Sinds 1.5 maand eigenaar van een 2.0 hdi 163 pk Tourer automaat uit 2013. Gelijk even de onderhoud laten plegen bij aanschaf.
Paar weken geleden ging de roetfilter lampje branden.
Had ik ook wel verwacht km 230.000 en niet eerder vervangen.
Roetfilter schoon laten branden, dus niet gespoeld door een diesel specialist in Nijverdal.
Afgelopen vrijdag vertrokken met de auto naar vakantiebestemming. 4 personen, dakkoffer.
Wat me in Duitsland opviel is dat de auto bergopwaarts het echt zwaar heeft. Helemaal als er iemand net voor je zit en je af moet remmen. Dan weer gas geven trek die niet goed door. Pas als ik flink gas geeft en hij terugschakelen naar 5 dan behoudt hij snelheid en als plankgas doe dan wil het versnellen maar dat gaat erg traag.
Dit zijn bij snelheden rond de 130 km/h. Als ik dus net afrem naar 110 en weer gas geeft om bv in te halen duurt het erg lang. In Tjechie toen het ook warmer werd is het alleen maar erger geworden. Verbruik schiet dan ook flink omhoog. Over een rit van 3000km met alleen snelweg heeft het 1:11 verbuikt. Wat volgens mij erg laag is voor een diesel met 2.0hdi.
Nou is de verbuikt denk ik een beetje gekoppeld aan het steeds vaker de gaspedaal dieper moeten intrappen.
Deze auto zou een koppel van 340NM moeten hebben, dan wordt je toch gek als een megane 1.5dci ook volgepakt je bergopwaarts inhaalt en je het niet bij kunt houden.
Is dit normaal bij een C5 en maak ik me zelf gek of is er toch nog iets aan de hand?
Sinds 1.5 maand eigenaar van een 2.0 hdi 163 pk Tourer automaat uit 2013. Gelijk even de onderhoud laten plegen bij aanschaf.
Paar weken geleden ging de roetfilter lampje branden.
Had ik ook wel verwacht km 230.000 en niet eerder vervangen.
Roetfilter schoon laten branden, dus niet gespoeld door een diesel specialist in Nijverdal.
Afgelopen vrijdag vertrokken met de auto naar vakantiebestemming. 4 personen, dakkoffer.
Wat me in Duitsland opviel is dat de auto bergopwaarts het echt zwaar heeft. Helemaal als er iemand net voor je zit en je af moet remmen. Dan weer gas geven trek die niet goed door. Pas als ik flink gas geeft en hij terugschakelen naar 5 dan behoudt hij snelheid en als plankgas doe dan wil het versnellen maar dat gaat erg traag.
Dit zijn bij snelheden rond de 130 km/h. Als ik dus net afrem naar 110 en weer gas geeft om bv in te halen duurt het erg lang. In Tjechie toen het ook warmer werd is het alleen maar erger geworden. Verbruik schiet dan ook flink omhoog. Over een rit van 3000km met alleen snelweg heeft het 1:11 verbuikt. Wat volgens mij erg laag is voor een diesel met 2.0hdi.
Nou is de verbuikt denk ik een beetje gekoppeld aan het steeds vaker de gaspedaal dieper moeten intrappen.
Deze auto zou een koppel van 340NM moeten hebben, dan wordt je toch gek als een megane 1.5dci ook volgepakt je bergopwaarts inhaalt en je het niet bij kunt houden.
Is dit normaal bij een C5 en maak ik me zelf gek of is er toch nog iets aan de hand?
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee dat is zeker niet normaal, mijn C5 x7 HDi automaat had daar geen enkele moeite mee, en dat was een 136 variant ( gechipt naar 170 ) , ook onze peug 508 met HDi 163 , een Hybrid4 was dit geen probleem, juist een diesel zou moeiteloos de berg op ( ook zwaar bepakt ) moeten " stormen " ....
Dat vond ik juist altijd een groot pluspunt van diesel rijden, de berg koppel die altijd beschikbaar was.
Dat het verbruik bij deze omstandigheden naar 1 op 11 zakt is stevig te noemen , dat is gemiddeld , begrijp ik dat goed ??
M.i. veel te hoog, dat is mij werkelijk nooit gelukt , en ik hou van enorm stevig doorrijden.
Ook niet bij ritten in D'land met zéér hoge gemiddelde snelheden, ook dan was 1 op 11 niet eens in de buurt
Zelfs niet gelukt met mijn break 2.2HDi ( 4-traps automaat ), en dat was toch een behoorlijke "zuipschuit" voor diesel begrippen.
Ik denk dat er ergens iets niet goed gaat
Dat vond ik juist altijd een groot pluspunt van diesel rijden, de berg koppel die altijd beschikbaar was.
Dat het verbruik bij deze omstandigheden naar 1 op 11 zakt is stevig te noemen , dat is gemiddeld , begrijp ik dat goed ??
M.i. veel te hoog, dat is mij werkelijk nooit gelukt , en ik hou van enorm stevig doorrijden.
Ook niet bij ritten in D'land met zéér hoge gemiddelde snelheden, ook dan was 1 op 11 niet eens in de buurt

Zelfs niet gelukt met mijn break 2.2HDi ( 4-traps automaat ), en dat was toch een behoorlijke "zuipschuit" voor diesel begrippen.
Ik denk dat er ergens iets niet goed gaat

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Klopt is inderdaad een gemiddelde verbruik over 3300 km.
Bij gemiddelde snelheden van 130km/h.
Soms eens 140-150 maar nooit erg lang.
In de auto geen storing aanwezig, roetfilter net voor het vertrek naar vakantie laten reinigen. Verder geen storing in BC.
Eens even uitlaten lezen hier bij dealer.
Afgelopen dinsdag kon de universele dealer geen storing vinden.
Misschien inmiddels aanwezig en bij citroen dealer misschien meer uitlees mogelijkheden.
Ik hoor achterin de motor ook een kleine ratel bij stationair.
Alles wat ik ook tegen hou/ vast hou berhelpt het ratel niet.
Overgens bergafwaarts of rechte stuk trekt hij voor mij gevoel wel redelijk door. Alhoewel niet zo rap als ik zou verwachten.
Bij gemiddelde snelheden van 130km/h.
Soms eens 140-150 maar nooit erg lang.
In de auto geen storing aanwezig, roetfilter net voor het vertrek naar vakantie laten reinigen. Verder geen storing in BC.
Eens even uitlaten lezen hier bij dealer.
Afgelopen dinsdag kon de universele dealer geen storing vinden.
Misschien inmiddels aanwezig en bij citroen dealer misschien meer uitlees mogelijkheden.
Ik hoor achterin de motor ook een kleine ratel bij stationair.
Alles wat ik ook tegen hou/ vast hou berhelpt het ratel niet.
Overgens bergafwaarts of rechte stuk trekt hij voor mij gevoel wel redelijk door. Alhoewel niet zo rap als ik zou verwachten.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
En hoe gaat het zonder dakkoffer?
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Gemiddeld verbruik is echt veel ja… heb een Tourer 2013 met dezelfde motorisering maar dan met een handbak, verbruik heen-en-terug bij de vakantierit vorig jaar (vier personen, volle bepakking) was ongeveer 1:17 (5,8 l/100km)
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Iets mis.
Het verbruik is te hoog. Mijn oude type 2 2.0 HDI met 100 kW reed met geladen paardentrailer en meestal een koffer vol troep (maakte voor verbruik niks uit) nooit slechter dan 1:12.5. Bij gewoon dagelijks verkeer (80% snelweg, 15% provinciale en 5% stad) nooit slechter dan 1:17
En wat koppel betreft is er zeker wat mis want hij ze hoort weinig last te hebben van hellingen. Ik reed dan meestal wel een versnelling lager om voor wat normalere koppelkrachten te zorgen.
Het verbruik is te hoog. Mijn oude type 2 2.0 HDI met 100 kW reed met geladen paardentrailer en meestal een koffer vol troep (maakte voor verbruik niks uit) nooit slechter dan 1:12.5. Bij gewoon dagelijks verkeer (80% snelweg, 15% provinciale en 5% stad) nooit slechter dan 1:17
En wat koppel betreft is er zeker wat mis want hij ze hoort weinig last te hebben van hellingen. Ik reed dan meestal wel een versnelling lager om voor wat normalere koppelkrachten te zorgen.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Ik zou beginnen met eens naar de luchtmassameter te kijken.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Ik nog special gezocht naar deze C5 omdat deze motor en de automaat combinatie echt bijna onverwoestbaar zijn.
Hiervoor had ik een Peugeot 508 SW mrt de 1.6Hdi en ook automaat maar dan semi. Daar miste ik juist de koppel erg em de vering erg stuk. C5 rijdt heerlijk met de vering die erop zit.
Alleen gaat dan je rij genot als die bergop echt heel zwaar heeft.
Lijkt me geen turbo probleem, hij wel gewoon trekt als je maar plankt. Hij gaat ook niet in noodloop ofzo.
Rechte stukken en bergafwaarts lijkt hij er geen probleem mee te hebben. Maar nog steeds niet zoals een 2.0 hoort.
Om een voorbeeld te geven. Ik reed achter een vw touran 2.0tdi echt waar de touran zal echt vol gepakt. De achterwielen waren voor de helft in de wielkasten gezakt.
Op rechte stuk kon ik hem gewoon niet bij houden.
Als het de Lmm is moet het toch bij het uitlezen een code geven of hoeft dat niet altijd?
Hiervoor had ik een Peugeot 508 SW mrt de 1.6Hdi en ook automaat maar dan semi. Daar miste ik juist de koppel erg em de vering erg stuk. C5 rijdt heerlijk met de vering die erop zit.
Alleen gaat dan je rij genot als die bergop echt heel zwaar heeft.
Lijkt me geen turbo probleem, hij wel gewoon trekt als je maar plankt. Hij gaat ook niet in noodloop ofzo.
Rechte stukken en bergafwaarts lijkt hij er geen probleem mee te hebben. Maar nog steeds niet zoals een 2.0 hoort.
Om een voorbeeld te geven. Ik reed achter een vw touran 2.0tdi echt waar de touran zal echt vol gepakt. De achterwielen waren voor de helft in de wielkasten gezakt.
Op rechte stuk kon ik hem gewoon niet bij houden.
Als het de Lmm is moet het toch bij het uitlezen een code geven of hoeft dat niet altijd?

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Kan de LMM ook getest worden zonder uitleesapparatuur (sneltestje) of echt naar dealer?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Om terug te komen op je eerdere opmerkingen: ja, deze motor is redelijk onverwoestbaar.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Jan, inmiddels ben ik op de vakantiebestemming, de auto leeg gepakt. De koffer ook. De koffer zit er nog wel op. Vanavond ga die eraf halen.c5jan schreef:En hoe gaat het zonder dakkoffer?
Zal dan even kijken hoe het dan gaat.
Maar als ik een vergelijking mag maken zonder dakkoffer 3 weken geleden waren we met de gezinnen(broer) in Duitsland weekendje. Op de terug weg even flink gas gegeven op de Duitse autobahn.
Mijn broer rijdt nog steeds met een Peugeot 508 SW 1.6HDi, semi automaat. Die van hem heeft 190.000 op de teller.
Ik gaf wat eerder gas als mij en ik iets later. Ik liep wel op hem in maar dat ging niet als een speer. Denk dat ik daar ruim een km of 2/3 over heb gedaan om in te lopen.
Bij 200 heb ik de voet van de pedaal gehaald. Had toen al zoiets van moet toch sneller. Die van hem is een 115 pk 270nm. Bijna 50 pk en 70Nm minder als die van mij. Maar toen zocht ik er eigenlijk niks achter, omdat ik wist dat de roetfilter van mij verstoot was. Inmiddels dus niet meer, dus ik verwachte dat het nu beter zou gaan.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De vraag is dus of dat wel goed gedaan en gegaan is.SARI schreef:.....Maar toen zocht ik er eigenlijk niks achter, omdat ik wist dat de roetfilter van mij verstoot was. Inmiddels dus niet meer, dus ik verwachte dat het nu beter zou gaan.
Als het überhaupt al goed mogelijk is dat te doen, daarover is al heel wat gediscussieerd.
Ook op dit forum......
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jul 2022 10:01
Auto: Tourer 2.0HDI 163 Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 233000
Kleur: Zilver
Volgens de Citroën dealer in Rijssen was het niet handig om te spoelen maar juist om te branden.
Die hebben mij naar KleinJan in nijverdal gestuurd. De roetfilter is open gesneden nacht in de oven, en vervolgens schoongemaakt. Hierna weer terug dicht en onder de auto.
Zou het ook met deze techniek niet goed kunnen gaan dan?
Die hebben mij naar KleinJan in nijverdal gestuurd. De roetfilter is open gesneden nacht in de oven, en vervolgens schoongemaakt. Hierna weer terug dicht en onder de auto.
Zou het ook met deze techniek niet goed kunnen gaan dan?
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Het zegt natuurlijk niet heel veel, maar hier zie je de acceleratie van een andere 2.0 hdi…. Zonder de context te kennen van de video overigens….SARI schreef:Bij 200 heb ik de voet van de pedaal gehaald. Had toen al zoiets van moet toch sneller.
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Je zeult met zo'n ph3 natuurlijk al een behoorlijk tuinhuis mee. Met dakkoffer is het meer een flatgebouw.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat merken.
En ja, de kwaliteit van getankte diesel doet ertoe.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat merken.
En ja, de kwaliteit van getankte diesel doet ertoe.