Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Geen idee wat je precies bedoeld met stomen, daar heb ik nooit van gehoord....
Ik heb het over spoelen met hoge druk (water), dat werkt prima om het additief eruit te krijgen, genoeg filmpjes van op internet. Zo heb ik het meerdere keren gedaan met een hogedruk reiniger, werkt prima, je ziet de bruine rommel eruit spoelen.
Daarna alles resetten met de Lexia en je kan er weer vele duizenden kilometers tegenaan.....
Ik heb het over spoelen met hoge druk (water), dat werkt prima om het additief eruit te krijgen, genoeg filmpjes van op internet. Zo heb ik het meerdere keren gedaan met een hogedruk reiniger, werkt prima, je ziet de bruine rommel eruit spoelen.
Daarna alles resetten met de Lexia en je kan er weer vele duizenden kilometers tegenaan.....
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik had ergens gevonden dat Wynns er een vloeistof voor heeft in 5 l jerrycans.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het filter een tijdje weken in een oplosmiddel en dan doorspoelen met water onder hogedruk, word veel gedaan. Gespecialiseerde bedrijven doen het met een schoonmaakmiddel opgelost in water, er gaat dan een aansluiting op het roetfilter, waarbij er in één keer flink wat water doorheen gaat onder hogedruk.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij een gewoon roetfilter werkt dat kennelijk, maar ook bij een FaP met Eolys?
Het "stomen verhaal" staat in die eerder gelinkete posting, van BJG
Ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar mijn eerdere opmerkingen daarover.
Groet,
JW
Het "stomen verhaal" staat in die eerder gelinkete posting, van BJG
Ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar mijn eerdere opmerkingen daarover.
Groet,
JW
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Spoelen werkt prima bij een roetfilter op eolys, meerdere keren zelf met succes uitgevoerd.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Duidelijk
Maar uit de postings van TS begrijp ik dat een andere methode gebruikt is:
Vandaar mijn opmerkingen eerder in dit draadje, ik heb zo het vermoeden dat het roetfilter de oorzaak is van zijn problemen.
Een test met verschildrukmeting zal dat moeten bevestigen, dan wel ontkrachten.
Groet,
JW

Maar uit de postings van TS begrijp ik dat een andere methode gebruikt is:
En uit de verhalen begrijp ik dat dit niet werkt bij een FaP met Eolys.Roetfilter schoon laten branden, dus niet gespoeld door een diesel specialist in Nijverdal
Vandaar mijn opmerkingen eerder in dit draadje, ik heb zo het vermoeden dat het roetfilter de oorzaak is van zijn problemen.
Een test met verschildrukmeting zal dat moeten bevestigen, dan wel ontkrachten.
Groet,
JW
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nu ik nog eens diep nadenk, volgens mij werkt spoelen en/of branden niet bij de goedkope roetfilter, volgens mij Cordieriet spul?
Dat andere spul is Silicium Carbide ?
Dat andere spul is Silicium Carbide ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De originele af fabriek wel, de goedkope euro-repar helaas niet.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Mm niet helemaal correct. After market is ook gewoon silicium carbide leverbaar. Het FaP reinigen is altijd een procedure van oven (om roet te verwijderen) en daarna verwijderen van as en eolys. De specialist in Nijverdal doet dit normaal gesproken zo. De laatste tijd vervangen dergelijke specialisten echter de complete monoliet vanwege onvoldoende resultaten volgens bovenstaande methode.
Spoelen zou ik nu bij nader inzien afraden omdat bij niet goed drogen altijd schade aan het filter ontstaat waardoor uiteindelijk een afkeur op de deeltjes test. Dit is voortschrijdend inzicht en ervaring. Wellicht dat de posting over deze methode door de moderator kan worden verwijderd of van een waarschuwing voorzien?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoelen zou ik nu bij nader inzien afraden omdat bij niet goed drogen altijd schade aan het filter ontstaat waardoor uiteindelijk een afkeur op de deeltjes test. Dit is voortschrijdend inzicht en ervaring. Wellicht dat de posting over deze methode door de moderator kan worden verwijderd of van een waarschuwing voorzien?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Euro-repar van Citroën is in ieder geen silicium carbide.
Wat het spoelen betreft, ik heb het filter altijd goed laten drogen voordat ik het terug monteer, dat kan ik wel aanraden.
Wat het spoelen betreft, ik heb het filter altijd goed laten drogen voordat ik het terug monteer, dat kan ik wel aanraden.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Weet je dit zeker?
Naar mijn bescheiden mening kan dit niet. Dit omdat een cordirite filter minder opslag en meer tegendruk heeft. Dit zorgt ervoor dat de verschildruk hoger is dan op basis van de berekende roet en aslast zou moeten. Daardoor ontstaat iedere keer een situatie dat motor management op basis van verschildruk een regeneratie opstart. Normaal is de regeneratie op basis van berekening. En dat is eigenlijk een probleem met het roetfilter. Foutcode roetfilter over beladen Ontstaat dan. Daar heb ik in de diagnose praktijk regelmatig mee te maken. Vandaar dat ik betwijfel of dit filter dat niet past bij de regelstrategie van het motormanagement wel via euro repar wordt geleverd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Naar mijn bescheiden mening kan dit niet. Dit omdat een cordirite filter minder opslag en meer tegendruk heeft. Dit zorgt ervoor dat de verschildruk hoger is dan op basis van de berekende roet en aslast zou moeten. Daardoor ontstaat iedere keer een situatie dat motor management op basis van verschildruk een regeneratie opstart. Normaal is de regeneratie op basis van berekening. En dat is eigenlijk een probleem met het roetfilter. Foutcode roetfilter over beladen Ontstaat dan. Daar heb ik in de diagnose praktijk regelmatig mee te maken. Vandaar dat ik betwijfel of dit filter dat niet past bij de regelstrategie van het motormanagement wel via euro repar wordt geleverd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Voor de goedkopere cordirite filter heb je gelijk, heb ooit een door de dealer gemonteerde Euro-Repar filter bij een 1.6HDI verwijderd, hele andere structuur, vielen hier en daar stukken uit welke aan elkaar gesmolten leken. Dit was al snel duidelijk dat dit niet door te spoelen is, de reden van verwijderen was overigen niet om door te spoelen, maar andere werkzaamheden waarvoor het filter aan de kant moest.
Mijn ex C5 heeft altijd het originele filter van silicium carbide gehad, welke ik 2x met succes doorgespoeld heb, na deze oefening daalt het verschildruk en gaat de regeneratie interval van 500 naar 800km. Eolys (Cerium-Oxide) is opgelost in een oplosmiddel, dat spul spoelt prima weg met water, ooit een keer op mijn hand gemorst, snel afspoelen want dat spul brandt best wel, de hele gootsteen kleurde rood van een paar druppels
Mijn ex C5 heeft altijd het originele filter van silicium carbide gehad, welke ik 2x met succes doorgespoeld heb, na deze oefening daalt het verschildruk en gaat de regeneratie interval van 500 naar 800km. Eolys (Cerium-Oxide) is opgelost in een oplosmiddel, dat spul spoelt prima weg met water, ooit een keer op mijn hand gemorst, snel afspoelen want dat spul brandt best wel, de hele gootsteen kleurde rood van een paar druppels

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Cordirite heeft een smelttemperatuur van 1200 graden, dit gaat al snel mis wanneer er veel roet (brandstof) aanwezig is tijdens een regeneratie. Ik vermoed dat dit het probleem is geweest bij het filter dat je hebt gezien.
Niet spoelen zeg ik vooral omdat kokend water in de monoliet scheurtjes veroorzaakt, vergelijk het met een vochtige baksteen die door vorst scheurt. Dit gebeurt al heel snel wanneer het filter niet 100% droog is. 100% droog duurt echt wel een paar week zowel bij Cordirite als bij Silicium Carbide. In de praktijk gebeurt dit drogen bijna nooit goed genoeg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet spoelen zeg ik vooral omdat kokend water in de monoliet scheurtjes veroorzaakt, vergelijk het met een vochtige baksteen die door vorst scheurt. Dit gebeurt al heel snel wanneer het filter niet 100% droog is. 100% droog duurt echt wel een paar week zowel bij Cordirite als bij Silicium Carbide. In de praktijk gebeurt dit drogen bijna nooit goed genoeg.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website