Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
http://www.mrkenteken.nl/rdw-terugroepr ... =MGP200506" onclick="window.open(this.href);return false;
Betreft de 110 en 130pk uitvoeringen, geproduceerd tot half 2017
Betreft de 110 en 130pk uitvoeringen, geproduceerd tot half 2017
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In dit franse verhaal wordt over heel wat meer auto's gesproken: 220.000.
Het betreft immers alle PSA modellen, niet alleen Citroën en DS.
Groet,
JW
Het betreft immers alle PSA modellen, niet alleen Citroën en DS.
Groet,
JW
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Wat is de reden eigenlijk dat ze de riem in de olie laten lopen ?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Interne wrijving
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Is hier niet sprake van 1.2 e-THP vervuiling van het 1.6 THP draadje? Is toch echt een andere motor met zo zijn/haar eigen problemen.
Groeten, Cieterman


Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance

C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2021 12:58
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Het is erg interessant om dit draadje door te lezen anno 2021.
Ik orienteer mij op een fijn rijdende auto voor lange afstanden. Ik rij eigenlijk vrij weinig (woon-werk kan ik op de fiets af), en huur vaak een auto voor vakantie/weekenden weg. Maar de huur is erg duur, en daarom orienteer ik mij op een tweedehands. Daarnaast is het af en toe toch fijn om een ruime bak te hebben om heen en weer naar de bouwmarkt te kunnen.
Bij toeval belande ik in een C5 uit 2011/2012. De auto rijd---zoals velen van jullie al weten---geweldig. Maar de THP-problematiek maakt mij wat voorzicht in de aanschaf.
Als ik het draadje goed samenvat:
Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de doorwinterde (>100Mm) C5 THP-rijders!
Groeten,
Martijn
Ik orienteer mij op een fijn rijdende auto voor lange afstanden. Ik rij eigenlijk vrij weinig (woon-werk kan ik op de fiets af), en huur vaak een auto voor vakantie/weekenden weg. Maar de huur is erg duur, en daarom orienteer ik mij op een tweedehands. Daarnaast is het af en toe toch fijn om een ruime bak te hebben om heen en weer naar de bouwmarkt te kunnen.
Bij toeval belande ik in een C5 uit 2011/2012. De auto rijd---zoals velen van jullie al weten---geweldig. Maar de THP-problematiek maakt mij wat voorzicht in de aanschaf.
Als ik het draadje goed samenvat:
- In de C5 THP1.6 modellen tot medio eind 2010 zijn de THP1.6 modellen uitgevoerd met 'ondeuglijke' distributieketting/kettingspanner (link1, link2]). Door het vervangen van zowel de ketting als de spanning zijn de 'acute' problemen met vermogens verlies verholpen.
- Wat blijft is de inlaatveruiling. Dit probleem lijkt inherent aan de benzine motoren met directe inspuit. TFSI, TSI en THP hebben hier alle last van als ik de reinigingswinkels mag geloven.
- Zijn de C5s 1.6THP die over de 100Mm (100k km) hebben gereden de 'strong survivors'?
- Zijn er op dit forum ook ook blije 1.6THP bezitters te vinden
, is is het echt zo rampzalig als dit draadje doet vermoeden?
- Wat zijn de realistische onderhoudskosten van de 1.6THP? Hoe vaak is inlaatreiniging vereist, en wat kost deze?
- Wat zijn de Km standen die zijn gehaald met de 1.6 THP (rijden er uberhaubt nog veel rond?). In dit draadje kan ik niet echt onderscheidt maken.
Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de doorwinterde (>100Mm) C5 THP-rijders!
Groeten,
Martijn
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heb je ook BJG's analyse hiervan gelezen?
Hij is bij uitstek deskundige op het gebied van deze motoren
Groet,
JW
Hij is bij uitstek deskundige op het gebied van deze motoren

Groet,
JW

C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2021 12:58
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Bedankt voor de link dat geeft een mooi overzicht van de motor issues en wat handvatten voor inspectie van de auto.
Martijn
Martijn

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:00
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Locatie: Geldrop
Als je idd het aantal kleine ritten beperkt en accepteert dat er extra (preventief) onderhoud nodig is, dan is het een super reisauto, mogelijk dat laatste van z'n (haar) soort 

=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?

C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Na bijna 5 jaar in bezit rij ik er nog steeds met plezier mee rond.
Gekocht met 180.000 en inmiddels op de 240.000.
Ja het is niet echt een onderhoudsvriendelijke variant en als je het wel zo behandeld wordt de teleurstelling alleen maar groter.
2 ton plus kan best als de vorige eigenaar er netjes mee om is gegaan.
Gekocht met 180.000 en inmiddels op de 240.000.
Ja het is niet echt een onderhoudsvriendelijke variant en als je het wel zo behandeld wordt de teleurstelling alleen maar groter.

2 ton plus kan best als de vorige eigenaar er netjes mee om is gegaan.

C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2021 12:58
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Ik heb de auto ondertussen aangeschaft. Vooraf een aankoopkeuring laten doen. Hieruit bleek dat de draagarmrubbers vervangen moesten worden, en dat de nieuwste kleppendeksel (met aangepaste turbo) niet was gemonteerd.
Op basis van de geschatte kosten een goede onderhandeling kunnen doen, en rij nu in ieder geval in plezier rond met deze ruime bak
Op basis van de geschatte kosten een goede onderhandeling kunnen doen, en rij nu in ieder geval in plezier rond met deze ruime bak

Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
In het schitterende verhaal van BJG waarin hij de faal-oorzaken en maatregelen rond THP motoren uitlegt staat één opmerking die ik niet acceptabel vind:
"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."
Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven.
Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen."
Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter.
Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten.
My five cents, die de wereld niet zal veranderen.
"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."
Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven.
Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen."
Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter.
Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten.
My five cents, die de wereld niet zal veranderen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Even maar weer een eigen ervaring:
Na heel veel ellende met een C5 THP gehad te hebben, even een in DS5 1.6 Diesel gereden, in 2017 toch maar de gok genomen een P3008 met een 1.6THP 165pk te gaan leasen (als 'koop-auto' zou ik dat risico overigens nooit genomen hebben).
Na 2,5 jaar en 70K kilometers verder eerste interne reiniging noodzakelijk
Nu na 4 jaar en 120K kilometers verder tweede interne reiniging noodzakelijk
Auto loopt nu uit de lease en is gekocht van de leasemaatscjhappij door een bekende van mij (zij hebben de 2 jaarlijks terugkerende extra kosten (ca. 800,-) reeds ingecalculeerd); de leasemaatschappij heeft alle noodzakelijk reparaties (kosten totaal 1600,-) uit laten voeren, heel netjes dus. Wat ik bijzonder vind is dat er vanuit Peugeot geen enkele coulance komt, dat was destijds bij Citroen wel het geval.
Auto rijdt nu echt weer top (volgens mij zelfs beter dan ooit), maar, anders dan in 2017 gehoopt, blijft het natuurlijk een onbetrouwbaar apparaat en begrijp niet dat ze deze motoren blijven gebruiken.
Na heel veel ellende met een C5 THP gehad te hebben, even een in DS5 1.6 Diesel gereden, in 2017 toch maar de gok genomen een P3008 met een 1.6THP 165pk te gaan leasen (als 'koop-auto' zou ik dat risico overigens nooit genomen hebben).
Na 2,5 jaar en 70K kilometers verder eerste interne reiniging noodzakelijk
Nu na 4 jaar en 120K kilometers verder tweede interne reiniging noodzakelijk
Auto loopt nu uit de lease en is gekocht van de leasemaatscjhappij door een bekende van mij (zij hebben de 2 jaarlijks terugkerende extra kosten (ca. 800,-) reeds ingecalculeerd); de leasemaatschappij heeft alle noodzakelijk reparaties (kosten totaal 1600,-) uit laten voeren, heel netjes dus. Wat ik bijzonder vind is dat er vanuit Peugeot geen enkele coulance komt, dat was destijds bij Citroen wel het geval.
Auto rijdt nu echt weer top (volgens mij zelfs beter dan ooit), maar, anders dan in 2017 gehoopt, blijft het natuurlijk een onbetrouwbaar apparaat en begrijp niet dat ze deze motoren blijven gebruiken.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nu ga ik wellicht vloeken in de kerk
Een 508 staat al een tijdje erg hoog op mijn lijstje, de toekomst voor diesel word steeds beroerder, dan blijft er enkel THP over
Naast de slechte verhalen, lees ik ook (enkele) verhalen dat het goed gaat, dat geeft enige moed, aangezien ik een aantal op het oog heb, van na 2015 en onder de 100.000 kilometers.
Wat ik op internet lees is dat ze na 2015 (e-THP ?) beter zijn, ketting probleem zou opgelost zijn ?
Is er met goed onderhoud zoals ik dat doe en regelmatig lange afstanden rijden, mogelijk om enigszins uit de problemen te blijven ?
Wat ik met de C5 ga doen weet ik nog niet, wellicht inruilen voor weinig
Er was iemand met serieuze interesse die er een goede prijs voor wilde betalen, de beste man is helaas ernstig ziek geworden.

Een 508 staat al een tijdje erg hoog op mijn lijstje, de toekomst voor diesel word steeds beroerder, dan blijft er enkel THP over

Naast de slechte verhalen, lees ik ook (enkele) verhalen dat het goed gaat, dat geeft enige moed, aangezien ik een aantal op het oog heb, van na 2015 en onder de 100.000 kilometers.
Wat ik op internet lees is dat ze na 2015 (e-THP ?) beter zijn, ketting probleem zou opgelost zijn ?
Is er met goed onderhoud zoals ik dat doe en regelmatig lange afstanden rijden, mogelijk om enigszins uit de problemen te blijven ?
Wat ik met de C5 ga doen weet ik nog niet, wellicht inruilen voor weinig

Er was iemand met serieuze interesse die er een goede prijs voor wilde betalen, de beste man is helaas ernstig ziek geworden.