Ik houd de vingers gekruist want zo heel makkelijk is zo'n V6 ook weer niet ..
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Veel geluk
Ik houd de vingers gekruist want zo heel makkelijk is zo'n V6 ook weer niet ..
Ik houd de vingers gekruist want zo heel makkelijk is zo'n V6 ook weer niet ..
C5club Rookie


Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jan 2012 19:09
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium
Locatie: Kudelstaart
Succes! Mooi klusje voor deze dagen 
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
goed, vandaag begonnen om een uurtje of 12 (zeg maar de auto op de bokken en klaar voor het sleutelen) en na een uurtje of 5 weer naar huis toe op de vouwfiets.
Ik heb bereikt dat alles wat verwijderd moest worden dan ook verwijderd is en klaar voor het steken van de borgpennen in de diverse riemwielen. Ik had ook een handje boortjes van 8 mm liggen en die passen prima in de riemwielen maar dus niet in het blok.. enfin morgen ochtend dus eerst effe achter de draaibank de achterzijden (die zijn namelijk niet gehard) effe een tiende of 2 verjongen over een lengte van goed 15 mm dan zou het geheel speling vrij moeten passen, boorje 7.5 is echt te veel ruimte geven ! dit gaat je zeker opbreken als je toch de nokken-as-riemwielen los moet zetten op de naven om dat de snaar net effe anders uitkomt (lijkt me welliswaar stug) ik ga dus proberen om de riem te vervangen zonder die riemwielen los te doen op de naven.
wat betreft de ruimte voor montage en demontage die is al niet veel en dan moet je nog eens de leidingen erbij hebben van de lpg installatie ! die hebben me aardig opgebroken en me ook heel wat tijd gekost.. Ik weet nu dus ook waar ze de verdamper/gas-verwarmer hebben verstopt... wat een zooitje zeg...enfin misschien dat ik die later nog eens dunnetjes overnieuw doe.. end dan meteen slangen maar vervangen...
Wat me ook even een brein brekertje was, was de koelmiddel rommel... in de manual staat letterlijk: haal de bevestigings moer van het koelmiddel tankje los en leg de tank opzij... ja lekker en die dikke slang aan de onderzijde dan ? dar zit net aan 10 cm rek in.. uiteindelijk was ik t zat en heb de radiator slangen los gemaakt en de boel in een bak laten lopen.. de kleur was nog wel netjes maar de geur nog al zuur ik ben benieuwd hoe de pomp er uit gaat zien als ik die morgen dr uit trek.. hoe dan ook morgen even met de ph tester in het afgetapte middel en kijken of het nu misschien beter als accuzuur kan gebruiken of dat t door een koffie filter heen weer zo terug het systeem in kan.. de tank daarna gewoon geheel verwijderd zo dat geeft tenminste ruimte..
Iets anders wat mij zeer bevreemde is de expansie bocht(slang) van de stuurbekrachtiging pomp. van e de pomp opzij naar de ruimte tussen de distributie kappen en de hydrotank en daar dan weer met een slang 180 graden weer terug en dan weer met een stalen leiding de de hoek om en dan helemaal naar de ander zijde van de auto langs het blok met een rechte stalen leiding.. waarom heetf citroen dat niet gewoon op de plaats van die lange stalen leiding een expansie bocht geplaatst of voor mijnpart een krul? T zal wel aam mij liggen. ik heb het vertikt om de hydo leiding los te nemen en heb de kap er tussen door geworsteld.... wel een breuk nu in die kap maar goed het zij zo.. als het een ABS kap is dan las ik die scheur wel weer...
Tot zover dit avontuur van vandaag ent ot slot nog een tip.
Voor wie zich ook een klap geld wil besparen en de handigheid en de ruimte etc etc heeft kan ik aanraden om de skf-riemset bij mister-auto.nl te kopen. hij kost daar 149.45 euro en elders minstens 100 euro duurder.. waarschijnlijk een tikfout van hun, maar goed geld is geld en dát waren we nu net proberen te besparen
PS
de foto's volgen nog, ik ben ze niet vergeten tussen door.
Ik heb bereikt dat alles wat verwijderd moest worden dan ook verwijderd is en klaar voor het steken van de borgpennen in de diverse riemwielen. Ik had ook een handje boortjes van 8 mm liggen en die passen prima in de riemwielen maar dus niet in het blok.. enfin morgen ochtend dus eerst effe achter de draaibank de achterzijden (die zijn namelijk niet gehard) effe een tiende of 2 verjongen over een lengte van goed 15 mm dan zou het geheel speling vrij moeten passen, boorje 7.5 is echt te veel ruimte geven ! dit gaat je zeker opbreken als je toch de nokken-as-riemwielen los moet zetten op de naven om dat de snaar net effe anders uitkomt (lijkt me welliswaar stug) ik ga dus proberen om de riem te vervangen zonder die riemwielen los te doen op de naven.
wat betreft de ruimte voor montage en demontage die is al niet veel en dan moet je nog eens de leidingen erbij hebben van de lpg installatie ! die hebben me aardig opgebroken en me ook heel wat tijd gekost.. Ik weet nu dus ook waar ze de verdamper/gas-verwarmer hebben verstopt... wat een zooitje zeg...enfin misschien dat ik die later nog eens dunnetjes overnieuw doe.. end dan meteen slangen maar vervangen...
Wat me ook even een brein brekertje was, was de koelmiddel rommel... in de manual staat letterlijk: haal de bevestigings moer van het koelmiddel tankje los en leg de tank opzij... ja lekker en die dikke slang aan de onderzijde dan ? dar zit net aan 10 cm rek in.. uiteindelijk was ik t zat en heb de radiator slangen los gemaakt en de boel in een bak laten lopen.. de kleur was nog wel netjes maar de geur nog al zuur ik ben benieuwd hoe de pomp er uit gaat zien als ik die morgen dr uit trek.. hoe dan ook morgen even met de ph tester in het afgetapte middel en kijken of het nu misschien beter als accuzuur kan gebruiken of dat t door een koffie filter heen weer zo terug het systeem in kan.. de tank daarna gewoon geheel verwijderd zo dat geeft tenminste ruimte..
Iets anders wat mij zeer bevreemde is de expansie bocht(slang) van de stuurbekrachtiging pomp. van e de pomp opzij naar de ruimte tussen de distributie kappen en de hydrotank en daar dan weer met een slang 180 graden weer terug en dan weer met een stalen leiding de de hoek om en dan helemaal naar de ander zijde van de auto langs het blok met een rechte stalen leiding.. waarom heetf citroen dat niet gewoon op de plaats van die lange stalen leiding een expansie bocht geplaatst of voor mijnpart een krul? T zal wel aam mij liggen. ik heb het vertikt om de hydo leiding los te nemen en heb de kap er tussen door geworsteld.... wel een breuk nu in die kap maar goed het zij zo.. als het een ABS kap is dan las ik die scheur wel weer...
Tot zover dit avontuur van vandaag ent ot slot nog een tip.
Voor wie zich ook een klap geld wil besparen en de handigheid en de ruimte etc etc heeft kan ik aanraden om de skf-riemset bij mister-auto.nl te kopen. hij kost daar 149.45 euro en elders minstens 100 euro duurder.. waarschijnlijk een tikfout van hun, maar goed geld is geld en dát waren we nu net proberen te besparen
PS
de foto's volgen nog, ik ben ze niet vergeten tussen door.
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Mooi zo hoop werk en altijd kom je andere dingen tegen, ken dat.
Fijn dat je een ruimte hebt om het even te doen
, hopelijk missen ze je thuis niet Richard
Succes op de goede afloop.
Fijn dat je een ruimte hebt om het even te doen
Succes op de goede afloop.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
heheh ik was toch optijd thuis voor t eten ? 
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
Hoi ik was het distributieriem drama en de monteur had zeer ruime ervaring met diverse motoren.
geen beschrijving datwel.
anyway heel veel succes maar ik ga voortaan naar een garage want geld uitsparen kunnen je aan eenvoudiger klussen.
geen beschrijving datwel.
anyway heel veel succes maar ik ga voortaan naar een garage want geld uitsparen kunnen je aan eenvoudiger klussen.
C5club Bikkel


Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
En zweefbakkie, hoe verloopt de reparatie?
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
Het is gelukt ! kleine serie foto's gemaakt, ga proberen er een kleine foto handleiding van te maken 
het motortje loopt weer als vanouds, en net als mijn voorganger hier heb ik de nokkenas poelies niet los hoeven maken... ze kwamen perfect uit na een de 2 keer rond tornen
ik zal later nog een wat uitgebreider verslag doen 
het motortje loopt weer als vanouds, en net als mijn voorganger hier heb ik de nokkenas poelies niet los hoeven maken... ze kwamen perfect uit na een de 2 keer rond tornen
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gefeliciteerd! Goed om weer wat zelfsleutel ervaring op de forum te hebben. Nacht door gewerkt?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
C5club Bikkel


Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
Nou, petje af hoor voor deze reparatie. Menig "monteur" heeft hier moeite mee.
Hele goede dag gewenst vandaag.
Tonny.
Hele goede dag gewenst vandaag.
Tonny.
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
@Zweefbakkie:

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


C5club Rookie


Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jan 2012 19:09
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium
Locatie: Kudelstaart
Hi Zweefbakkie,
Niet duidelijk vermeld maar ik heb de tandwielen van de nokkenassen wel losgehaald.
Bij het monteren van de nieuwe riem kwam deze bij mij niet uit op de tandwielen. Het is redelijk eenvoudig de tandwielen daarna op de juiste positie te draaien door de riem op spanning te brengen; eerst door de riem aan te brengen op de uit- en inlaat nokkenas en dan na de geleiderol hierna (dus die tussen de beide inlaatnokkenassen) en dan deze tandwielen vast te zetten. Daarna breng je de riem aan over de volgende twee tandwielen en door het aandrukken van de riem op de plek waar de riemspanner komt draaien ook deze twee tandwielen zich op de juiste plek, fixeren en klaar.
Let op! het vernuftige van het systeem is dat al die tijd de nokkenassen gefixeerd blijven en je enkel de tandwielen t.o.v. de nokkenassen verdraait. Het 2e deel is het controleren van de timing van de nokkenassen na monteren en spannen van de riem; na enkele malen rondtoornen dien je de riemspanning maar ook nokkenas timing te controleren en indien deze laatste is verlopen (wat eigenlijk alleen maar marginaal kan gebeuren) kun je zonder de spanning van de riem te halen en de tandwielen te verdraaien de nokkenassen weer op tijd zetten. Dit staat omschreven in de handleiding maar moest ik wel enkele keren lezen alvorens ik doorgrondde wat er gebeurd, het hielp mij iig wel in de voorbereiding.
Ik heb het 2e deel uit de beschrijving niet hoeven te doen, bij mij bleven de nokkenassen op tijd staan na het rondtoornen.
Niet duidelijk vermeld maar ik heb de tandwielen van de nokkenassen wel losgehaald.
Bij het monteren van de nieuwe riem kwam deze bij mij niet uit op de tandwielen. Het is redelijk eenvoudig de tandwielen daarna op de juiste positie te draaien door de riem op spanning te brengen; eerst door de riem aan te brengen op de uit- en inlaat nokkenas en dan na de geleiderol hierna (dus die tussen de beide inlaatnokkenassen) en dan deze tandwielen vast te zetten. Daarna breng je de riem aan over de volgende twee tandwielen en door het aandrukken van de riem op de plek waar de riemspanner komt draaien ook deze twee tandwielen zich op de juiste plek, fixeren en klaar.
Let op! het vernuftige van het systeem is dat al die tijd de nokkenassen gefixeerd blijven en je enkel de tandwielen t.o.v. de nokkenassen verdraait. Het 2e deel is het controleren van de timing van de nokkenassen na monteren en spannen van de riem; na enkele malen rondtoornen dien je de riemspanning maar ook nokkenas timing te controleren en indien deze laatste is verlopen (wat eigenlijk alleen maar marginaal kan gebeuren) kun je zonder de spanning van de riem te halen en de tandwielen te verdraaien de nokkenassen weer op tijd zetten. Dit staat omschreven in de handleiding maar moest ik wel enkele keren lezen alvorens ik doorgrondde wat er gebeurd, het hielp mij iig wel in de voorbereiding.
Ik heb het 2e deel uit de beschrijving niet hoeven te doen, bij mij bleven de nokkenassen op tijd staan na het rondtoornen.

