Re: Distributieriem 3.0 V6
goed, vandaag begonnen om een uurtje of 12 (zeg maar de auto op de bokken en klaar voor het sleutelen) en na een uurtje of 5 weer naar huis toe op de vouwfiets.
Ik heb bereikt dat alles wat verwijderd moest worden dan ook verwijderd is en klaar voor het steken van de borgpennen in de diverse riemwielen. Ik had ook een handje boortjes van 8 mm liggen en die passen prima in de riemwielen maar dus niet in het blok.. enfin morgen ochtend dus eerst effe achter de draaibank de achterzijden (die zijn namelijk niet gehard) effe een tiende of 2 verjongen over een lengte van goed 15 mm dan zou het geheel speling vrij moeten passen, boorje 7.5 is echt te veel ruimte geven ! dit gaat je zeker opbreken als je toch de nokken-as-riemwielen los moet zetten op de naven om dat de snaar net effe anders uitkomt (lijkt me welliswaar stug) ik ga dus proberen om de riem te vervangen zonder die riemwielen los te doen op de naven.
wat betreft de ruimte voor montage en demontage die is al niet veel en dan moet je nog eens de leidingen erbij hebben van de lpg installatie ! die hebben me aardig opgebroken en me ook heel wat tijd gekost.. Ik weet nu dus ook waar ze de verdamper/gas-verwarmer hebben verstopt... wat een zooitje zeg...enfin misschien dat ik die later nog eens dunnetjes overnieuw doe.. end dan meteen slangen maar vervangen...
Wat me ook even een brein brekertje was, was de koelmiddel rommel... in de manual staat letterlijk: haal de bevestigings moer van het koelmiddel tankje los en leg de tank opzij... ja lekker en die dikke slang aan de onderzijde dan ? dar zit net aan 10 cm rek in.. uiteindelijk was ik t zat en heb de radiator slangen los gemaakt en de boel in een bak laten lopen.. de kleur was nog wel netjes maar de geur nog al zuur ik ben benieuwd hoe de pomp er uit gaat zien als ik die morgen dr uit trek.. hoe dan ook morgen even met de ph tester in het afgetapte middel en kijken of het nu misschien beter als accuzuur kan gebruiken of dat t door een koffie filter heen weer zo terug het systeem in kan.. de tank daarna gewoon geheel verwijderd zo dat geeft tenminste ruimte..
Iets anders wat mij zeer bevreemde is de expansie bocht(slang) van de stuurbekrachtiging pomp. van e de pomp opzij naar de ruimte tussen de distributie kappen en de hydrotank en daar dan weer met een slang 180 graden weer terug en dan weer met een stalen leiding de de hoek om en dan helemaal naar de ander zijde van de auto langs het blok met een rechte stalen leiding.. waarom heetf citroen dat niet gewoon op de plaats van die lange stalen leiding een expansie bocht geplaatst of voor mijnpart een krul? T zal wel aam mij liggen. ik heb het vertikt om de hydo leiding los te nemen en heb de kap er tussen door geworsteld.... wel een breuk nu in die kap maar goed het zij zo.. als het een ABS kap is dan las ik die scheur wel weer...
Tot zover dit avontuur van vandaag ent ot slot nog een tip.
Voor wie zich ook een klap geld wil besparen en de handigheid en de ruimte etc etc heeft kan ik aanraden om de skf-riemset bij mister-auto.nl te kopen. hij kost daar 149.45 euro en elders minstens 100 euro duurder.. waarschijnlijk een tikfout van hun, maar goed geld is geld en dát waren we nu net proberen te besparen

PS
de foto's volgen nog, ik ben ze niet vergeten tussen door.