Afgelopen weekend de distributiesnaar van onze dame vervangen, met dank aan de handleiding van JW en daardoor stukje goede voorbereiding is de klus geslaagd.
Zaterdag de demontage uitgevoerd, waterpomp vervangen en nieuwe snaar opgespannen over de 1e (voorste) nokkenas, vandaag de klus afgemaakt. Demontage duurde wat langer omdat ik ook niet wekelijks meer sleutel... (ben ook wat stijfjes nu
Als paspennen had ik in eerste instantie een stuk staf (ø8 mm) in stukjes gezaagd bedacht, hier heb ik uiteindelijk 8mm boortjes (boorzijde) voor gebruikt. Het ronde deel past niet (paspennen zijn volgens mij officieel 7,94 mm). Zodra distributieriem is verwijderd komt er toch wat kracht op de nokkenas te staan en komen de "paspennen" op spanning te staan, de boortjes komen daarna wat lastig los en boortjes zijn hard/bros... Gelukkig niet gebroken maar beter is het om òf boortje 7,5 mm te gebruiken (niet boorzijde) òf eenvoudigweg een bout M8, deze past bij nader inzien (controle na montage distributieriem) beter in de uitsparingen.
Twee minpuntjes:
- Bij het vervangen van de waterpomp moet ook het onderste deel van de rechter motorsteun worden verwijderd. Deze zit door het deel van de distributieriem kappen wat aan het blok is gemonteerd en bij het demonteren is er een stukje van deze kap gesneuveld (*&#$%%@^&!!) Na het monteren van de sierkap op de motor zie je het niet meer, maar toch.....
- Na het terug monteren (en vervangen) van de multiriem, loopt deze 1 "ril" van de pulley van de dynamo af, hij blijft er wel op (open ik even in een ander draadje, mogelijk dat iemand dit herkent). Omdat de pulley van de stuurbekrachtigingspomp (deze zit voor de meeneemrol vóór de pulley van de dynamo) verdenk ik deze en na enkele keren dé- en montage breekt er 1 M6x12 boutje af... Nu zit de pulley dus met 3 boutjes
Uiteraard ga je achteraf weer twijfelen als je de instructies nog eens doorleest; heb ik alles wel goed aangehaald? stond de riemspanner wel uitgelijnd? had ik niet beter..., etc.
Anyway, bak geld uitgespaard, een weekendje lekker geknutseld en een ervaring rijker en supertrots zodra je het contactslot omdraait en er weer een heerlijke roffel uit die V6 komt. Of het verstandig is voor het eerst zo'n klusje op een V6 uit te voeren.... kweenie, met goede voorbereiding, secuur werken en gezond verstand is het mij in ieder geval gelukt.
Voor degene die dit ook overweegt te gaan doen ben ik (uiteraard) bereid bereid mijn ervaringen te delen!