Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Distributieriem 3.0 V6 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 jan 2012 20:09
Berichten: 36
Woonplaats: Kudelstaart
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Klusje is geklaard......
Afgelopen weekend de distributiesnaar van onze dame vervangen, met dank aan de handleiding van JW en daardoor stukje goede voorbereiding is de klus geslaagd.

Zaterdag de demontage uitgevoerd, waterpomp vervangen en nieuwe snaar opgespannen over de 1e (voorste) nokkenas, vandaag de klus afgemaakt. Demontage duurde wat langer omdat ik ook niet wekelijks meer sleutel... (ben ook wat stijfjes nu :) ), montage ging daarna sneller. Ruimte was ideaal, ruime, verwarmde garage helpt wel bij het doen van een dergelijke klus. Auto geplaatst op 1 bok (rechterzijde) geeft voldoende ruimte aan de onderzijde en nog steeds voldoende toegang van de bovenzijde. Motor heb ik gesteund (voor demontage motorsteun rechterzijde) vanaf de onderzijde op een krik. Dus ook zonder extreem geoutilleerde werkplaats is een dergelijke klus mogelijk.

Als paspennen had ik in eerste instantie een stuk staf (ø8 mm) in stukjes gezaagd bedacht, hier heb ik uiteindelijk 8mm boortjes (boorzijde) voor gebruikt. Het ronde deel past niet (paspennen zijn volgens mij officieel 7,94 mm). Zodra distributieriem is verwijderd komt er toch wat kracht op de nokkenas te staan en komen de "paspennen" op spanning te staan, de boortjes komen daarna wat lastig los en boortjes zijn hard/bros... Gelukkig niet gebroken maar beter is het om òf boortje 7,5 mm te gebruiken (niet boorzijde) òf eenvoudigweg een bout M8, deze past bij nader inzien (controle na montage distributieriem) beter in de uitsparingen.
Twee minpuntjes:
- Bij het vervangen van de waterpomp moet ook het onderste deel van de rechter motorsteun worden verwijderd. Deze zit door het deel van de distributieriem kappen wat aan het blok is gemonteerd en bij het demonteren is er een stukje van deze kap gesneuveld (*&#$%%@^&!!) Na het monteren van de sierkap op de motor zie je het niet meer, maar toch.....
- Na het terug monteren (en vervangen) van de multiriem, loopt deze 1 "ril" van de pulley van de dynamo af, hij blijft er wel op (open ik even in een ander draadje, mogelijk dat iemand dit herkent). Omdat de pulley van de stuurbekrachtigingspomp (deze zit voor de meeneemrol vóór de pulley van de dynamo) verdenk ik deze en na enkele keren dé- en montage breekt er 1 M6x12 boutje af... Nu zit de pulley dus met 3 boutjes :(

Uiteraard ga je achteraf weer twijfelen als je de instructies nog eens doorleest; heb ik alles wel goed aangehaald? stond de riemspanner wel uitgelijnd? had ik niet beter..., etc.

Anyway, bak geld uitgespaard, een weekendje lekker geknutseld en een ervaring rijker en supertrots zodra je het contactslot omdraait en er weer een heerlijke roffel uit die V6 komt. Of het verstandig is voor het eerst zo'n klusje op een V6 uit te voeren.... kweenie, met goede voorbereiding, secuur werken en gezond verstand is het mij in ieder geval gelukt. :smt193

Voor degene die dit ook overweegt te gaan doen ben ik (uiteraard) bereid bereid mijn ervaringen te delen!


08 dec 2013 23:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Hulde voor je lef en doortastendheid.

Ik heb alleen ervaring met het vervangen van riemen op een 2.0 16V en dat doe ik inmiddels met
2 vingers in de neus(misschien ook niet slim maar toch)

Onlangs heb ik een V6 gedemoteerd, en ik moet zeggen dat het een behoorlijk indrukwekkend blok is
wat daar in ligt. Je hebt helemaal gelijk dat voorbereiding het halve werk is, maar ik vind het geweldig.

Heb je misschien ook foto´s gemaakt? (zijn we dol op hier)

Ik ga in ieder geval deze draad even bookmarken, mocht ik ooit het geluk hebben ook een V6 te gaan rijden.

Toppie :smt023 :smt023

_________________
Zeg maar André


09 dec 2013 01:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45
Berichten: 346
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
JW als je mij die handleiding ook zou willen sturen? ik zit 3500km van de vervanging af en de kas is nog al krap.... misschien doe ik het ook zelf met de juiste info.

alvast bedankt :-)

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18


09 dec 2013 21:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Als je mij je mailadres geeft via een PB gaan ze naar je onderweg....
Zet daar dan ook even de laatste 8 cijfers van je VIN bij, dat maakt het wat makkelijker voor mij om te zoeken.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 dec 2013 00:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
zweefbakkie schreef:
misschien doe ik het ook zelf met de juiste info.

opgepast ,het is geen gemakelijke klus


10 dec 2013 10:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
....verre van dat....

Niet zo lang geleden was er nog een verhaal op ons forum van een V6 bezitter waarbij het helemaal fout gegaan is.
Die vervanging was gedaan door een ervaren monteur, toch ging het mis.
Gevolg: kleppen op de zuigers, en een zeeeeer kostbare vervolgreparatie :(

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 dec 2013 13:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Volgens mij was dat geen monteur met V6 ervaring, maar goed.....het blijft inderdaad een gevaarlijke dhz klus. Goed opletten en check, dubbelcheck!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


10 dec 2013 13:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
En volgens mij was het ook geen monteur die door JW van documentatie was voorzien :roll:


10 dec 2013 13:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58
Berichten: 1032
Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Heeft een V6 HDI (diesel dus) ook een riem?.
of een ketting!.
:smt193 :smt193 :smt193

_________________
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.


10 dec 2013 17:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Die heeft een D-riem waarmee de uitlaat nokkenassen aangedreven worden.
In de koppen zelf zitten dan korte kettingen waarmee, vanaf de uitlaat nokkenassen de inlaat nokkenassen aangedreven worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 dec 2013 19:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 jan 2012 20:09
Berichten: 36
Woonplaats: Kudelstaart
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Vandaag even bij mijn dealer langs geweest (moest een koplampje van mijn zakelijke auto laten vervangen :smt190 ), die vertelde ik mijn verhaal van mijn distributieriem en hij vertelde op zijn beurt weer een verhaal over een V6 HdI motor.
Zij hadden een revisie gedaan (na een gebroken ketting intern waar de inlaat nokkenas mee wordt aangedreven zoals hiervoor beschreven) op deze motor en hadden (check check re-check dubbel check) voordat de motor weer werd ingebouwd een compressie test gedaan en wat denk je... geen compressie op 1 van de banken...
Na behoorlijk wat onderzoek, alles nog 25x controleren toch de motor maar weer opengehaald, nokkenas positie controleren etc etc en uiteindelijk bleek dat het tandwiel waarmee de nokkenas wordt aangedreven als gevolg van de gebroken ketting en de krachten die de kleppen vervolgens op de nokkenas uitoefenen ca. 30° verdraaid was!
Kop was gereviseerd door een gerenommeerd revisiebedrijf en die hadden dit ook over het hoofd gezien.

Dit ter lering (niet de vermaak... er zijn behoorlijk wat uurtjes in gegaan), je weet maar nooit!

Wel mooi trouwens, deze motor heeft holle nokkenassen...... Heb ik maar 1 x eerder gezien in mijn motor carriere: bij Mercury racing en op de Verado motoren wordt dit ook toegepast 8-)


10 dec 2013 21:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45
Berichten: 346
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
@ JW, PB komt er aan morgen eerst effe dat vin nummer opzoeken.. alvast bedankt :smt023 ..

@Pjotr, hoe heb je de riemspanning gecontroleerd eigenlijk? had je daar zo'n metertje voor?

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18


11 dec 2013 01:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
het is een automatische riemspanner ,maar je moet hem wel juist zetten ;)


11 dec 2013 09:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 jan 2012 20:09
Berichten: 36
Woonplaats: Kudelstaart
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Idd, er zit een riemspanner op die je moet controleren nadat je de motor rondgetoornd hebt. Ik heb dit voor de zekerheid enkele keren gedaan (en ook iedere keer de nokkenas uitlijning gecontroleerd) en iedere keer stond het pijltje van de spanner netjes in lijn met de markering.

Dit zijn van die dingen waar je achteraf aan gaat twijfelen als je met de auto naar huis gereden bent.... ;)

Er staat in de handleiding voor het vervangen van de distributiesnaar wèl een controlemeting met een meetapparaatje genoemd, ik ben er maar van uit gegaan dat dit goed zit.


11 dec 2013 10:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45
Berichten: 346
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem 3.0 V6
Welaan, morgen de grote dag, dan ga ik het ook doen de D-riem van de V6 ! vandaag gezorgd voor een ruime en warme werkplek de diverse spullen laten aanrukken, in mijn geval een riem set van skf en een waterpomp van bolk. alles voor de nette prijs van 185 euro.. bij mister auto online besteld en vandaag precies voor de kerst alles binnen. we hoeven ons deze 2 standaard verveel dagen dit keer dus niet te vervelen ! bij het Riem setje zit van skf uit een exact stappen plan net zo als dat JW het heeft gemaild wat dat betreft dus boven verwachting :-) vandaag nog effe gauw as steunen en garage krik gehaald (die ga ik nog wel vaker nodig hebben...)

Nu ik de wagen dan toch met de voetjes van de vloer ga doen heb ik besloten dat ook de draagarm rubbers toe zijn aan een wisselbeurtje... dus die pakken we meteen effe mee.. ik hoop daar nog een draadje over te vinden hier ;-) tips zijn altijd welkom niet ?

Ik hoop dat ik het geduld zal hebben om een serie fototjes te schieten en deze dan hier te plaatsen, hopelijk ter lering en bewondering en dan niet ter lering en medelijden :P

Wish me luck ! :cit4

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18


25 dec 2013 01:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.