Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ergens zit dat gaatje wel...
Het is bij iedere motor weer subtiel anders maar op het nokkenasriemwiel zitten vaak gaten, als die op de schroefgaten vallen heb je een kans, en anders nog een slagje draaien etc.
Het is bij iedere motor weer subtiel anders maar op het nokkenasriemwiel zitten vaak gaten, als die op de schroefgaten vallen heb je een kans, en anders nog een slagje draaien etc.

C5club Rookie


Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2009 18:58
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Dus moet ik nu het vliegwiel (starterskrans) blokkeren/op tijd zetten om de poelie las te maken?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ja inderdaad, eerst op tijd zetten, dan blokkeren, zoals willy terecht opmerkte
willy4 schreef:nooit de krukas bout of moer op een pen los of vast zetten
je kunt dan wel is dikke problemen krijgen
altijd de starterkrans blokkeren
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is echt een beetje gecompliceerder dan dat.
Heb je de instructie hieromtrent gelezen in de Vraagbaak die je hebt?
Ik neem aan dat daar in staat hoe je het moet doen, daarbij speelt die positionering van het vliegwiel in een bepaalde stand een duidelijke rol.
Vervolgens moet je de nokkenaswielen op een bepaalde manier positioneren, door bouten te lossen.
Staat dat allemaal netjes in de Vraagbaak?
Als dat er helemaal niet in staat zal ik het officiële document sturen, waar ook dat plaatje in staat van de vliegwiel blokkering.
Geef dan even de laatste 8 cijfers van je VIN en je E-mail adres via een PB, dan stuur ik je dat als PDF.
Groet,
JW
Heb je de instructie hieromtrent gelezen in de Vraagbaak die je hebt?
Ik neem aan dat daar in staat hoe je het moet doen, daarbij speelt die positionering van het vliegwiel in een bepaalde stand een duidelijke rol.
Vervolgens moet je de nokkenaswielen op een bepaalde manier positioneren, door bouten te lossen.
Staat dat allemaal netjes in de Vraagbaak?
Als dat er helemaal niet in staat zal ik het officiële document sturen, waar ook dat plaatje in staat van de vliegwiel blokkering.
Geef dan even de laatste 8 cijfers van je VIN en je E-mail adres via een PB, dan stuur ik je dat als PDF.
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2009 18:58
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Oke zal de gegevens even opzoeken liggen in de auto en die staat ergens anders, en hoe plaats ik een BP?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je hebt een PB
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Ja en Nee!pepijn schreef:Dus moet ik nu het vliegwiel (starterskrans) blokkeren/op tijd zetten om de poelie las te maken?
Mij rijst het vermoeden dat wat ik hier tot nu toe lees ongelofelijk veel kans op misstanden geeft.
Om de krukaspoelie los te kunnen nemen, heb je alleen een slagmoersleutel nodig. Je hoeft dan niets te blokkeren. Wat je wel kunt doen, is met een witte correctiestift merktekens plaatsen op de poelie en het blok om aan te geven wat nu de positie is.
Na demontage van de poelie speelt pas dat je de nokkenas en de krukas moet merken, blokkeren/fixeren (op tijd zetten).
Als je echter gebruik wilt maken van gereedschap 6, waar JW-NHS naar verwijst, mag je de nokkenas nog niet blokkeren.
Wat jij nastreeft, is om de krukaspoelie los te krijgen met de hand.
Zonder extra gereedschap (zoals voornoemde nummer 6, of slagmoersleutel) zou dat wellicht lukken door je handrem strak aan te trekken, versnelling in 1 en losdraaien. In mijn geval heb ik dit niet kunnen doen want ik heb een automaat.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Onder in iedere reactie van onze mede-formuleren zie je drie kleine velden:pepijn schreef:, en hoe plaats ik een BP?
Profiel;
Pb;
Email.
Als je op Pb klikt opent een venster waarin je een post kunt verzenden aan degene op wiens melding jij wilt reageren.
In deze post wordt gerefereerd aan wat is geplaatst en jij kan daaronder je boodschap aan diegene intypen.
Als op Email klikt, gebeurt hetzelfde maar met een leeg bericht en moet je zelf nog kiezen aan wie je dat bericht wenst te versturen.
Suc7
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Zodra je dit forum in je browser opent, zie je op de homepage, maar ook op alle andere pagina's, in de rechter bovenhoek een rijtje met aanklikbare teksten:
Gebruikerspaneel ( met direct daar onder)
0 nieuwe berichten
Mocht iemand je dus een Pb-tje hebben verstuurd, zie je dat meteen zodra je bent ingelogd.

Gebruikerspaneel ( met direct daar onder)
0 nieuwe berichten
Mocht iemand je dus een Pb-tje hebben verstuurd, zie je dat meteen zodra je bent ingelogd.

Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club Rookie


Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2009 18:58
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Nou vandaag de poelie er af gekregen viel nog niet zo mee, de bout zat echt vast met Loctite liep tot op het laatst zwaar daarna de poelie eraf.
De motorsteun verwijderd en daarna de DR kap verwijderd en toen was helaas de dag om.
Morgen de DR verwijderen en hopelijk de kop liften.
De motorsteun verwijderd en daarna de DR kap verwijderd en toen was helaas de dag om.
Morgen de DR verwijderen en hopelijk de kop liften.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat klopt bij sommige motoren, er zijn ook motoren zonder spie op het krukastandwiel van de distributie!! Fixeer je die niet, dan heb je al een probleem op het moment dat je de poulie hebt losgedraaid. Als je het dus niet zeker weet, en dat kan gemakkelijk, zet dan de boel vast!L A schreef: Na demontage van de poelie speelt pas dat je de nokkenas en de krukas moet merken, blokkeren/fixeren (op tijd zetten).
Daarom het standpunt van Willy, en andere technici hier op het forum:
Altijd vastzetten!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Helder. Dank voor je uitleg BJG
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club Rookie


Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2009 18:58
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Vandaag vol goede moet weer begonnen DR verwijderd en torn begonnen aan het losdraaien van de kopbouten.
En ja hoor de laatste breekt af
. De rest van de dag bezig geweest met het uitboren van die bout.
Maar uiteindelijk de kop is er af met turbo EGR klep en wisselaar en al.
Vanavond alles er af schroeven en morgen wegbrengen om af te persen en vlakken.
Hoop dat de kop goed is.
En ja hoor de laatste breekt af


Maar uiteindelijk de kop is er af met turbo EGR klep en wisselaar en al.
Vanavond alles er af schroeven en morgen wegbrengen om af te persen en vlakken.
Hoop dat de kop goed is.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is de kop krom?
Zo ja hoeveel?
Anders zou ik hem absoluut niet vlakken namelijk. Ook afpersen hoeft wrs niet in jouw geval.
Controleer zeer goed de kop en de pakking en het onderblok. Maak desnoods een paar foto's.
Er is wrs zichtbaar wat het probleem is.
Desnoods mail me een paar foto's. In het geval van drukopbouw bij de 2.0 is dit te zien. Zo niet dan kun je altijd nog afpersen.
Zo ja hoeveel?
Anders zou ik hem absoluut niet vlakken namelijk. Ook afpersen hoeft wrs niet in jouw geval.
Controleer zeer goed de kop en de pakking en het onderblok. Maak desnoods een paar foto's.
Er is wrs zichtbaar wat het probleem is.
Desnoods mail me een paar foto's. In het geval van drukopbouw bij de 2.0 is dit te zien. Zo niet dan kun je altijd nog afpersen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Welke heb je afgebroken en heb je de volgorde voor demonteren aangehouden?pepijn schreef:En ja hoor de laatste breekt af![]()
.
Bon courage(vrij vertaald met: goede moed!) met het vervolg.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404