Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Ergens zit dat gaatje wel... Het is bij iedere motor weer subtiel anders maar op het nokkenasriemwiel zitten vaak gaten, als die op de schroefgaten vallen heb je een kans, en anders nog een slagje draaien etc.
|
30 apr 2013 20:04 |
|
 |
pepijn
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2009 18:58 Berichten: 22
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Dus moet ik nu het vliegwiel (starterskrans) blokkeren/op tijd zetten om de poelie las te maken?
|
30 apr 2013 22:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Ja inderdaad, eerst op tijd zetten, dan blokkeren, zoals willy terecht opmerkte willy4 schreef: nooit de krukas bout of moer op een pen los of vast zetten je kunt dan wel is dikke problemen krijgen
altijd de starterkrans blokkeren
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 apr 2013 22:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Dat is echt een beetje gecompliceerder dan dat.
Heb je de instructie hieromtrent gelezen in de Vraagbaak die je hebt? Ik neem aan dat daar in staat hoe je het moet doen, daarbij speelt die positionering van het vliegwiel in een bepaalde stand een duidelijke rol. Vervolgens moet je de nokkenaswielen op een bepaalde manier positioneren, door bouten te lossen. Staat dat allemaal netjes in de Vraagbaak?
Als dat er helemaal niet in staat zal ik het officiële document sturen, waar ook dat plaatje in staat van de vliegwiel blokkering. Geef dan even de laatste 8 cijfers van je VIN en je E-mail adres via een PB, dan stuur ik je dat als PDF.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 mei 2013 00:55 |
|
 |
pepijn
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2009 18:58 Berichten: 22
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Oke zal de gegevens even opzoeken liggen in de auto en die staat ergens anders, en hoe plaats ik een BP?
|
01 mei 2013 09:15 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
je hebt een PB
|
01 mei 2013 09:21 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
pepijn schreef: Dus moet ik nu het vliegwiel (starterskrans) blokkeren/op tijd zetten om de poelie las te maken? Ja en Nee! Mij rijst het vermoeden dat wat ik hier tot nu toe lees ongelofelijk veel kans op misstanden geeft. Om de krukaspoelie los te kunnen nemen, heb je alleen een slagmoersleutel nodig. Je hoeft dan niets te blokkeren. Wat je wel kunt doen, is met een witte correctiestift merktekens plaatsen op de poelie en het blok om aan te geven wat nu de positie is. Na demontage van de poelie speelt pas dat je de nokkenas en de krukas moet merken, blokkeren/fixeren (op tijd zetten). Als je echter gebruik wilt maken van gereedschap 6, waar JW-NHS naar verwijst, mag je de nokkenas nog niet blokkeren. Wat jij nastreeft, is om de krukaspoelie los te krijgen met de hand. Zonder extra gereedschap (zoals voornoemde nummer 6, of slagmoersleutel) zou dat wellicht lukken door je handrem strak aan te trekken, versnelling in 1 en losdraaien. In mijn geval heb ik dit niet kunnen doen want ik heb een automaat.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
01 mei 2013 10:33 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
pepijn schreef: , en hoe plaats ik een BP? Onder in iedere reactie van onze mede-formuleren zie je drie kleine velden: Profiel; Pb; Email. Als je op Pb klikt opent een venster waarin je een post kunt verzenden aan degene op wiens melding jij wilt reageren. In deze post wordt gerefereerd aan wat is geplaatst en jij kan daaronder je boodschap aan diegene intypen. Als op Email klikt, gebeurt hetzelfde maar met een leeg bericht en moet je zelf nog kiezen aan wie je dat bericht wenst te versturen. Suc7
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
01 mei 2013 10:43 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Zodra je dit forum in je browser opent, zie je op de homepage, maar ook op alle andere pagina's, in de rechter bovenhoek een rijtje met aanklikbare teksten: Gebruikerspaneel ( met direct daar onder) 0 nieuwe berichten Mocht iemand je dus een Pb-tje hebben verstuurd, zie je dat meteen zodra je bent ingelogd. 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
01 mei 2013 11:24 |
|
 |
pepijn
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2009 18:58 Berichten: 22
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Nou vandaag de poelie er af gekregen viel nog niet zo mee, de bout zat echt vast met Loctite liep tot op het laatst zwaar daarna de poelie eraf. De motorsteun verwijderd en daarna de DR kap verwijderd en toen was helaas de dag om. Morgen de DR verwijderen en hopelijk de kop liften.
|
01 mei 2013 18:55 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
L A schreef: Na demontage van de poelie speelt pas dat je de nokkenas en de krukas moet merken, blokkeren/fixeren (op tijd zetten).
Dat klopt bij sommige motoren, er zijn ook motoren zonder spie op het krukastandwiel van de distributie!! Fixeer je die niet, dan heb je al een probleem op het moment dat je de poulie hebt losgedraaid. Als je het dus niet zeker weet, en dat kan gemakkelijk, zet dan de boel vast! Daarom het standpunt van Willy, en andere technici hier op het forum: Altijd vastzetten!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 mei 2013 23:29 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Helder. Dank voor je uitleg BJG
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
01 mei 2013 23:37 |
|
 |
pepijn
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2009 18:58 Berichten: 22
Auto: c5 2.0 hdi break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09930
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 157000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Vandaag vol goede moet weer begonnen DR verwijderd en torn begonnen aan het losdraaien van de kopbouten. En ja hoor de laatste breekt af  . De rest van de dag bezig geweest met het uitboren van die bout. Maar uiteindelijk de kop is er af met turbo EGR klep en wisselaar en al. Vanavond alles er af schroeven en morgen wegbrengen om af te persen en vlakken. Hoop dat de kop goed is.
|
02 mei 2013 18:05 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
Is de kop krom? Zo ja hoeveel?
Anders zou ik hem absoluut niet vlakken namelijk. Ook afpersen hoeft wrs niet in jouw geval. Controleer zeer goed de kop en de pakking en het onderblok. Maak desnoods een paar foto's. Er is wrs zichtbaar wat het probleem is. Desnoods mail me een paar foto's. In het geval van drukopbouw bij de 2.0 is dit te zien. Zo niet dan kun je altijd nog afpersen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 mei 2013 22:56 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf koppakking vervangen 2.0 HDI
pepijn schreef: En ja hoor de laatste breekt af  . Welke heb je afgebroken en heb je de volgorde voor demonteren aangehouden? Bon courage(vrij vertaald met: goede moed!) met het vervolg.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
04 mei 2013 09:06 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|