Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Ik zit de komende maanden veel in Frankrijk (5000+ km), kan echter niet testen aangezien ik het toch echt bij LPG houdt. Laatste keer € 0,73 bij Grand Surface CORA regio benoorden Parijs. Op vakantie (muv de peage ritten) zal ik vnl bij de grand surfaces LPG tanken. Een simpele zoektocht (en 20 jaar ervaring) leert dat deze jongens sowieso 10-15 ct goedkoper zijn dan de snelwegpompen en 5-10 ct met de evt merkpompen elders. Ik heb op de route en rond mijn vakantieadres al de nodige goedkope adressen gevonden. Op de terugweg even Euro95 aftanken in Luxemburg en dan ben ik eind augustus weer toe aan werk Terug naar het onderwerp: Ik ben met je eens dat je mogelijk minder kilometers haalt uit een Grand Surface liters Euro 95. Maar het fabeltje dat dit soort brandstof slecht zou zijn lijkt me, voor zover het ooit slecht was, inmiddels ruim achterhaald (zie eerdere posts over raffinaderijen en klandizie). Tegenover dit kilometerverlies staat een prijsverschil van 5-10 cent per liter (lokaal) en 10-15 cent (snelweg) met de merkpompen. Ik denk dat je er met dat soort verschillen je verloren km's ruim compenseert. En het prijsverschil? Ik denk niet dat dat noodzakelijk aan de kwaliteit ligt. Als ik de marketing, locaties en Ferrari racewagens zie denk ik te weten waar bv Shell een flink deel van dit verschil laat. Hoe dan ook : Veel zuinige en goede kilometers gewenst. 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
29 jun 2011 17:05 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Ik beschuldig tankstations niet al te gemakkelijk, maar ik weet wel dat ik het met de Xm V6 (ZPJ) altijd direct kon merken: tanken bij de Makro  motormanagement lampje aan. Dus je kunt het nooit uitsluiten, hier niet, maar zeker niet elders. Als je weet dat ethanol een octaanverhoger is, maar er nog steeds 95 op de E10 staat, en je ook weet dat het ontmengt, dan lijkt het me logisch dat je met oude, ontmengde E10 het risico loopt op de kale basisbenzine te rijden die dan dus geen RON95 meer is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2011 12:47 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Door mij is bij de "Grandes Surfaces" altijd SP98 getankt, althans dat stond op die pompen. Maar wat de werkelijke samenstelling daarvan geweest is, geen idee.
En ja, per saldo blijft dat dan toch nog wat goedkoper, het "meerverbruik" zoals ik dat vermoed afgezet tegen de lagere prijs die je er per liter voor betaalt.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jun 2011 12:55 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Ik meen dat er tbv octaanverhoging in SP98 ook ethanol zit. Sowieso geldt die 5% norm ook voor SP98. Als zowel 95 als 98 in feite E5 zijn, dan is het verschil in octaangetal toe te schrijven aan de basis.
De basis voor RON95-E10 is dan ~93 De basis voor RON98-E5 is dan ~96.5
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2011 13:11 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Dat is interessante info. En het zou mede een verklaring kunnen zijn voor het door mij veronderstelde meerverbruik Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jun 2011 13:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Rij jij met oude E10 dan?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2011 14:12 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Hoebedoelu?
Ik tank in NL normaliter Euro 95. Als ik in het buitenland ben neem ik in Frankrijk SP98, in Duitsland en Oostenrijk SuperPlus In Frankrijk was dat dan meestentijds bij de Grandes Surfaces, soms ook bij een andere pomp als ik lang op de autoroute zit.
Mijn "vergelijking" is dus gebaseerd op het onverwacht hoge verbruik in Frankrijk dit jaar, na het tanken van SP98 bij de Grandes Surfaces.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jun 2011 14:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Ik zie geen logica in je vergelijking.
Zowel de Nederlandse Euro95 als de Franse SP98 hebben naar alle waarschijnlijkheid een ethanolaandeel van zo'n 5%.
Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof. Simpel gezegd, bij rijden in NL of FR kan het verschil makkelijk 10% zijn in verbruik. Van tank tot tank heb je zonder problemen 5% schommeling. Van Euro95 naar E10 heb je wellicht 3% verslechtering, SP98 zou juist iets verbetering moeten geven. Maar door de onzekerheid van een (+/-10%) en twee (+/-5%) is er te veel onnauwkeurigheid in je vergelijking om dat laatste vast te kunnen stellen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2011 15:34 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
EvilTwin schreef: Ik Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof. Bedoel je hiermee het terrein en de zwaardere belading die je dan meestal hebt of spelen hier nog andere factoren mee?
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
30 jun 2011 16:47 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Uiteraard heb ik daar naar gekeken, die wisselende omstandigheden.
Maar het is nou juist het door mij over de jaren heen zorgvuldig bijgehouden overzicht van het brandstofverbruik dat me hierop attendeerde: in tegenstelling tot het verbruik tijdens andere vakanties in Frankrijk is het nu hoger ipv lager. Vandaar dat ik schreef: ik ga dat in september opnieuw checken.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jun 2011 16:55 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Benzine in Frankrijk E10
Ik vroeg me inderdaad al af of SP95 -E10 nu 90% RON 95 + 10% ethanol RON110 = RON97 of inderdaad gedowngrade benzine RON93 met 10% RON110 = RON95. Het laatste dus? Ik vond m'n THP er wel lekker op draaien nl, dus vermoedde ik een iets hoger octaan getal.
Overigens, ergens op de porsche club las ik dat je juist voor optimaal vermogen het zo laagst mogelijke octaan moet tanken, waarbij je auto niet gaat pingelen. Omdat hoe lager de octaan, hoe beter en makkelijker de brandstof ontsteekt (en dus meer vermogen). Dit ging over oude porsches zonder pingelsensor. Met pingelsensor betekent dit dat je door verder te gaan als het regelbereik van je ontsteking, je ook gaat inleveren. Dat zou kunnen betekenen dat je bv uit de buurt moet blijven van RON100. Misschien is RON98 ook al te veel.
Dat geldt natuurlijk vooral voor de atmosferische motoren, de turbo varianten zullen relatief meer kunnen profiteren van hoger octaan.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 jun 2012 23:28 |
|
 |
zaanslof
V.I.P.
Geregistreerd: 28 aug 2010 12:55 Berichten: 56 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V HPI Break exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09242
Productienummer: 10270
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: Rood EKQD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Wie heeft er inmiddels ervaring met de E10 brandstof in de HPI ? Doen of niet doen met mijn komende vakantie in Frankrijk.
_________________ Groetjes Piet.
|
15 jun 2012 21:03 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Dit vind ik op het duitse citroen forum: Citaat: Warscheinlich weiß es jeder HPi fahrer bereits. Ich habe heute ein Schreiben von Citroen Deutschland bekommen wo drin steht das der HPi nicht mit E10 betankt werden darf. Vielleicht hat schonmal jemand hier aus dem Forum so ein Schreiben bekommen. Ich wollte nur nochmal daran erinnern. Glücklicherweise habe ich bisher kein E10 getankt. Mijn ook direct geinjecteerde thp liep er wel heel lekker op. Zou zeggen dat het er ook goed op doet. Mogelijk heeft de E10 een iets hoger octaangetal en daar houdt de HPI van. Ook heeft ethanol een reinigend effect, goed voor de injectoren dus. Maar als ie op de zwarte lijst staat, zal de HPI pomp er wel niet zo goed tegen kunnen. (Het is wel duits en daar maken ze een hoop fuss. Uiteindelijk rij je al jaren op E5 zonder issues....)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
15 jun 2012 21:09 |
|
 |
zaanslof
V.I.P.
Geregistreerd: 28 aug 2010 12:55 Berichten: 56 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V HPI Break exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09242
Productienummer: 10270
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: Rood EKQD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Dat is in ieder geval goed om te horen. Hij staat inderdaad niet op de zwarte lijst maar volgens de lijst kan iedere citr. van bj na 2000 die E10 brandstof tanken. Had ook de oudere post op dit forum nagelezen en ik dacht misschien heb iemand hiermee wel ervaring opgedaan. De een zegt doen en de ander zegt tank 98ron vandaar mijn vraag.
_________________ Groetjes Piet.
|
15 jun 2012 21:21 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Ik paste dus net de post aan dat in duitsland er wel sprake is van een zwarte lijst met de HPI er op. Maar in duitsland zijn ze nogal panisch over de effencten van E10
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
15 jun 2012 21:25 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|