V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik zit de komende maanden veel in Frankrijk (5000+ km), kan echter niet testen aangezien ik het toch echt bij LPG houdt.

Laatste keer € 0,73 bij Grand Surface CORA regio benoorden Parijs.

Op vakantie (muv de peage ritten) zal ik vnl bij de grand surfaces LPG tanken. Een simpele zoektocht (en 20 jaar ervaring) leert dat deze jongens sowieso 10-15 ct goedkoper zijn dan de snelwegpompen en 5-10 ct met de evt merkpompen elders. Ik heb op de route en rond mijn vakantieadres al de nodige goedkope adressen gevonden.
Op de terugweg even Euro95 aftanken in Luxemburg en dan ben ik eind augustus weer toe aan werk :smt017

Terug naar het onderwerp:
Ik ben met je eens dat je mogelijk minder kilometers haalt uit een Grand Surface liters Euro 95. Maar het fabeltje dat dit soort brandstof slecht zou zijn lijkt me, voor zover het ooit slecht was, inmiddels ruim achterhaald (zie eerdere posts over raffinaderijen en klandizie). Tegenover dit kilometerverlies staat een prijsverschil van 5-10 cent per liter (lokaal) en 10-15 cent (snelweg) met de merkpompen. Ik denk dat je er met dat soort verschillen je verloren km's ruim compenseert.
En het prijsverschil? Ik denk niet dat dat noodzakelijk aan de kwaliteit ligt. Als ik de marketing, locaties en Ferrari racewagens zie denk ik te weten waar bv Shell een flink deel van dit verschil laat.

Hoe dan ook : Veel zuinige en goede kilometers gewenst. :smt023
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik beschuldig tankstations niet al te gemakkelijk, maar ik weet wel dat ik het met de Xm V6 (ZPJ) altijd direct kon merken: tanken bij de Makro :arrow: motormanagement lampje aan. Dus je kunt het nooit uitsluiten, hier niet, maar zeker niet elders.

Als je weet dat ethanol een octaanverhoger is, maar er nog steeds 95 op de E10 staat, en je ook weet dat het ontmengt, dan lijkt het me logisch dat je met oude, ontmengde E10 het risico loopt op de kale basisbenzine te rijden die dan dus geen RON95 meer is.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Door mij is bij de "Grandes Surfaces" altijd SP98 getankt, althans dat stond op die pompen.
Maar wat de werkelijke samenstelling daarvan geweest is, geen idee.

En ja, per saldo blijft dat dan toch nog wat goedkoper, het "meerverbruik" zoals ik dat vermoed afgezet tegen de lagere prijs die je er per liter voor betaalt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik meen dat er tbv octaanverhoging in SP98 ook ethanol zit. Sowieso geldt die 5% norm ook voor SP98.
Als zowel 95 als 98 in feite E5 zijn, dan is het verschil in octaangetal toe te schrijven aan de basis.

De basis voor RON95-E10 is dan ~93
De basis voor RON98-E5 is dan ~96.5
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat is interessante info.
En het zou mede een verklaring kunnen zijn voor het door mij veronderstelde meerverbruik :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Rij jij met oude E10 dan?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Hoebedoelu?

Ik tank in NL normaliter Euro 95.
Als ik in het buitenland ben neem ik in Frankrijk SP98, in Duitsland en Oostenrijk SuperPlus
In Frankrijk was dat dan meestentijds bij de Grandes Surfaces, soms ook bij een andere pomp als ik lang op de autoroute zit.

Mijn "vergelijking" is dus gebaseerd op het onverwacht hoge verbruik in Frankrijk dit jaar, na het tanken van SP98 bij de Grandes Surfaces.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik zie geen logica in je vergelijking.

Zowel de Nederlandse Euro95 als de Franse SP98 hebben naar alle waarschijnlijkheid een ethanolaandeel van zo'n 5%.

Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof.
Simpel gezegd, bij rijden in NL of FR kan het verschil makkelijk 10% zijn in verbruik.
Van tank tot tank heb je zonder problemen 5% schommeling.
Van Euro95 naar E10 heb je wellicht 3% verslechtering, SP98 zou juist iets verbetering moeten geven.
Maar door de onzekerheid van een (+/-10%) en twee (+/-5%) is er te veel onnauwkeurigheid in je vergelijking om dat laatste vast te kunnen stellen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
EvilTwin schreef:Ik Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof.
Bedoel je hiermee het terrein en de zwaardere belading die je dan meestal hebt of spelen hier nog andere factoren mee?
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Uiteraard heb ik daar naar gekeken, die wisselende omstandigheden.

Maar het is nou juist het door mij over de jaren heen zorgvuldig bijgehouden overzicht van het brandstofverbruik dat me hierop attendeerde: in tegenstelling tot het verbruik tijdens andere vakanties in Frankrijk is het nu hoger ipv lager.
Vandaar dat ik schreef: ik ga dat in september opnieuw checken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik vroeg me inderdaad al af of SP95 -E10 nu 90% RON 95 + 10% ethanol RON110 = RON97 of inderdaad gedowngrade benzine RON93 met 10% RON110 = RON95. Het laatste dus? Ik vond m'n THP er wel lekker op draaien nl, dus vermoedde ik een iets hoger octaan getal.

Overigens, ergens op de porsche club las ik dat je juist voor optimaal vermogen het zo laagst mogelijke octaan moet tanken, waarbij je auto niet gaat pingelen. Omdat hoe lager de octaan, hoe beter en makkelijker de brandstof ontsteekt (en dus meer vermogen). Dit ging over oude porsches zonder pingelsensor. Met pingelsensor betekent dit dat je door verder te gaan als het regelbereik van je ontsteking, je ook gaat inleveren. Dat zou kunnen betekenen dat je bv uit de buurt moet blijven van RON100. Misschien is RON98 ook al te veel.

Dat geldt natuurlijk vooral voor de atmosferische motoren, de turbo varianten zullen relatief meer kunnen profiteren van hoger octaan.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 aug 2010 12:55
Auto: C5 2.0 16V HPI Break exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09242
Productienummer: 10270
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: Rood EKQD
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Wie heeft er inmiddels ervaring met de E10 brandstof in de HPI ?
Doen of niet doen met mijn komende vakantie in Frankrijk.
Groetjes Piet.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Dit vind ik op het duitse citroen forum:
Warscheinlich weiß es jeder HPi fahrer bereits. Ich habe heute ein Schreiben von Citroen Deutschland bekommen wo drin steht das der HPi nicht mit E10 betankt werden darf.
Vielleicht hat schonmal jemand hier aus dem Forum so ein Schreiben bekommen. Ich wollte nur nochmal daran erinnern. Glücklicherweise habe ich bisher kein E10 getankt.
Mijn ook direct geinjecteerde thp liep er wel heel lekker op. Zou zeggen dat het er ook goed op doet. Mogelijk heeft de E10 een iets hoger octaangetal en daar houdt de HPI van. Ook heeft ethanol een reinigend effect, goed voor de injectoren dus.

Maar als ie op de zwarte lijst staat, zal de HPI pomp er wel niet zo goed tegen kunnen.

(Het is wel duits en daar maken ze een hoop fuss. Uiteindelijk rij je al jaren op E5 zonder issues....)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 aug 2010 12:55
Auto: C5 2.0 16V HPI Break exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09242
Productienummer: 10270
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: Rood EKQD
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Dat is in ieder geval goed om te horen.
Hij staat inderdaad niet op de zwarte lijst maar volgens de lijst kan iedere citr. van bj na 2000 die
E10 brandstof tanken.
Had ook de oudere post op dit forum nagelezen en ik dacht misschien heb iemand hiermee wel
ervaring opgedaan.
De een zegt doen en de ander zegt tank 98ron vandaar mijn vraag.
Groetjes Piet.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik paste dus net de post aan dat in duitsland er wel sprake is van een zwarte lijst met de HPI er op. Maar in duitsland zijn ze nogal panisch over de effencten van E10

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie