Sleuteltje Bosal trekhaak
Auteur |
Bericht |
Krommenieer
|
Bericht van mijn dealer ontvangen, zij nemen de Bosal afneembare trekhaak terug en monteren een Brink afneembare trekhaak. Ik moet alleen de kosten van demonteren en monteren betalen. Heel coulant opgelost, ik ben er blij mee.
|
03 feb 2007 02:39 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Lijkt me netjes opgelost 
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
03 feb 2007 09:13 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ok, netjes!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 feb 2007 20:58 |
|
 |
dickster
|
Krommenieer schreef: dickster schreef: Ik heb het hele slotje verwijderd en nu werkt het perfect.mvg Dick Dat is ook een optie, maar hoe krijg ik het slotje eruit. Overigen wacht ik eerst nog op bericht/voorstel van mijn dealer om de Bosal om te ruilen voor een ander merk. Het blijkt dat er verschil is in toe te passen trekhaak tussen Ph I en Ph II. Wie heeft onder de Break Ph II een ander fabrikaat afneembare trekhaak dan Bosal en welk merk en type is toegepast? m.vr.gr. Sorry voor de late reactie maar je haalt het rode stickertje los dan kun je de schroef van de knop losmaken zodat je bij het slotje kunt en dan gewoon het palletje indrukken waarmee het slotje is vergrendeld en het slotje valt er zo uit.
mvg Dick
|
06 feb 2007 17:39 |
|
 |
ElRudo
C5club Fan
Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21 Berichten: 66 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic
Naar boven
|
Okay, net een C5 break gekocht, met parkeersensors, die bij nat weer vrolijk toeteren omdat ze, aldus deze club, de trekhaak voor een obstakel aanzien. Dus sleuteltje bij de kraag gevat en geprobeerd om de (bosal) trekhaak los te krijgen, welke, volgens ook deze club, onwrikbaar is. Vervolgens de hefboom wat vergroot (flinke bahco erop), en de knop draait nu helemaal rond, waarbij de haak zo nu en dan een beetje los komt. Maar er eventjes uitvallen, zoals het zou moeten, is er niet bij.
Zou het zo kunnen zijn dat ik iets aan gort heb gedraaid in het binnenste van die knop?
Het merk is Bosal, vrij naar "ik wor alboos"
|
26 feb 2007 23:02 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Als de knop nu helemaal rond draait dan is er volgens mij naar zijn grootje, dus terug naar AF.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
26 feb 2007 23:10 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ik vrees hetzelfde...een halve slag is meestal meer dan voldoende voor de knop om de trekhaak vrij te geven.... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
26 feb 2007 23:13 |
|
 |
ElRudo
C5club Fan
Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21 Berichten: 66 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic
Naar boven
|
morgen Boos Al maar bellen. Bij vermeldenswaardig resultaat zal ik het hier vermelden.
|
26 feb 2007 23:15 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Anders via de dealert. Hebben het voor mij ook keurig opgelost bij Bosal.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
26 feb 2007 23:18 |
|
 |
jerolimo
|
 Gebruiksaanwijzing trekhaak
Ik heb een Nederlandse gebruiksaanwijzing voor de Bosal afneembare trekhaak van mijn C5 Break uit 2002, beschikbaar als pdf-file.
Ik heb geen plek om 't ergens downloadbaar neer te zetten dus als je mij je e-mail-adres laat weten via een PB dan stuur ik het op.
|
27 feb 2007 17:04 |
|
 |
ElRudo
C5club Fan
Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21 Berichten: 66 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic
Naar boven
|
Ha Jeronimo,
Bedankt voor het aanbod, ik heb gisteravond gemaild met Bosal, ik had vanochtend al de pdf in mail. Ook nog even gebeld, en de deal is dat ik de haak los kan maken met de twee bouten (dus inclusief koppelstuk), en bij een bosal dealer kan laten bekijken. Ik kan dan kiezen om er geld in te steken, of om 'm aan de praat te krijgen zonder sleuteltje oid.
Ik vermoed dat het slotje er ontwerptechnisch op moest om een dubbele borging te krijgen, en dat ze een prutskwaliteit hebben ingeslagen die ze nu komt te bezuren.
|
27 feb 2007 17:20 |
|
 |
Krommenieer
|
Inmiddels door mijn dealer de Bosal vervangen door een Brink. Wat een verschil, de Brink is wel heel veel gebruiksvriendelijker dan de Bosal.
Inschuiven en hij zit vast geklikt.
|
27 feb 2007 18:48 |
|
 |
Co
|
Bosal heeft inderdaad een iel sleuteltje meegeleverd.
Die van mij is inderdaad in de trekhaak afgebroken (met dank aan de vorige eigenaar  ) Toch werkt 'ie naar behoren. Al moet je wel na gebruik de trekhaak demonteren, anders doet iemand anders dat wel (ongevraagd)
Overigens is dit een peuleschil met dank aan de "laadknop" in de kofferbak 
|
01 maart 2007 00:23 |
|
 |
Citroentje
|
Co schreef: Overigens is dit een peuleschil met dank aan de "laadknop" in de kofferbak 
Waarin een break al niet prettiger kan zijn dan een berline...
|
01 maart 2007 10:41 |
|
 |
ElRudo
C5club Fan
Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21 Berichten: 66 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic
Naar boven
|

update:
Ik heb de hele tekhaak ontkoppel unit losgemaakt, met de twee vette bouten. Het ding bestudeerd, na verwijderen van de knop (stickertje weghalen, schroefje los) kan je met een bahco het ontkoppelmechanisme verdraaien.
Bij mij was de knop aan de binnenkant kapot. Die knop is niet goed ontworpen, nl. van zamak (spuitgietlegering) en op kritische punten veel te dunwandig. Irritant materiaal, gaat altijd kapot, veel te bros. Het holle asje dat over de tandheugelas van het ontgrendelmechanisme valt was ingescheurd.
Ik heb het zaakje opgelapt (metalen busje gedraaid en over kapot deel geperst, en weer in elkaar gezet. Nu zit het slotje er nog in maar doet niks meer. Alles goed doorgesmeerd en het werkt nu als een zonnetje.
Uurtje werk, 0 gulden, sneller en goedkoper dan gezeur met dealers.
Conclusie: Als de knop vast zit, NOOIT DE MOERSLEUTEL ER OP. Pulk het stickertje er af, schroef de knop er af, verdraai de ontgrendel-as met een bahco (klok mee). De trekhaak kan er zo af. Je kan ook een willekeurige auto met dezelfde AK6 trekhaak pakken, want het sleuteltje is niet nodig ~8)
Nu kan je alles rustig inspecteren, smeren, proberen, tot het werkt, in elkaar zetten, handen wassen en VOILA.
|
04 maart 2007 10:57 |
|
 |
|