Auteur |
Bericht |
thunderbird1400
|
 kick-down
Beste forumleden/Citrofielen
Sinds kort rijdt ik een C5 2,0 HDI automaat van 2004. Enkele kleine tekortkomingen heb ik middels dit forum al kunnen oplossen, maar 1 ding blijft voor mij wat duister. De kick-down lijkt op het pedaal niet te reageren. Wanneer ik echter via de cruise control de set knop vast blijf houden, reageert de automaat wel en schakelt dus terug. Ook bij 110 km/u. Heeft iemand suggesties voor wat betreft oorzaak en/of oplossing?
Alvast bedankt Chris
|
16 jan 2012 20:24 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: kick-down
ik weet niet of de kick down bij de c5 met een aparte knop onder het pedaal werkt , anders zou ik zeggen dat de knop onder het pedaal stuk is.
Maar misschien dat iemand daar een beter antwoord op weet ?
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
16 jan 2012 20:34 |
|
 |
thunderbird1400
|
 Re: kick-down
In ieder geval de moeite van het kijken waard. Zal morgen eens kijken of zich onder het pedaal een knop o.i.d. bevindt.
Thanx
|
16 jan 2012 20:44 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kick-down
De automaat bak heeft enige zelfleerfuncties. Wanneer je altijd een rustige rijder bent schakeld waarschijnlijk de kick-down niet of later in. Maar bij het echt goed vloeren van het gaspedaal zou de Kick-down wel moeten werken volgens mij bij 110km/h. In onze vorige C5 hadden we de AL4 bak zitten. En daarvan werkte bij ons de kick-down ook niet bij 110 altijd even snel. Maar we zij rustige rijders over het algemaan. Wanneer ik een tijdje stevig door had gereden werkte de kick-down veel eerder en sneller.
|
16 jan 2012 20:59 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: kick-down
Er is voor zover ik weet geen kick-down knop o.i.d. De gaspedaalsensor meet deze acties. Als je een zwieper op het pedaal geeft hoort de bak, zo het programma het toelaat, een versnelling lager te kiezen.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 jan 2012 21:02 |
|
 |
pie-eater
V.I.P.
Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57 Berichten: 91 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: kick-down
Ook leuk: kijk of ie anders terugschakelt als je hem in zijn sportstand zet en dan gaat gassen. zou wel moeten.
_________________ auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
|
16 jan 2012 21:09 |
|
 |
thunderbird1400
|
 Re: kick-down
morgen maar eens met iets meer geduld proberen dan. De sportstand heb ik ook nog niet geprobeert. Om eerlijk te zijn vindt ik een verbruik van 1 op 13,5 eigenlijk wel reden genoeg om rustig te rijden  . Bij inhaalmanouvres is een kick-down echter wel handig.
|
16 jan 2012 22:00 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: kick-down
Naar mijn idee zorgt de sportstand ervoor dat je langer in de versnellingen door kunt trekken en dus hoger in toeren kunt komen. Normaal schakelt de bak bij een benzinemotor rond de 2500 omw/min. Hoe deze verhouding ligt bij een diesel weet ik niet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 jan 2012 22:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: kick-down
Heeft bij een diesel weinig tot geen nut, die moet het meer van het koppel hebben dan hoge toeren, ... Kick-down is dat ook zeer zeker niet altijd de snelste manier van versnellen, itt een benzine variant die vaak wel gebaat is bij een versnelling lager 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
16 jan 2012 22:42 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: kick-down
Bij een constante snelheid heeft de automaat wel de neiging om ze veel mogelijk in zijn hoogste versneling door te schakelen. In z`n 4 of 6 bij 50 km/h. Dan zou ook een diesel terug schakelen naar een lagere versnelling als je het gas diep in trapt.
Je mag wel veel koppel hebben maar in de hoogste overbrenging in lage toeren schiet het zonder kickdown ook niet op. Bij 110 km/ zit je wellicht op de grens van wel of niet terug schakelen.
|
16 jan 2012 22:55 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: kick-down
Mijn auto gaat echt niet naar zijn 6 bij 50 hoor, moet je echt aanmerkelijk harder gaan. Uiteraard zijn er snelheden waarbij een diesel ook profijt van de kickdown heeft.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
16 jan 2012 23:03 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: kick-down
Heeft TS een automaat 4 bak of 6 bak? Onze 1e C5 HDI had dus de 4 bak, die ging ook niet zo snel bij 110km/h effen terug schakelen. De automaat 6 bak die we nu hebben daarintegen wel. Bij 110 is flink gassen direct terug schakelen.
|
17 jan 2012 14:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: kick-down
Een 4-bak ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
17 jan 2012 14:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: kick-down
....de AM6 is er pas vanaf ORG 10577 icm de DW10BTED4 motor, da's in october 2005 dus.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 jan 2012 15:15 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: kick-down
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jan 2012 18:39 |
|
 |
|