Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
1) dit topic gaat niet over schokbrekers die heeft een C5 niet 2) TS heeft (waarschijnlijk) lekke lekzakken 3) inzakken is een ander fenomeen: viewtopic.php?p=206620#p2066204) APK-ers/keurmeesters/keuringsambtenaren die niet snappen wat Hydropneumatiek is en wat het doet zouden er ver weg van moeten blijven. 5) een APK rapport is geen technische rapportage en geeft maar een heel beperkt beeld van de technische staat. Laat het niet van een jaarlijkse toevalskeuring afhangen of je auto in goede staat is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 jul 2011 11:42 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
nee heeft er niets mee te maken onze dames zijn goed opgevoed ,ze laten niets lopen ,maar vangen alles op in een lekzakje
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
16 jul 2011 11:45 |
|
 |
stafford
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2011 12:16 Berichten: 443 Woonplaats: Den Helder stad
Auto: Citroen C5 berline 1.8i 16v
Opties: airco,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 08992
Productienummer: 0460
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142.000
Kleur: Grilyne ( KNAC**)
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
passen de veercilinders e.d van een PH2 ook op een PH1 ???
_________________ Citroen Xantia 1.8i "93 Citroen Xantia 1.8i 16V Pallas "99 Citroen C5 Break 2.0i 16V "01 Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V "00 Citroen C8 2.2i 16V "02 Citroen C5 berline 1.8i 16V "01
Www.garagerene.nl
|
16 jul 2011 12:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Dat hangt van het exacte type af. De berline Ph.I had achter 37mm plunjers, die worden verder niet gebruikt. De rest is allemaal 40mm (Break Ph.I/II, berline Ph.II) Zelfs een deel van de Ph.I berlines heeft al 40mm. Oppassen dus.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 jul 2011 17:50 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
EvilTwin schreef: 1) dit topic gaat niet over schokbrekers die heeft een C5 niet

_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 jul 2011 11:16 |
|
 |
Herbert c5
C5club Fan
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:01 Berichten: 70
Auto: c5 break hdi 110pk met volgens mij alle opties
Opties: chiptuning bij 220000 km
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255356
Kleur: grijs metalic
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Wel of geen schokbrekers is naar mijn idee een zinloze discussie er is wat mis ,en als dat het nazkken is ,dan moeten er gewoon 2 nieuwe veercillinders onder , net laten doen bij km stand 255000 kosten 400 euries bij dealer 
|
17 jul 2011 12:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Het juist benoemen van een probleem is al de helft van het oplossen daarvan.
Een Citroën met HP heeft veercilinders (plunjers) incl lekzakken, en veerbollen met dempers geintegreerd in bolvoet. Geen schokbrekers dus en geen dempers die kunnen lekken, zoals conventionele schokbrekers, waarbij een lek onmiddelijk kwalijke gevolgen heeft voor het weggedrag. De HP veercilinders echter zijn geconstrueerd om een afgemeten inwendige "lekkage" te hebben tbv smering. De lekzakken zijn er om die "lekkage" binnen het systeem te houden.
Te grote inwendige lekkage leidt tot inzakken. Te grote uitwendige lekkage leidt tot het verdwijnen van LDS, zonder inzakken. Groot verschil.
In het eerste geval zal je pomp wat extra werk hebben, niet handig en dat hoor je. In het tweede geval kan de pomp drooglopen en dat hoor je pas als er schade ontstaat.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jul 2011 14:28 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
EvilTwin schreef: veerbollen met dempers geintegreerd in bolvoet. Geen schokbrekers dus en geen dempers die kunnen lekken, zoals conventionele schokbrekers, Verder géén discussie op gang helpend, maar wel om de zaak helder te houden: de geïntegreerde dempers in de bolvoet zijn dus gewoon dé schokdempers; niet meer, niet minder. Ze zijn echter alleen niet van het conventionele type, maar hun functie èn werkingsprincipe is volkomen gelijk.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 jul 2011 18:07 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Dacht ik ook, of de constructie van de 5 bolletjes moet anders zijn dan de groenen van vroeger...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
17 jul 2011 18:49 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Goedemorgen Eric Ik heb een vraag, Ik heb een voorraadbol gekregen met demperplaatjes in ,de bol met nummer is C544RR Is dit normaal Gzrt Willy
Goedemorgen Willy,
Ja , dit kan perfect. Citroën heeft vanaf de C5 hydractive 3 plus sommige (niet allemaal) regulators ook uitgerust met een schokdemper.
Mvg,
ELSEN ERIK IFHS nv Klaverbladstraat 2 C Industriezone Lummen-Noord 3560 LUMMEN (B) tel. +32 (0)13/53.19.67 fax. +32 (0)13/53.15.50
|
17 jul 2011 18:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Dat er demping in de bolvoet zit wil nog niet zeggen dat er schokbrekers op een C5 zitten. Dit zijn schokbrekers:  en die heb je dus niet. De werking van de dempers bij HP (gaten + plaatjes) is ook anders dan in conventionele schokbrekers. Daarin wordt namelijk een zuiger (met gaten en eventueel plaatjes) door een oliebad geduwd, wat demping oplevert en (zonder gasvulling) oa. problemen van cavitatie. In de vorm van dubbelwandige en gasgevulde dempers wordt dit probleem opgevangen, plus dat de werking iets meer op veercilinders gaat lijken omdat er vloeistof voor de zuiger uitgeduwd kan worden. Maar andere voordelen van HP heb je daarmee nog steeds niet (bijv het totale oilievolume om warmte af te voeren). Bij HP wordt alle vloeistof door de dempers heen geduwd en heb je (Vanwege de het gasvolume dat er al is vanwege de veerbollen) nooit problemen met cavitatie. HP plunjer met bol (dit is HP geen HA, dus iets andere bollen en LHM):  Bij stilstand staat er geen druk op de olie van conventionele schokbrekers (beh. eventuele druk van het gasvolume), bij HP echter rust nog steeds het volle autogewicht erop. @willy, niet echt relevant voor dit draadje, maar ook als er geen demper in de middenbol zit moet de vloeistof door de dempers links en rechts van de stijfheidsregelaar. Je kunt de dempers (gaatjes en plaatjes) zelfs zien zitten in zowel de middenbolvoet als de links-rechts doorgangen. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jul 2011 21:40 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Tja, massa-veer-dempersystemen...het is maar net wat je schokbreker noemt. Hoe het ding wordt vormgegeven is weer een ander verhaal. Dat we onder onze voiture een demper/schokdemper/breker hebben is dus wel duidelijk. Waar komen die mooie plaatjes van de C5 suspension vandaan?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 jul 2011 22:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schokbrekers
Plaatje komt van de citroën pers site denk ik.
Zo ingewikkeld is het toch niet. Ik heb er nb plaatjes bij gezet met het verschil tussen veercilinders en schokbrekers!
Je moet goed de functionaliteit (Demping) scheiden van het ding: -schokbreker (conventioneel), -frictiedemper (pre-WOII) -dempercartridge in de bolvoet (HP), -etc.
Dat er ergens demping zit in een HP of Hydractive systeem is vanzelfsprekend. Je wilt niet dat de auto gaat deinen, en je wilt de wielen aan de grond houden en de auto op redelijke afstand van het wegdek. Al kan de demping in de C6 (AMVAR) volledig nul worden.
Nogmaals: Het juist benoemen van een probleem is al de helft van het oplossen daarvan. Het is ook voor de APK een wezenlijk verschil: een lekkende schokbreker verliest direct een deel van zijn functionaliteit (slappe demping) er is bovendien maar een heel beperkte hoeveelheid vloeistof. Bij een lekke veercilinder (inwendig) wordt het gemis aan vloeistof direct opgevuld door de HD-pomp, bij een lekke lekzak verlies je alleen vloeistof en ook dan geen verlies aan functionaliteit (demping). Je hebt meer dan 4L hydraulische vloeistof dus de veilige werking is veel langer gegarandeerd met HP/HA.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 jul 2011 09:46 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|