Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Lekkage ... ? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
1) dit topic gaat niet over schokbrekers die heeft een C5 niet
2) TS heeft (waarschijnlijk) lekke lekzakken
3) inzakken is een ander fenomeen:

viewtopic.php?p=206620#p206620

4) APK-ers/keurmeesters/keuringsambtenaren die niet snappen wat Hydropneumatiek is en wat het doet zouden er ver weg van moeten blijven.
5) een APK rapport is geen technische rapportage en geeft maar een heel beperkt beeld van de technische staat. Laat het niet van een jaarlijkse toevalskeuring afhangen of je auto in goede staat is.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 jul 2011 11:42
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39
Berichten: 1720
Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
nee heeft er niets mee te maken
onze dames zijn goed opgevoed ,ze laten niets lopen ,maar vangen alles op in een lekzakje

_________________
vr gr KlaasS

think positive

auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924
,,citroenc4 berline,agm retro scooter


16 jul 2011 11:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2011 12:16
Berichten: 443
Woonplaats: Den Helder stad
Auto: Citroen C5 berline 1.8i 16v
Opties: airco,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 08992
Productienummer: 0460
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142.000
Kleur: Grilyne ( KNAC**)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
passen de veercilinders e.d van een PH2 ook op een PH1 ???

_________________
Citroen Xantia 1.8i "93
Citroen Xantia 1.8i 16V Pallas "99
Citroen C5 Break 2.0i 16V "01
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V "00
Citroen C8 2.2i 16V "02
Citroen C5 berline 1.8i 16V "01

Www.garagerene.nl


16 jul 2011 12:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Dat hangt van het exacte type af. De berline Ph.I had achter 37mm plunjers, die worden verder niet gebruikt.
De rest is allemaal 40mm (Break Ph.I/II, berline Ph.II) Zelfs een deel van de Ph.I berlines heeft al 40mm. Oppassen dus.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 jul 2011 17:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
EvilTwin schreef:
1) dit topic gaat niet over schokbrekers die heeft een C5 niet


:shock:

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 jul 2011 11:16
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 11 jun 2011 23:01
Berichten: 70
Auto: c5 break hdi 110pk met volgens mij alle opties
Opties: chiptuning bij 220000 km
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255356
Kleur: grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Wel of geen schokbrekers is naar mijn idee een zinloze discussie er is wat mis ,en als dat het nazkken is ,dan moeten er gewoon 2 nieuwe veercillinders onder , net laten doen bij km stand 255000 kosten 400 euries bij dealer :smt190


17 jul 2011 12:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Het juist benoemen van een probleem is al de helft van het oplossen daarvan.

Een Citroën met HP heeft veercilinders (plunjers) incl lekzakken, en veerbollen met dempers geintegreerd in bolvoet. Geen schokbrekers dus en geen dempers die kunnen lekken, zoals conventionele schokbrekers, waarbij een lek onmiddelijk kwalijke gevolgen heeft voor het weggedrag. De HP veercilinders echter zijn geconstrueerd om een afgemeten inwendige "lekkage" te hebben tbv smering. De lekzakken zijn er om die "lekkage" binnen het systeem te houden.

Te grote inwendige lekkage leidt tot inzakken.
Te grote uitwendige lekkage leidt tot het verdwijnen van LDS, zonder inzakken.
Groot verschil.

In het eerste geval zal je pomp wat extra werk hebben, niet handig en dat hoor je.
In het tweede geval kan de pomp drooglopen en dat hoor je pas als er schade ontstaat.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 jul 2011 14:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
EvilTwin schreef:
veerbollen met dempers geintegreerd in bolvoet. Geen schokbrekers dus en geen dempers die kunnen lekken, zoals conventionele schokbrekers,


Verder géén discussie op gang helpend, maar wel om de zaak helder te houden: de geïntegreerde dempers in de bolvoet zijn dus gewoon dé schokdempers; niet meer, niet minder. Ze zijn echter alleen niet van het conventionele type, maar hun functie èn werkingsprincipe is volkomen gelijk.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 jul 2011 18:07
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Dacht ik ook, of de constructie van de 5 bolletjes moet anders zijn dan de groenen van vroeger...

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


17 jul 2011 18:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Goedemorgen Eric
Ik heb een vraag,
Ik heb een voorraadbol gekregen met demperplaatjes in ,de bol met nummer is C544RR
Is dit normaal
Gzrt Willy


Goedemorgen Willy,

Ja , dit kan perfect.
Citroën heeft vanaf de C5 hydractive 3 plus sommige (niet allemaal) regulators ook uitgerust met een schokdemper.

Mvg,

ELSEN ERIK
IFHS nv
Klaverbladstraat 2 C
Industriezone Lummen-Noord
3560 LUMMEN (B)
tel. +32 (0)13/53.19.67
fax. +32 (0)13/53.15.50


17 jul 2011 18:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Dat er demping in de bolvoet zit wil nog niet zeggen dat er schokbrekers op een C5 zitten.

Dit zijn schokbrekers:

Afbeelding

en die heb je dus niet.

De werking van de dempers bij HP (gaten + plaatjes) is ook anders dan in conventionele schokbrekers.
Daarin wordt namelijk een zuiger (met gaten en eventueel plaatjes) door een oliebad geduwd, wat demping oplevert en (zonder gasvulling) oa. problemen van cavitatie.
In de vorm van dubbelwandige en gasgevulde dempers wordt dit probleem opgevangen, plus dat de werking iets meer op veercilinders gaat lijken omdat er vloeistof voor de zuiger uitgeduwd kan worden.
Maar andere voordelen van HP heb je daarmee nog steeds niet (bijv het totale oilievolume om warmte af te voeren).

Bij HP wordt alle vloeistof door de dempers heen geduwd en heb je (Vanwege de het gasvolume dat er al is vanwege de veerbollen) nooit problemen met cavitatie.

HP plunjer met bol (dit is HP geen HA, dus iets andere bollen en LHM):
Afbeelding

Bij stilstand staat er geen druk op de olie van conventionele schokbrekers (beh. eventuele druk van het gasvolume), bij HP echter rust nog steeds het volle autogewicht erop.

@willy, niet echt relevant voor dit draadje, maar ook als er geen demper in de middenbol zit moet de vloeistof door de dempers links en rechts van de stijfheidsregelaar. Je kunt de dempers (gaatjes en plaatjes) zelfs zien zitten in zowel de middenbolvoet als de links-rechts doorgangen.
Afbeelding

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 jul 2011 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Tja, massa-veer-dempersystemen...het is maar net wat je schokbreker noemt. Hoe het ding wordt vormgegeven is weer een ander verhaal. Dat we onder onze voiture een demper/schokdemper/breker hebben is dus wel duidelijk.
Waar komen die mooie plaatjes van de C5 suspension vandaan?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 jul 2011 22:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Schokbrekers
Plaatje komt van de citroën pers site denk ik.

Zo ingewikkeld is het toch niet. Ik heb er nb plaatjes bij gezet met het verschil tussen veercilinders en schokbrekers!

Je moet goed de functionaliteit (Demping) scheiden van het ding:
-schokbreker (conventioneel),
-frictiedemper (pre-WOII)
-dempercartridge in de bolvoet (HP),
-etc.

Dat er ergens demping zit in een HP of Hydractive systeem is vanzelfsprekend.
Je wilt niet dat de auto gaat deinen, en je wilt de wielen aan de grond houden en de auto op redelijke afstand van het wegdek.
Al kan de demping in de C6 (AMVAR) volledig nul worden.

Nogmaals: Het juist benoemen van een probleem is al de helft van het oplossen daarvan.
Het is ook voor de APK een wezenlijk verschil: een lekkende schokbreker verliest direct een deel van zijn functionaliteit (slappe demping) er is bovendien maar een heel beperkte hoeveelheid vloeistof.
Bij een lekke veercilinder (inwendig) wordt het gemis aan vloeistof direct opgevuld door de HD-pomp, bij een lekke lekzak verlies je alleen vloeistof en ook dan geen verlies aan functionaliteit (demping).
Je hebt meer dan 4L hydraulische vloeistof dus de veilige werking is veel langer gegarandeerd met HP/HA.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


18 jul 2011 09:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.