Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Het eerste, 't mannetje. Als je de motor met langere as neemt komt het tandwiel verder in het huis, waar de boel niet uitgevreten is...
Johan

Maar waarom wordt het (gemodiifceerde) mannetje vervangen, terwijl het vrouwtje kapot is.
En... werkt het wel afdoende als hij het de rest van zijn leven op het laatste stukje van zijn tandwieltje moet doen?. Het uitgevreten deel doet immers niet mee en die is minstens zo groot als het stukje wat het asje nu langer is, (gok ik)...
En... werkt het wel afdoende als hij het de rest van zijn leven op het laatste stukje van zijn tandwieltje moet doen?. Het uitgevreten deel doet immers niet mee en die is minstens zo groot als het stukje wat het asje nu langer is, (gok ik)...

C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
een mengmotor met langere as lost misschien wel het probleem maar niet de oorzaak op. Uit de berichten van Mik Figaro blijkt, dat het uitgevreten vrouwtje (lees de mengklep) niet vast zit maar soepel beweegt, ondanks de beschadiging. Ik vraag me dus nog steeds af, waarom de as van de mengmotor uit positie gaat en de ingang beschadigt doordat ie kennelijk te ver doordraait (of te ver terugdraait). Uit het bericht van wim ellen blijkt, dat hij dit heeft opgelost door het tandrad van de mengmotor in de juiste stand te zetten en vast te lijmen op de as, zodat ie werkt zoals het hoort.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Mijn vermoeden was (en is nog steeds), dat die as niet om een of andere reden uit positie gaat, maar nooit in de juiste positie heeft gestaan.
Bij de montage gedurende de fabricage van de C5 is de mengmotor erin geforceerd in het kader van "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat". Vervolgens zie je bij heel veel Cvijven dat in de loop der jaren het "vrouwtje" steeds verder uit wordt gevreten en de aansluiting dus niet meer werkt. En dat altijd aan de bestuurderskant (rechts zit het schijnbaar wél goed..). Dat is dus mijn aanname aan de hand van mijn waarnemingen, maar het tegendeel is nog niet bewezen...
De oplossing van Wim Ellen lijkt dus een hele goede, mits het vrouwtje niet te veel is beschadigd. Ik heb het zelf nog niet gedurfd omdat ik nog niet weet wat ik ga slopen bij mijn poging.. Een mengmotor met een langere as lijkt mij dus een tijdelijke oplossing, tenzij het tandwiel daarvan wél in de juiste positie staat.
Tot het moment dat ik weet hoe ik het zelf ga oplossen, ligt de mengmotor er los bij en heb ik links alleen koude lucht.
Groeten uit de Vogezen
Bij de montage gedurende de fabricage van de C5 is de mengmotor erin geforceerd in het kader van "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat". Vervolgens zie je bij heel veel Cvijven dat in de loop der jaren het "vrouwtje" steeds verder uit wordt gevreten en de aansluiting dus niet meer werkt. En dat altijd aan de bestuurderskant (rechts zit het schijnbaar wél goed..). Dat is dus mijn aanname aan de hand van mijn waarnemingen, maar het tegendeel is nog niet bewezen...
De oplossing van Wim Ellen lijkt dus een hele goede, mits het vrouwtje niet te veel is beschadigd. Ik heb het zelf nog niet gedurfd omdat ik nog niet weet wat ik ga slopen bij mijn poging.. Een mengmotor met een langere as lijkt mij dus een tijdelijke oplossing, tenzij het tandwiel daarvan wél in de juiste positie staat.
Tot het moment dat ik weet hoe ik het zelf ga oplossen, ligt de mengmotor er los bij en heb ik links alleen koude lucht.
Groeten uit de Vogezen

Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Omdat dat goedkoper en makkelijker is. Voor het vervangen van het huis moet afaik het hele dashboard eruit...funkyduck schreef:Maar waarom wordt het (gemodiifceerde) mannetje vervangen, terwijl het vrouwtje kapot is.
Het orginele tandwiel heeft nooit zo diep in het huis gezeten, of het gripoppervlak nu groter of kleiner is zou ik niet weten.En... werkt het wel afdoende als hij het de rest van zijn leven op het laatste stukje van zijn tandwieltje moet doen?. Het uitgevreten deel doet immers niet mee en die is minstens zo groot als het stukje wat het asje nu langer is, (gok ik)...
En idd. er is inmiddels geconstateerd dat het tandwiel waarschijnlijk eigenlijk verkeerd om zit. Ik zou dus ook eerst het tandwiel omdraaien op de as voor montage...
Johan

En ook ik kan me dus waarschijnlijk op gaan maken voor een potje vrij worstelen met het dashboard.
Vrijdag werd ik ook voor het eerst geconfronteerd met warme lucht aan de linker kant.
Denk dat ik ook voor de lijm variant ga, moet me er nog wel geestelijk op voorbereiden.
Vrijdag werd ik ook voor het eerst geconfronteerd met warme lucht aan de linker kant.
Denk dat ik ook voor de lijm variant ga, moet me er nog wel geestelijk op voorbereiden.
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2009 19:14
Auto: C5 CrossTourer 2.0 Blue HDI automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 190000
Kleur: Wit
Locatie: Rheden
Ik weet ondertussen wat het probleem was. Ze hebben geprobeerd de mengmotor aan de klep vast te lijmen, maar waren blijkbaar niet snel genoeg, want de lijm was al droog voordat het asje er in is geduwd. Vandaar dus dat ze mij hebben geadviseerd een nieuw kachelhuis te laten monteren. Er is nu geen ruimte meer voor een langere as, en zelfs niet meer voor de korte as. Het motortje hing er los bij aan de draden.emiel schreef: Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met de verwarming, motor is prima, klep beweegt vrij, maar de vertanding is kapot. Ik ben bij Bart Ebben geweest en hun advies was een nieuw kachelhuis, kosten € 1500,-. Dus maar even niet. Ze hebben wel de klep op "koud" gezet dus voorlopig is er mee te leven.
Mijn vraag is werkt deze motor met langere as goed? En zo ja, waar kan ik die kopen/bestellen? Ik heb al even gezocht, maar kan zo gauw niks vinden, alleen het type van valeo (met korte as) wat er nu in zit, overigens met een andere nummer.
Alvast bedankt,
Emiel
Nu is mijn probleem dus, hoe ga ik dit oplossen, iemand ideeën hoe ik toch een verbinding kan maken tussen het asje en de klep?
Ik zat zelf te denken aan een paar pinnetjes en aan beide kanten inboren, maar of dit stevig genoeg is weet ik niet.
Emiel

C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
pluspunt: de klep beweegt vrij zoals je schrijft dus het probleem moet op te lossen zijn.
Je zou kunnen proberen om in (op) het met lijm gevulde gat een nieuw vrouwtje te monteren dat inderdaad met twee pinnen in het oude gat (op de harde lijm) wordt verankerd. De mengmotor komt dan wel iets "hoger" te zitten maar met langere schroeven en opvulringetjes kan je hem toch goed vastzetten.
Je zou ook de vertanding van de as van de mengmotor af kunnen halen en daar een plaatje met twee pinnen opzetten wat rechtstreeks in de lijmlaag gaat. Misschien dat het lukt als je de lijmlaag verhit met een föhn maar ik ben niet zo'n lijmspecialist.
Ik zou in ieder geval niet proberen het gat uit te krabben om de lijm te verwijderen, waarschijnlijk gaat dan de hele vertanding stuk.
Je zou kunnen proberen om in (op) het met lijm gevulde gat een nieuw vrouwtje te monteren dat inderdaad met twee pinnen in het oude gat (op de harde lijm) wordt verankerd. De mengmotor komt dan wel iets "hoger" te zitten maar met langere schroeven en opvulringetjes kan je hem toch goed vastzetten.
Je zou ook de vertanding van de as van de mengmotor af kunnen halen en daar een plaatje met twee pinnen opzetten wat rechtstreeks in de lijmlaag gaat. Misschien dat het lukt als je de lijmlaag verhit met een föhn maar ik ben niet zo'n lijmspecialist.
Ik zou in ieder geval niet proberen het gat uit te krabben om de lijm te verwijderen, waarschijnlijk gaat dan de hele vertanding stuk.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Gisteren eindelijk weer aktie ondernomen: ik heb de basisstand van het tandwiel veranderd en vervolgens de mengmotor gemonteerd en met een soort flexibel blijvende lijm gefixeerd.Mik Figaro schreef: .....
Tot het moment dat ik weet hoe ik het zelf ga oplossen, ligt de mengmotor er los bij en heb ik links alleen koude lucht.
Groeten uit de Vogezen
De resultaten tot nu goed zijn hoopgevend maar hoe definitief het is, moet nog blijken.
Ik ben er nu uit, dat mocht dit niet werken dan koop ik een mengmotor met een langere as, waarbij ik zelf eerst het tandwiel eventueel corrigeer naar de goede stand. Dat is écht heel eenvoudig: de electromotor zit met klemmetjes op z'n plek en kun je voorzichtig verwijderen door de klemmetjes uit te buigen. Vervolgens draai je het tandwiel naar de juiste positie en klik je het motortje er weer op. Ik heb er foto's van gemaakt, ik moet ze nog plaatsen.
Ik heb wel gekozen voor de grove methode van monteren: er prijkt nu een mooi rond gat aan de zijkant van de middenconsole

Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht

C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2010 22:09
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: grijs
hallo ik ben nieuw in de club maar had ook airco probleem het bleek een klep te zijn .men zei mij in de garage dat dit meer voorkomt bij de phase 2 dan bij phase 1, daar zou het gewoonlijk het mengmotorje zijn. grapje heeft mij 900€ gekost.gr.guy
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Nou is het mijn beurt om er wat aan te doen
Mijn kant is heet en blijft heet, maar even wat tijd voor uit trekken en wat los halen, ik heb een hekel aan dingen waarvan ik op mijn rug in allerlei kronkels op de vloer in de auto moet liggen.
Maar ja zal zelf wel de dame verwennen. Als ze het mij dat daarna maar doet!
Eerst maar eens lezen wat de ervaring is hierover!!

Mijn kant is heet en blijft heet, maar even wat tijd voor uit trekken en wat los halen, ik heb een hekel aan dingen waarvan ik op mijn rug in allerlei kronkels op de vloer in de auto moet liggen.
Maar ja zal zelf wel de dame verwennen. Als ze het mij dat daarna maar doet!

Eerst maar eens lezen wat de ervaring is hierover!!
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Nou maar hopen dat ik de goede lijm nog heb liggen, zondag maar even tijd in steken.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Misschien kan iemand met toegang tot die gegevens eens de partnummers van de linker en de rechter mengmotortjes met elkaar vergelijken? Ik zit te denken over de optie dat de linkermotortjes gewoon een periode slecht leverbaar zijn geweest en men er dus maar rechtermotortjes in heeft gezet. Is er ook een patroon te herkennen in de ORGA nummers van de auto's met deze problemen?Mik Figaro schreef:Mijn vermoeden was (en is nog steeds), dat die as niet om een of andere reden uit positie gaat, maar nooit in de juiste positie heeft gestaan.
Bij de montage gedurende de fabricage van de C5 is de mengmotor erin geforceerd in het kader van "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat". Vervolgens zie je bij heel veel Cvijven dat in de loop der jaren het "vrouwtje" steeds verder uit wordt gevreten en de aansluiting dus niet meer werkt. En dat altijd aan de bestuurderskant (rechts zit het schijnbaar wél goed..). Dat is dus mijn aanname aan de hand van mijn waarnemingen, maar het tegendeel is nog niet bewezen...
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
http://picasaweb.google.com/Hermantb/Ve ... directlink Heb je wat aan de nr. op de motor?
lijkt wel een nieuwere type.
lijkt wel een nieuwere type.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Dus ik zit ook met hetzelfde probleem, (heel mijn lijf alle spieren voel ik nog) krom in alle houdingen gelegen en de verkeerde motor.
Een crime om de andere motor los te halen, spiegel? tja alles wat je doet gaat de verkeerde kant op
.
Zit ook te denken aan een gat te maken, zie je volgens mij dan weinig van vier gaatjes en dan recht een deksel uitzagen en later met lijm een rand aanmaken en die er weer achter schuiven en vast kitten, ik zie wel moet ook lukken.
Nu eerst de goede plek aftekenen waar, en dan doen!
zal veel werk schelen inplaats van demontage dashboard
P.S. schiet me opeens te binnen, misschien kan ik daar een binnenlampje in gaan plaatsen?

Een crime om de andere motor los te halen, spiegel? tja alles wat je doet gaat de verkeerde kant op

Zit ook te denken aan een gat te maken, zie je volgens mij dan weinig van vier gaatjes en dan recht een deksel uitzagen en later met lijm een rand aanmaken en die er weer achter schuiven en vast kitten, ik zie wel moet ook lukken.
Nu eerst de goede plek aftekenen waar, en dan doen!
zal veel werk schelen inplaats van demontage dashboard

P.S. schiet me opeens te binnen, misschien kan ik daar een binnenlampje in gaan plaatsen?


Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.