Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?

Totaal aantal stemmen: 113
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. (4) 4%
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. (39) 35%
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. (5) 4%
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. (4) 4%
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. (11) 10%
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. (11) 10%
Nee, want weet niet of het echt helpt. (8) 7%
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. (22) 19%
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. (2) 2%
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. (7) 6%
tjob
tjob
Sarcasme verkoopt goed, eenzijdige benaderingen ook. En nee je hoeft niet te accepteren dat mensen een andere mening toegedaan zijn, maar beseffen is wel handig.
Ik vind dat er wel een interessant punt naar voren gebracht wordt, namelijk overschatting door winterbandrijders en zomerbandrijders. Zomerbandrijders worden daar op gewezen, winterbandrijders niet.
Ik zeg maar zo, de 7 graden grens: hoeveel winterbandrijders denken er niet dat zij de kortste remweg hebben op droog wegdek onder de 7 graden?

Maar winterbandrijders, althans sommigen daarvan, hoeven natuurlijk ook helemaal niet op zulke dingen gewezen te worden... Ik vind het best, wees die mening toegedaan, maar klaag dan niet tegen zomerbandrijders over hetzelfde in andere omstandigheden.

Of doe het wel maar gooi het dan op de buis :)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ach, ik weeg altijd het volgende af;


Met zomerbanden door een winterse situatie. :smt017

of

Met winterbanden door een droge/natte voorjaars/najaars situatie. :smt017

In welke situatie voel ik mij het minst prettig?
Dit bepaalt voor mij de keuze.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die 7 graden is sowieso onzin ....
Verder kan ik wel aan de gang blijven om deze trend voor te zetten :twisted: , ja winterbanden hebben nu hun voordeel als je van de snelweg af gaat en er niet gestrooid is ( sneeuw ), verder nut = nul :lol:

Ieder bepaald dit voor zichzelf, gelukkig is dit nog niet vanuit de overheid voorgeschreven, phewwwwww ..... maar dat zal heus wel komen, onder het mom goed voor de economie(bandenindustrie) :smt193

Suc6 met de discussie, wees een beetje vriendelijk ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 nov 2009 11:43
Auto: C5 Break 1.6 HDiF 16V Ligne prestige
Opties: Pack Parking,Navidrive,Athena, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10096
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 215000
Kleur: Gris iceland met
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Ja goed voor de economie heb ik toevallig ook gehoord afgelopen week :?
Men schijnt echter te vergeten dat de mensen toch niet meer geld binnen krijgen en als er dus verplicht geld uitgegeven moet worden iets anders niet gekocht wordt!
Dus klinkklaar onzin argument. ;)
Rob B
Rob B
@Menno/ Tjob. Neuh, was niet sarcastisch bedoeld, maar een beetje tegenstelling mag er wel zijn en ik hoop dat de mensen het ook een beetje met een knipoog lezen. ;)

Dat Tv programma zie ik trouwens wel zitten en dan gelijk een ECHTE praktijktest organsiseren! :D

Laten we wel wezen, het gaat "slechts" om winterbanden en niet om een zaak van leven en dood.
O jee, wat zeg ik nu weer! :shock: ;)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2008 18:06
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
....mag ik mee kijken bij die tests?.....

Met als aanvulling een IQ test voor alle deelnemers. lijkt me leuk.

Toch nog even een aanvulling op mijn verhaal. Welke band je ook onder je auto hebt als het glad weer is moet je oppassen. Dus niet alleen je banden aanpassen maar ook je manier van rijden.
Dat betekent voor mij bij sneeuw voorzichtig doen. En voor iemand met winterbanden voorzichtig zijn bij ander weer.
En als zie dat er nog steeds mensen heel dicht achter je gaan rijden bij glad weer. Vrachtwagens hele rijen rustig rijdende(circa 80 km/h) auto's inhalen. Inhalen op dertig km zones omdat je rustig rijdt. Ik denk dat het geen drol uitmaakt op welke banden die mensen rondrijden.Ze blijven een gevaar.
Je moet de dingen gebruiken waarvoor de fabrikant ze gemaakt heeft. In de andere situaties zul je moeten oppassen en zul je hoofd er bij moeten houden.
De duitse wetgever zegt, naar wat ik begrepen heb, dat je auto aan de weersomstandigheden moet zijn aangepast. Ik hoop dat er ook ergens staat dat het gebruik van auto moet worden aangepast.
Zie het voor je: Een duitse suv op winterbanden een graad of 10 boven nul 150 km per uur en het regent....verleist een beetje veel de grip en schuift tegen een 130 km per uur rijdent franse schone.
Die suv had het toch goed voor elkaar....het reed op winterbanden.

Misschien iets voor de tv test.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
martinus schreef:De duitse wetgever zegt, naar wat ik begrepen heb, dat je auto aan de weersomstandigheden moet zijn aangepast. Ik hoop dat er ook ergens staat dat het gebruik van auto moet worden aangepast.
Zie het voor je: Een duitse suv op winterbanden een graad of 10 boven nul 150 km per uur en het regent....verleist een beetje veel de grip en schuift tegen een 130 km per uur rijdent franse schone.
Die suv had het toch goed voor elkaar....het reed op winterbanden.
Aanpassen aan weersomstandigheden betekent volgens de strikte interpretatie van de lokale hermandad ook (de juiste) ruitensproeiervloeistof, om maar iets te noemen. Dat is allemaal heel subjectief.

Bottom line is dat het sneeuwbandenlogo geen EU beschermde status heeft (geen definitie behalve dan van US bandenfabrikanten) dus niet rechtsgeldig is. Zo'n Duitse bromsnor kan je dan ook alleen maar achteraf beboeten als blijkt dat je banden doordat ze niet aangepast waren hinder of zelfs een incident hebben veroorzaakt. En dan nog heb je met een zomerband met een redelijk profiel wettelijk genoeg gedaan.

Niet aangepast rijgedrag is idd ook een bezwarende factor, maar volgens mij is daar in NL ook iets voor: zgn art.5.
In Duitsland hebben ze op heel veel snelwegen al speciale borden met bijv. 80 bei Nässe.
Ook nat wegdek is subjectief, maar als je automatische wissers heen-en-weer gaan heb je iig geen poot om op te staan vwb die Nässe ;) Op ZOAB kan je met regen een droog wegdek hebben. :idea:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
tjob
tjob
EvilTwin schreef:Zo'n Duitse bromsnor kan je dan ook alleen maar achteraf beboeten...
30 euro meen ik?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
tjob schreef:
EvilTwin schreef:Zo'n Duitse bromsnor kan je dan ook alleen maar achteraf beboeten...
30 euro meen ik?
Dat is niet het ergste, maar een Duits ongeluk komt daar bijna altijd voor de rechtbank.

Het kan best je schuld niet zijn, maar in Duitsland zijn ze erg goed in het laten meebetalen wegens nalatigheid.

Je kunt bv voor 25 of 50% medeschuldig worden verklaard omdat het ongeluk (misschien) niet was gebeurd als je winterbanden had gehad.

Dat vonnis wordt dan door je nederlandse verzekering meegenomen en kan kostbare gevolgen hebben voor jou, terwijl een soortgelijk ongeluk in nederland volledig zou zijn toegeschreven aan de tegenpartij.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Rob B
Rob B
martinus schreef:....mag ik mee kijken bij die tests?..... .
Kijken? :shock: Dan lijkt het mij toch wel handig, als je zelf ook even plaats neemt achter het stuur.

martinus schreef:... Met als aanvulling een IQ test voor alle deelnemers. lijkt me leuk...... .
Nou, dat vind ik toch nog wel een tikkeltje spannend, hoor. Ik weet niet of ik dat wel durf……. ;)
Straks komt er opeens een topic: IQ bepalend voor keuze winterbanden?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
:lol: , die IQ test snap ik ook niet helemaal hoor, maar goed misschien kom ik er dan ook wel niet doorheen ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Klaverblaadje schreef:
tjob schreef:
EvilTwin schreef:Zo'n Duitse bromsnor kan je dan ook alleen maar achteraf beboeten...
30 euro meen ik?
Dat is niet het ergste, maar een Duits ongeluk komt daar bijna altijd voor de rechtbank.

Het kan best je schuld niet zijn, maar in Duitsland zijn ze erg goed in het laten meebetalen wegens nalatigheid.
Je kan in een of ander wazig buitenland altijd de dupe worden van lokale wetten en je Nederlandse verzekeringsmaatshcappij betaalt dat gewoon, want jij draait via de premies toch op voor de kosten.

Dergelijke willekeur verandert niks aan het feit dat ook in Duitsland zgn winterbanden geen wettige status hebben, omdat er geen EU definitie is. Dus met een gewoon toegelaten band met voldoende profiel kunnen ze je niks maken.
Zo ook in Nederland en daar gaat dit draadje tenslote over. :smt203
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
EvilTwin schreef:Dergelijke willekeur verandert niks aan het feit dat ook in Duitsland zgn winterbanden geen wettige status hebben, omdat er geen EU definitie is. Dus met een gewoon toegelaten band met voldoende profiel kunnen ze je niks maken.
Zo ook in Nederland en daar gaat dit draadje tenslote over. :smt203
dus duitse wetten zijn niet geldig omdat ze geen EU definitie hebben.. :smt017

het wordt hier steed leuker in dit draadje :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
EvilTwin schreef:
Je kan in een of ander wazig buitenland altijd de dupe worden van lokale wetten en je Nederlandse verzekeringsmaatshcappij betaalt dat gewoon, want jij draait via de premies toch op voor de kosten.
Jazeker, maar waar in Nederland de verzekeringsmaatschappijen coulant zijn tegen elkaar probeert de tegenstander in Duitsland altijd naar de ander te wijzen en een gedeelte te verhalen. (I habe kein Schuld!)
Die betaalt je Nederlandse verzekering dan wel, maar je blijft toch zitten met de kater van het eigenrisico en de no-claim.
EvilTwin schreef:Dergelijke willekeur verandert niks aan het feit dat ook in Duitsland zgn winterbanden geen wettige status hebben, omdat er geen EU definitie is. Dus met een gewoon toegelaten band met voldoende profiel kunnen ze je niks maken.
Dat kan wel zijn, maar als de rechter je daar veroordeelt omdat je auto "nicht Wintertauglich" was heb je daar geen poot meer om op te staan, met al je EU definities niet.
De toewijzing van een deelschuld volgt dan vrijwel automatisch.

:offtopic
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Roman schreef:
EvilTwin schreef:Dergelijke willekeur verandert niks aan het feit dat ook in Duitsland zgn winterbanden geen wettige status hebben, omdat er geen EU definitie is. Dus met een gewoon toegelaten band met voldoende profiel kunnen ze je niks maken.
Zo ook in Nederland en daar gaat dit draadje tenslote over. :smt203
dus duitse wetten zijn niet geldig omdat ze geen EU definitie hebben.. :smt017

het wordt hier steed leuker in dit draadje :lol:
Dat wordt niet bedoeld, ... NL verzekering betaald gewoon, echter je verliest je no-claim

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gesloten