martinus schreef:De duitse wetgever zegt, naar wat ik begrepen heb, dat je auto aan de weersomstandigheden moet zijn aangepast. Ik hoop dat er ook ergens staat dat het gebruik van auto moet worden aangepast.
Zie het voor je: Een duitse suv op winterbanden een graad of 10 boven nul 150 km per uur en het regent....verleist een beetje veel de grip en schuift tegen een 130 km per uur rijdent franse schone.
Die suv had het toch goed voor elkaar....het reed op winterbanden.
Aanpassen aan weersomstandigheden betekent volgens de strikte interpretatie van de lokale hermandad ook (de juiste) ruitensproeiervloeistof, om maar iets te noemen. Dat is allemaal heel subjectief.
Bottom line is dat het sneeuwbandenlogo geen EU beschermde status heeft (geen definitie behalve dan van US bandenfabrikanten) dus niet rechtsgeldig is. Zo'n Duitse bromsnor kan je dan ook alleen maar achteraf beboeten als blijkt dat je banden doordat ze niet aangepast waren hinder of zelfs een incident hebben veroorzaakt. En dan nog heb je met een zomerband met een redelijk profiel wettelijk genoeg gedaan.
Niet aangepast rijgedrag is idd ook een bezwarende factor, maar volgens mij is daar in NL ook iets voor: zgn art.5.
In Duitsland hebben ze op heel veel snelwegen al speciale borden met bijv.
80 bei Nässe.
Ook nat wegdek is subjectief, maar als je automatische wissers heen-en-weer gaan heb je iig geen poot om op te staan vwb die Nässe

Op ZOAB kan je met regen een droog wegdek hebben.