Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

 Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EW schreef:
Tja, de affabriek rommel die Citroën pleegt te monteren....


Ik ben er geen fan van maar om het rommel te noemen; ik noem winterbanden ook geen rommel.

Energy E3A zijn gewoon banden met een ander compromis (lager verbruik ten koste van slechtere grip) zoals ze in de VS vaak banden leveren met verhoogde weerstand tegen slijtage of BMW run-flats levert (ten koste van comfort) of de eerder aangehaalde "race" semi-slicks op de Lotus Exige (droog weer eigenschappen ten koste van grip op nat).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


30 dec 2009 19:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef:
de lamellen zijn ongeveer 3mm breed, kun je gewoon zien.


Ja, dat weet ik ook wel. Alleen jij hebt het op pagina 37 (geloof ik) over microschaal (=10E-6).

EvilTwin schreef:
Als je op microschaal kijkt dan vormt de voorrand van de lamel een zaagtand in zijnaanzicht en rijd je in feite op die lamellen.


En even later heb je het over millimeterschaal (=10E-3)

EvilTwin schreef:
haken in het wegdek op millimeter schaal.


Dat is wel even een verschil, dus ik wil even weten welke jij schaal je nu precies bedoeld.

Trouwens, ik denk dat door de zachtheid van het winterbandrubber door de druk op het contactvlak tussen asfalt en band (dus niet op sneeuw) de lamellen een vlak zullen vormen en er echt niet op kleine rubberen randjes gereden wordt. En mochten die zich wel vormen, dan slijten die meteen weg. Daarom ben ik, nog steeds, zeer benieuwd naar dat artikel wat je noemde. Ik vraag me dan ook af ze bv door een doorzichtige ondergrond naar het profiel hebben gekeken.

_________________
Groeten, Marc


30 dec 2009 20:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22
Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Zeker winterbandjes?
http://www.youtube.com/watch?v=d_mbTtxR ... r_embedded

JW


30 dec 2009 21:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
:o :shock: :smt017 :lol:

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


30 dec 2009 21:44
Profiel
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
JWHofnar schreef:



Is inderdaad wel een stoer filmpje! 8-)


Ik kwam onderstaand filmpje tegen op you-tube. Misschien al achterhaald of te revolutionair. Ik weet het niet, maar was wel enigszins verrast.

Betekent dit filmpje het einde van de winter vs zomerband discussie?


30 dec 2009 23:37
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
MarcusE schreef:
EvilTwin schreef:
de lamellen zijn ongeveer 3mm breed, kun je gewoon zien.


Ja, dat weet ik ook wel. Alleen jij hebt het op pagina 37 (geloof ik) over microschaal (=10E-6).

EvilTwin schreef:
Als je op microschaal kijkt dan vormt de voorrand van de lamel een zaagtand in zijnaanzicht en rijd je in feite op die lamellen.


En even later heb je het over millimeterschaal (=10E-3)

EvilTwin schreef:
haken in het wegdek op millimeter schaal.


Dat is wel even een verschil, dus ik wil even weten welke jij schaal je nu precies bedoeld.

Trouwens, ik denk dat door de zachtheid van het winterbandrubber door de druk op het contactvlak tussen asfalt en band (dus niet op sneeuw) de lamellen een vlak zullen vormen en er echt niet op kleine rubberen randjes gereden wordt. En mochten die zich wel vormen, dan slijten die meteen weg. Daarom ben ik, nog steeds, zeer benieuwd naar dat artikel wat je noemde. Ik vraag me dan ook af ze bv door een doorzichtige ondergrond naar het profiel hebben gekeken.


De term Micro wordt ook gebruikt als tegenstelling tot Macro. Dat zie bijv. bij Macro-Economie tegenover Micro-Economie.
Oftewel, dat Micro moet je niet letterlijk nemen, als fysisch begrip 10E-6, maar veeleer als tegenstelling.
En voor de goede orde: ET heeft het niet over micrometer, maar microschaal :idea:

Bij millimeter ligt dat anders, daar heb je het over een maateenheid.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


31 dec 2009 00:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Tja, ik werk op een lab dus bij het lezen van micro, denk ik meteen aan 10E-6. Micro is nu eenmaal de officiele benaming voor 10E-6 schaal en dat kan op vanalles worden toegepast : micrometer, microliter, microgram en dus ook op schaal. Aldus de verwarring.

_________________
Groeten, Marc


31 dec 2009 12:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Misschien is het wel even aan de orde geweest in dit topic, maar ik vraag me iets af.

Welke baat hebben bandenfabrikanten bij het ontwikkelen van winterbanden als er geen voordelen qua eigenschappen aan zitten? De verkoop van zomerbanden zal teruglopen omdat een deel van de tijd de banden niet meer worden gebruikt, en de ontwikkelkosten zijn hoog en worden dus niet direct terugverdiend. Velgen en uitlijnen/monteren is geen business voor de fabrikant, dus daar verdienen ze ook niet aan.
Waarom zou een grote bandenfabrikant dan veel investeren in de ontwikkeling en marketing van een winterband als ze er niet van overtuigd zijn dat ze iets toevoegen?

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


31 dec 2009 14:22
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Misschien een ideetje: Winterbanden waren er al voor de sneeuwlanden. De fabrikanten hoeven slechts hun PR machine open te gooien en de productie te verhogen.
johan


31 dec 2009 16:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
MarcusE schreef:
Tja, ik werk op een lab dus bij het lezen van micro, denk ik meteen aan 10E-6. Micro is nu eenmaal de officiele benaming voor 10E-6 schaal en dat kan op vanalles worden toegepast : micrometer, microliter, microgram en dus ook op schaal. Aldus de verwarring.


ja en nano is tegenwoordig een marketing begrip, maar JW heeft mijn post goed gelezen ;) ik heb nooit het woord micrometer gebruikt.

Citaat:
Misschien een ideetje: Winterbanden waren er al voor de sneeuwlanden. De fabrikanten hoeven slechts hun PR machine open te gooien en de productie te verhogen.


Juist, sneeuwbanden zijn er voor de semi-permanente sneeuw, al tientallen jaren.

En die lobby is in dit draadje ook al regelmatig gaan de orde geweest: ik stoor mij niet erg aan het feit dat er hier sneeuwbanden verkocht worden, maar wel aan de lobby eromheen, en dan heb ik nog niet eens over de onzin dat een lokale bromsnor in een of ander buitenland (hier 100m vandaan ;) ) je erop komt afrekenen of dat verzekeringsmaaatschappijen het zien als nóg een stok om verkeersslachtoffers mee te slaan.

Het is in dat opzicht ook wel inzichtelijk om te zien hoe men er in de VS tegenaan kijkt, waar delen van het land op NL omstandigheden lijken, maar er ook stukken bij zijn waar Skandinavische taferelen normaal zijn of Mediterrane omstandigheden en warmer. Dan zul je zien dat het hele principe van winterbanden puur gebaseerd is op de bandenlobby (ic. de Rubber Manufacturers' Association http://www.rma.org/) die de logo's en de terminologie verzonnen heeft. En daar hele volksstamen zo ver heeft om de vrij nutteloze "all seasons" te kopen (vaak OEM vaaf nieuw).
Je krijgt daar al een M+S (mud en snow) rating als je een open profiel maakt, met 10% meer van het een of ander.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


31 dec 2009 19:18
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10
Berichten: 1018
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Vanmiddag winterbanden laten monteren. Zoals hier eerder gemeld de Goodyear Ultra Grip performance 2. Kan nog weinig melden want heb er net 60 km mee gereden. Wel dat ze stiller zijn dan de zomer banden die bijna op waren. Richels en hobbelig wegdek wordt veel stiller genomen. Meer profiel en zachter rubber zal er wel in grote mate toe bijdragen. Stuurt verder lekker en de kwikfit heeft ze goed uitgebalanceerd want van 0 tot 180 km/u nergens een trilling te bespeuren. Met de oude banden had ik bij 130 en 150 km/u wat lichte trillingen.

Profiel en Lamellen eens bekeken. Opvallend vervormbaar allemaal. Alleen daarom al kunnen ze op sneeuw en ijsvrij wegdek nooit zo goed presteren als normale banden lijkt me.

_________________
Afbeelding


01 jan 2010 00:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
De praktijk zal het leren, lijkt me. Ik denk dat het zachte rubber juist voor meer frictie/grip zal zorgen dan het rubber van een zomerband. En zo compenseert de rubbersamenstelling de eventuele tekortkomingen door het profiel en rij je net zo veilig. En het is ook maar net met welke (zomer)band je het vergelijkt. En zijn ook zomerbanden die (levens)gevaarlijk slecht uit testen komen. Je hebt winterbanden van een goed merk die het ook op droog en nat goed zullen doen.

_________________
Groeten, Marc


01 jan 2010 02:22
Profiel
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Giessenburger schreef:
Misschien is het wel even aan de orde geweest in dit topic, maar ik vraag me iets af.

Welke baat hebben bandenfabrikanten bij het ontwikkelen van winterbanden als er geen voordelen qua eigenschappen aan zitten? De verkoop van zomerbanden zal teruglopen omdat een deel van de tijd de banden niet meer worden gebruikt, en de ontwikkelkosten zijn hoog en worden dus niet direct terugverdiend. Velgen en uitlijnen/monteren is geen business voor de fabrikant, dus daar verdienen ze ook niet aan.
Waarom zou een grote bandenfabrikant dan veel investeren in de ontwikkeling en marketing van een winterband als ze er niet van overtuigd zijn dat ze iets toevoegen?


Bv: als je concurrent ze maakt, dan moet je zelf ook wel.
Bv: als er nog 1 mm méér op je zomerband zit dan je gewoon bent ze te laten vervangen, laat je ze niet opslaan als je overstapt op winterbanden maar gooi je ze weg om in het voorjaar nieuwe te kopen. Als dat 1mm is, is dat meer dan 10%. 10% meer omzet is machtig interessant.
Bv: winterbanden slijten wat harder (en zeker in november en maart, laat staan de mensen die het wel best vinden en er echt te lang op door rijden) en zijn veel eerder "op". Dwz, bij 4mm behoren ze vervangen te worden.


01 jan 2010 11:01
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Het is wederom geen bewijs, maar nu de elfstedenkoorts langzaam begint te komen, even naar de weersverwachting gekeken. Oke, ik geef toe dat weersvoorspellingen niet altijd uit komen, maar toch.....

Het lijkt er op dat het aardig gaat vriezen en er ook nog wel wat sneeuwval, of andere neerslag verwacht gaat worden. Als de temperaturen inderdaad zo laag blijven, wordt het "zogenaamde omslagpunt volgens de autobladen" toch aardig bereikt cq overschreden. Als er dan ook nog sneeuw en/ of ijzel bij komt kijken, zou de balans deze winter misschien wel eens in het voordeel van de winterbanden uit kunnen vallen. In december hebben we namelijk ook wel wat "winterbandendagen" gehad.

En nee, ik zeg niet dat iedereen nu gelijk winterbanden moet gaan kopen. Als de discussie echter is "gebruik van winterbanden in Nederland" en je ziet deze weersvoorspelling icm met afgelopen december, zou je toch even achter je oren kunnen krabben......
Ik heb een weersverwachting van Groningen(het koudst) en Utrecht(midden van het land) genomen om het een beetje representatief te houden. Maar goed, laten we eerst maar eens kijken of de voorspellingen uitkomen.

Afbeelding

Afbeelding


02 jan 2010 23:52
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dat zogenaamde temperatuuromslagpunt is al een sprookje gebleken, op droog -2C was de zomerband nog altijd beter en bij +2C en nat ook.

Ik weet trouwens nu ook waar die +7C onzin vandaan komt: dat is de wettelijke grens waarboven (ja waarboven!) je geen winterbanden meer mag monteren in Canada. En het is via de RMA de Europese marketingverhaaltjes binnengeslopen, maar dan omgekeerd.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


03 jan 2010 00:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 54  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.