Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
josok
C5club Bikkel
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
zandvoorta schreef: Wat ik niet snap: ik denk dat elke zomerband rijder hier wel inziet dat met DIT weer de winterband superieur is tov de zomerband. Waarom doen al die winterband rijders er dan zo moeilijk over om te accepteren dat hun winterband bij regenachtig weer slechter presteert en dat dan de zomerband superieur is  Het is maar net welke afweging je maakt om voor het ene of voor het andere te kiezen. Omdat, zelfs in de meest verkeerde test het nadeel van een winterband ten opzichte van een zomerband in de regen marginaal is. Winterbandenrijders vinden het een onmerkbaar klein verschil. Maar zomerbanden in winteromstandigheden zijn wel duidelijk heel veel slechter. Niet vergelijkbare grootheden dus.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
20 dec 2009 19:39 |
|
 |
tjob
|
Rob B schreef: Ze rijden als een bejaarde over de weg onder het mom van veilig rijden. Als je achter mij rijdt heb je niets aan je winterbanden.... 
|
20 dec 2009 20:17 |
|
 |
juzzwuzzz
C5club Fan
Geregistreerd: 14 okt 2009 07:57 Berichten: 61 Woonplaats: Zuid holland
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000
Naar boven
|
Ik denk dat als je een goed antwoord wil geven op de vraag zomerband of winter onder welke omstandigheden, dat je moet gaan kijken naar de auto racerij. Als je kijkt wat voor soort banden ze gebruiken in bijvoorbeeld de F1 met droogweer en regen en welke banden ze in de rally gebruiken, dan kan je denk ik een aardig antwoord geven op dr vraag welke band beter is in welke omstandigheden. Het gaat in de racerij immers om de prestatie en die zullen ten alle tijden de juiste banden gebruiken. Helaas zullen wij niet over de mogelijkheid beschikken om bij elke weersomstandigheid de banden te wisselen.
Het is dan voor ieders de keuze welke omstandigheid en eigenschap hij het belangrijkst vindt.
wellicht zijn hier op het forum mensen of kent iemand een kenner van racerij. Die zou zo moeten kunnen vertellen welke banden wanneer gebruikt worden, en welke eigenschappen die hebben.
|
20 dec 2009 20:59 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Wat ik niet snap: . Waarom doen al die winterband rijders er dan zo moeilijk over om te accepteren dat hun winterband bij regenachtig weer slechter presteert en dat dan de zomerband superieur is :s ik geef gewoon nog antwoord op de vraag van Andre... dan zal ik hier alleen nog lezen... ik probeer al div malen te bevestigen dat ik niet kan accepteren dat winterbanden het in natte omstandigheden slechter doen dan de michelin Hp.. puur omdat ik andere ervaringen heb.. en ook al zegt ET dat ik mij dat zelf voorlieg.. kan hij mij daarmee niet overtuigen.. en doordat andere mensen , bijv RobB en ook mensen op andere fora's mijn gevoel bevestigen.. ben ik niet overtuigt.. mijn excuses, maar ik ben nog steeds ervan overtuigd dat winterbanden ook hier voordeel hebben.. en als ik ooit mijn auto total loss rij omdat ik een langere remweg had, van een rotonde afvlieg. of iets dergelijks agv mijn winterbanden... dan breng ik ET persoonlijk een grote doos Belgische pralines met mijn verontschuldigingen.. 
|
20 dec 2009 21:04 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Er zou een onderzoek gedaan moeten worden in de winterperiode naar alle ongelukken: had de auto winterbanden of zomerbanden en dan gecorreleerd aan de weersomstandigheden. 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
20 dec 2009 21:17 |
|
 |
tjob
|
Je zult dan allerlei dingen nog steeds niet mee nemen in de vergelijking. Ik denk bv dat mensen met winterbanden gemiddeld meer profiel hebben dan mensen met zomerbanden. Misschien heb ik ongelijk, maar je moet zoiets uitsluiten.
Toch interessant idee hoor.
|
20 dec 2009 21:33 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
dat had ik ook al eens geschreven.. een beetje winterband. heeft al snel min 8mm profiel beneden de 4mm mag je hem al niet meer als wb gebruiken..
hoeveel profiel heeft de gemiddelde zomerband ???
|
20 dec 2009 21:36 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Er zou een onderzoek gedaan moeten worden in de winterperiode naar alle ongelukken: had de auto winterbanden of zomerbanden en dan gecorreleerd aan de weersomstandigheden.  Waarom denk je dat in veel landen het gebruik van zomerbanden in de winterperiode verboden is? Al regent het warm water, winterbanden moeten. Als je buiten die periode, dus voor- of najaar op zomerbanden op ijs of sneeuw bij een aanrijding betrokken bent, is het automatisch jouw fout.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
20 dec 2009 21:38 |
|
 |
Rob B
|
tjob schreef: Rob B schreef: Ze rijden als een bejaarde over de weg onder het mom van veilig rijden. Als je achter mij rijdt heb je niets aan je winterbanden....  Knipperlichtje uit, beetje gas geven en dan er voorbij. Zowel in de sneeuw als in de nattigheid.  Roman schreef: zandvoorta schreef: Wat ik niet snap: . Waarom doen al die winterband rijders er dan zo moeilijk over om te accepteren dat hun winterband bij regenachtig weer slechter presteert en dat dan de zomerband superieur is :s ik geef gewoon nog antwoord op de vraag van Andre... dan zal ik hier alleen nog lezen... ik probeer al div malen te bevestigen dat ik niet kan accepteren dat winterbanden het in natte omstandigheden slechter doen dan de michelin Hp.. puur omdat ik andere ervaringen heb.. en ook al zegt ET dat ik mij dat zelf voorlieg.. kan hij mij daarmee niet overtuigen.. en doordat andere mensen , bijv RobB en ook mensen op andere fora;s mijn gevoel bevestigen.. ben ik niet overtuigt.. mijn excusses, maar ik ben nog steeds ervan overtuigd dat winterbanden ook hier voordeel hebben.. en als ik ooit mijn auto total loss rij omdat ik een langere remweg had, van een rotonde afvlieg. of iets dergelijks agv mijn winterbanden... dan breng ik ET persoonlijk een grote doos belgische praline;s met mijn verontschuldigingen..  Dat heb je mooi omschreven. Ik kan mij hier wel bij aansluiten.
|
20 dec 2009 21:43 |
|
 |
tjob
|
Roman schreef: een beetje winterband. heeft al snel min 8mm profiel beneden de 4mm mag je hem al niet meer als wb gebruiken..
hoeveel profiel heeft de gemiddelde zomerband ??? Geen idee hoeveel een gemiddelde zomerband heeft. josok schreef: Waarom denk je dat in veel landen het gebruik van zomerbanden in de winterperiode verboden is? You tell me... Lijkt mij een non-criterium. Rob B schreef: Knipperlichtje uit, beetje gas geven en dan er voorbij. Zowel in de sneeuw als in de nattigheid.  Risicohomeostase? Doe dat nou maar niet als het alleen maar nat is he...
|
20 dec 2009 21:53 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Naar boven
|
josok schreef: Waarom denk je dat in veel landen het gebruik van zomerbanden in de winterperiode verboden is? Al regent het warm water, winterbanden moeten. Als je buiten die periode, dus voor- of najaar op zomerbanden op ijs of sneeuw bij een aanrijding betrokken bent, is het automatisch jouw fout. Hoe het in andere landen zit is natuurlijk irrelevant, het gaat hier om NEDERLAND waar het nog steeds meer regent dan sneeuwt en dus zou een winterband verplichting absurd zijn 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
20 dec 2009 22:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Op basis van dezelfde logica waarin men in sneeuwrijke gebieden sneeuwbanden voorschrijft moeten wij hier (in regenrijk Nederland) gewoon regenbanden verplichten en al het andere verbieden. Citaat: Ik denk dat als je een goed antwoord wil geven op de vraag zomerband of winter onder welke omstandigheden, dat je moet gaan kijken naar de auto racerij. Als je kijkt wat voor soort banden ze gebruiken in bijvoorbeeld de F1 met droogweer en regen en welke banden ze in de rally gebruiken, dan kan je denk ik een aardig antwoord geven op dr vraag welke band beter is in welke omstandigheden. Ik heb dit al eens aangestipt, F1 is niet relevant (downforce, geen echt slecht weer, slicks verboden) maar sommige races in het WRC en WTCC wel. Er worden in het WRC eigenlijk geen winterbanden gebruikt, alleen op Monte Carlo in het verleden, wel spijkerbanden bij dikke sneeuw/ijs. Op koud, nat wegdek rijdt men met opgesneden slicks, op droog bijna full-slicks (17% groef), zelden op regenbanden of intermediates. Daarnaast speciale gravel/modder banden. De ijsbanden voor Skandinavië zijn flink smaller om de spijkers beter in het ijs te drukken. http://www.bfgoodrich.com/racing/docume ... e=DOSSIERSIn het WTCC won Tom Coronel in Japan een regenrace door een truc uit te halen: met regenbanden achter en slicks voor (voorwielaangedreven Léon TFSI). Citaat: Geen idee hoeveel een gemiddelde zomerband heeft. Per definitie tussen 9mm en 1,6mm. Dus gemiddeld niet veel minder dan een gemiddelde sneeuwband, maar omdat zomerbanden water beter afvoeren en meer grip hebben (behalve op sneeuw) kun je ze tot veel verder oprijden dan sneeuwbanden. Hoe verder je ze op rijdt hoe meer grip je hebt, maar ten koste van het vermogen om water af te voeren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
21 dec 2009 00:50 |
|
 |
juzzwuzzz
C5club Fan
Geregistreerd: 14 okt 2009 07:57 Berichten: 61 Woonplaats: Zuid holland
Auto: C5 Aircross
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000
Naar boven
|
Ik heb wat zitten zoeken naar test resultaten tussen zomer en winterband op nat wegdek. Kwam op youtube dit filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHMvalt natuurlijk vanalles op aan te merken, maar ik vond het resultaat wel een groot verschil.
|
21 dec 2009 01:11 |
|
 |
Rob B
|
tjob schreef: Rob B schreef: Knipperlichtje uit, beetje gas geven en dan er voorbij. Zowel in de sneeuw als in de nattigheid.  Risicohomeostase? Doe dat nou maar niet als het alleen maar nat is he... Vergeet die risicohomeostase maar. Ik test mijn banden altijd, want ik wil weten wat ze kunnen. Ik heb daar mijn eigen weggetjes, rempunten en bochten voor die ik zo'n beetje kan dromen en dan kijken wat de banden aan kunnen. In mijn motorleven heb ik een slordige 800.000 km gereden en als je bedenkt dat de achterband bij 7000 km versleten is en de voorband 10.000 km meegaat, heb ik toch aardig wat bandjes getest. Soms ging een band er al met 300 km weer af, omdat hij niet voldeed. Zonde van het geld, maar mijn leven is mij iets meer waard. Natuurlijk is een motor niet met een auto te vergelijken, maar je leert wel hoe banden met verschillende compounds en profielen kunnen reageren. Ik heb met slicks en noppenbanden gereden en alles waar daar tussen in zit op circuits, motorcrossbanen, strand en bossen. Voor mezelf heb ik ervaring genoeg en aan de hand hiervan kan ik een goede inschatting maken wat mijn banden aan kunnen onder de diverse weersomstandigheden. Maarre, denken jullie nu echt dat ik mijn vrouw en kinderen in een auto zet met banden die levensgevaarlijk zijn? No way!
|
21 dec 2009 08:30 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Naar boven
|
Rob B schreef: Maarre, denken jullie nu echt dat ik mijn vrouw en kinderen in een auto zet met banden die levensgevaarlijk zijn? No way! Helemaal mee eens, vandaar geen winterbanden in Nederland 
|
21 dec 2009 08:38 |
|
 |
|