Op basis van dezelfde logica waarin men in sneeuwrijke gebieden sneeuwbanden voorschrijft moeten wij hier (in regenrijk Nederland) gewoon regenbanden verplichten en al het andere verbieden.
Ik denk dat als je een goed antwoord wil geven op de vraag zomerband of winter onder welke omstandigheden, dat je moet gaan kijken naar de auto racerij. Als je kijkt wat voor soort banden ze gebruiken in bijvoorbeeld de F1 met droogweer en regen en welke banden ze in de rally gebruiken, dan kan je denk ik een aardig antwoord geven op dr vraag welke band beter is in welke omstandigheden.
Ik heb dit al eens aangestipt, F1 is niet relevant (downforce, geen echt slecht weer, slicks verboden) maar sommige races in het WRC en WTCC wel.
Er worden in het WRC eigenlijk geen winterbanden gebruikt, alleen op Monte Carlo in het verleden, wel spijkerbanden bij dikke sneeuw/ijs. Op koud, nat wegdek rijdt men met opgesneden slicks, op droog bijna full-slicks (17% groef), zelden op regenbanden of intermediates. Daarnaast speciale gravel/modder banden. De ijsbanden voor Skandinavië zijn flink smaller om de spijkers beter in het ijs te drukken.
http://www.bfgoodrich.com/racing/docume ... e=DOSSIERS" onclick="window.open(this.href);return false;
In het WTCC won Tom Coronel in Japan een regenrace door een truc uit te halen: met regenbanden achter en slicks voor (voorwielaangedreven Léon TFSI).
Geen idee hoeveel een gemiddelde zomerband heeft.
Per definitie tussen 9mm en 1,6mm. Dus gemiddeld niet veel minder dan een gemiddelde sneeuwband, maar omdat zomerbanden water beter afvoeren en meer grip hebben (behalve op sneeuw) kun je ze tot veel verder oprijden dan sneeuwbanden. Hoe verder je ze op rijdt hoe meer grip je hebt, maar ten koste van het vermogen om water af te voeren.