Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Roman schreef: Rob B schreef: Edit: Ik zie net dat Roman me voor is geweest en we lijken wel dezelfde gedachte te hebben.  dit komt gewoon door het feit dat wij winterbanden onder de auto hebben. en puur uit eigen ervaring praten... en de meeste tegenstanders hebben ze nog nooit eronder gehad... maar nogmaals iedereen moet doen wat ie wil...  Hier ben ik het volledig mee eens, pas als je op winterbanden in de sneeuw, én regen gereden hebt mag je meepraten, dan weet je namelijk waar je over praat ! PS, ik l*lde ook mee toen ik nog geen winterbanden gebruikte, toen was ik ook tegen winterbanden,  . GRTZ Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
20 dec 2009 12:28 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Zo is het maar net 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
20 dec 2009 12:32 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
ach deze discussie blijft elk jaar terug komen... en het is gewoon duidelijk... tegenstanders blijven met de testen zwaaien.. gebruikers hebben andere ervaringen als wat in testen naar voren komt... wie moet je dan geloven... ik ken iemand die ging een nieuwe auto kopen.. na zorgvuldig speuren bleven 2 modellen over de C4 picasso en de mazda 5 hij heeft de mazda gekocht omdat die volgens de testen veel beter is dan een citroen.. ondanks dat ik zei dat ik heel tevreden ben met citroen. 
|
20 dec 2009 12:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Rob B schreef: Alle testen wijzen echter uit dat ik, en met mij nog meer winterbandenrijders, ongelijk hebben. Een test zou een bevestiging moeten zijn, maar dat is het niet. Helaas hebben alle autobladen een zelfde soort mening, dus of er is sprake van een soort van massa-psychose, of ze hebben afspraken gemaakt om winterbanden af te branden. nee, ze zijn ook bij de bladen (zelfs in Duitsland) een beetje moe van de sneeuwbandlobby, de kit die willekeur bedrijft en verzekeringsmaatschappijen die het als een stok zien om verkeersslachtoffers mee te slaan, dus hebben ze hun testen wat netter uitgevoerd om doordie marketingpraat heen te prikken. Je kunt ze allemaal voorbij zien komen op de voorgaande paginas's. Citaat: Om toch nog even op de testresultaten terug te komen. Soms zijn de verschillen tussen de zomerband en winterband werkelijk marginaal. Verschil qua snelheid tijdens “Bochtengedrag op nat wegdek” is tussen de zomerband en de betere winterbanden slechts 2 km. Verschil snelheid bij “aquaplaning” is ook maar 2 km. Citaat: Wat is hier superieur aan? Heb je het nu over dezelfde resultate als joopbos? die zeggen toch duidelijk: aquaplaning 82,7 om 77,6km/h= +6% in het voordeel van de zomerbanden (LEES: regenbanden) remmen nat 45,7 om 51,5m = +13% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) remmen droog 35,3 om 42,0m = +16% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) Dezelfde verschillend zagen we al in eerdere testen. Vervang je in deze testen de sneeuwbanden door een smaller maatje, zoals veel winterbanders doen, dan valt het verschil nog groter uit in het voordeel van de zomerbanden. Citaat: Maar al die winterbandentegenstanders schermen juist met deze gegevens! Als je het heel zwart/wit bekijkt, hebben veel van hen werkelijk geen meter met winterbanden gereden, maar ze weten precies hoe het zit. Dat is niet altijd makkelijk discussiëren. De Autoweektest en praktijkervaringen lijken tegenover elkaar te staan. Ik ga gewoon uit van de techniek en de fysica.  Blokjes, een sneeuwlossend en open profiel, en lamellen zorgen gewoon voor minder rubber op straat en verhinderen een vrije afvoer van (regen) water.  Onzin over Silica en zacht rubber kunnen we naar de prullenbak verwijzen: ieder looprubber beschikt al sinds jaren over Silica, wil je zacht rubber dan rijd je zeker in zomer op Exalto's oid: een echte sportband? Als sneeuwbandrijders vijf jaar doen om tot 4mm profiel te geraken dan kan dat zachte rubber sowieso niet kloppen.  Het bewezen sprookje van de 7C: het rubber van de band wordt warm als je rijdt, haal je de werktemperatuur niet dan rijd je dus langzaam, hoef je je over remwegen of handling op het randje ook geen zorgen te maken. Roman schreef: tja sorry andre Rob B en ik schrijven net dat winterbanden betere grip hebben in de regen. Dat kan je dan wel zeggen, maar dat is gewoon niet zo.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 dec 2009 13:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: Dat kan je dan wel zeggen, maar dat is gewoon niet zo. dus lieg ik... tja zo kan je elke discussie wel winnen... je hebt op vele gebieden heel vaak gelijk gehad.. hier kan jij mij niet overtuigen.. in het bedrijfsleven is het ook vaker dat praktijk haaks staat op de theorie.. 
|
20 dec 2009 13:25 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Roman schreef: EvilTwin schreef: Dat kan je dan wel zeggen, maar dat is gewoon niet zo. dus lieg ik. Da's wat cru, ik houd het op een hardnekkig misvatting, versterkt door aantoonbaar foute marketingpraatjes van de sneeuwbandboeren, bevestigd door de psychologie van de sneeuwbandrijder. Heb je als koper eenmaal die beslissing genomen, dan ga je óf twijfelen aan alles (buyers remorse) óf je ziet alles als een bevestiging van je beslissing. In het laatste geval voel je je in elk geval prettiger. Zoals BMW rijders ook écht geloven dat hun auto beter ontworpen/betrouwbaarder/beter qua wegligging/etc is. Het tegenovegestelde doet hun universum instorten:  Dat gevoel wil ik je niet afnemen, maar ik hoop wel dat je op nat en droog rekening houd met de tekortkomingen van je schoeisel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 dec 2009 14:54 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
ik ga ff mee doen met het qoute spel winterbanden rijders op andere auto fora Citaat: Ik rijd al ruim 14 jaar in de winter op winterbanden en neem van mij aan dat het bij nattigheid en kou een hele auto remweg scheelt t.o.v. een goede zomerband. Niet alleen bij de bug maar ook grotere auto's. Maar goed, iedereen moet het zelf weten, natuurlijk Citaat: Ze kunnen zeggen wat ze willen in dat artikel; mijn ervaring met mijn auto is dat ik met dit weer en winterbanden betere grip/controle heb.
en zo kan ik nog doorgaan... 
|
20 dec 2009 15:38 |
|
 |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: Rob B schreef: Om toch nog even op de testresultaten terug te komen. Soms zijn de verschillen tussen de zomerband en winterband werkelijk marginaal. Verschil qua snelheid tijdens “Bochtengedrag op nat wegdek” is tussen de zomerband en de betere winterbanden slechts 2 km. Verschil snelheid bij “aquaplaning” is ook maar 2 km. Citaat: Wat is hier superieur aan? Heb je het nu over dezelfde resultate als joopbos? die zeggen toch duidelijk: aquaplaning 82,7 om 77,6km/h= +6% in het voordeel van de zomerbanden (LEES: regenbanden) remmen nat 45,7 om 51,5m = +13% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) remmen droog 35,3 om 42,0m = +16% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) Blijkbaar heb je niet zo goed gelezen, want Joop neemt de Michelin winterband als uitgangspunt en deze zet hij tegenover de zomerband. Ik neem echter de betere winterbanden uit het scorelijstje. Wat jij nu berekend hebt is de zomerband versus de Michelin winterband. EvilTwin schreef: Ik ga gewoon uit van de techniek en de fysica. Jammer, want iemand die technisch zo goed onderlegd is, zou juist ook moeten toetsen of dit in de praktijk daadwerkelijk zo is. EvilTwin schreef: Heb je als koper eenmaal die beslissing genomen, dan ga je óf twijfelen aan alles (buyers remorse) óf je ziet alles als een bevestiging van je beslissing. Dit is wel een erg autistische benadering van de mensheid, maar als ik je theorie volg, zou het woordje koper ook kunnen vervangen door het woordje “niet koper” en dan zie je dus alles als een bevestiging om vooral geen winterbanden te kopen. Maarre, in Holland hebben we een spreekwoord voor mensen zoals jij. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.
|
20 dec 2009 15:45 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Wat ik niet snap: ik denk dat elke zomerband rijder hier wel inziet dat met DIT weer de winterband superieur is tov de zomerband. Waarom doen al die winterband rijders er dan zo moeilijk over om te accepteren dat hun winterband bij regenachtig weer slechter presteert en dat dan de zomerband superieur is  Het is maar net welke afweging je maakt om voor het ene of voor het andere te kiezen.
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
20 dec 2009 15:55 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Rob B schreef: EvilTwin schreef: Heb je het nu over dezelfde resultate als joopbos? die zeggen toch duidelijk:
aquaplaning 82,7 om 77,6km/h= +6% in het voordeel van de zomerbanden (LEES: regenbanden) remmen nat 45,7 om 51,5m = +13% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) remmen droog 35,3 om 42,0m = +16% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden) Blijkbaar heb je niet zo goed gelezen, want Joop neemt de Michelin winterband als uitgangspunt en deze zet hij tegenover de zomerband. Ik neem echter de betere winterbanden uit het scorelijstje. Wat jij nu berekend hebt is de zomerband versus de Michelin winterband. ik heb geen toegang tot het oorspronkelijke artikel, maar de verschillen (10 à 20%) komen overeen met de eerdere artikelen. Dat zegt genoeg, zeven meter remwegverschil noem ik wel superieur. Citaat: EvilTwin schreef: Ik ga gewoon uit van de techniek en de fysica. Jammer, want iemand die technisch zo goed onderlegd is, zou juist ook moeten toetsen of dit in de praktijk daadwerkelijk zo is. ja dat doen die eerdere artikelen dan ook ondubbelzinnig. Citaat: Maarre, in Holland hebben we een spreekwoord voor mensen zoals jij.
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Gelukkig woon ik niet in Holland, maar je gaat er ten onrecht vanuit dat ik geen ervaring zou hebben met winterbanden, of met rijden in écht winterse omstandigheden, met diverse auto's. Kunnen we de persoonlijke aanvallen achterwege laten? Ik ben alles behalve een boer en sta open voor allerhande ervaringen, ik heb echter wel een pleurishekel aan marketingverhaaltjes die als waarheid gepresenteerd worden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 dec 2009 16:39 |
|
 |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Autoweek is ook marketing. ADAC laat ook een elandproef mislukken. ADAC roept ook dat zomerbanden beter zijn. Tja, onafhankelijke journalistiek?
Aangezien ik tot de categorie "ervaringsleerders" behoor, moet ik eerst zelf iets meemaken om te weten wat iets inhoud. Als dan later blijkt dat de theorie dit ondersteunt, vind ik dat prima. Als de theorie iets anders zegt, dan is dat jammer. Wat de geleerden dan zeggen doet voor mij dan niet meer ter zake.
|
20 dec 2009 17:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
zandvoorta schreef: Wat ik niet snap: ik denk dat elke zomerband rijder hier wel inziet dat met DIT weer de winterband superieur is tov de zomerband. Waarom doen al die winterband rijders er dan zo moeilijk over om te accepteren dat hun winterband bij regenachtig weer slechter presteert en dat dan de zomerband superieur is  Het is maar net welke afweging je maakt om voor het ene of voor het andere te kiezen. Mee eens Andre, ... ik geef geheel toe dat op een dag als vandaag ik onjuist schoeisel onder de auto heb zitten, ik blijf dan ook lekker thuis ... Gelukkig regent het meer dan dat het sneeuwt We komen er nooit uit !! Iedereen gewoon voorzichtig rijden en het hoofd gebruiken ... Ik ben zomerband rijder, en ja ik heb ook met winterbanden gereden, nee niet onder omstandigheden als deze, maar wel in de regen, gek genoeg flikkerde toen wel het ESP lampje en met zomerbanden niet ( niet zelfde auto overigens ) Blijft ja/nee, maar wat josok aanhaalt met b.v. dat kind slaat m.i. nergens op, als jij op een winterse dag iemand dood rijdt en het is boven nul en het regent blaam je dat dan ook op de foute winterbanden ( gezien die dag en omstandigheden ! ), dan had je met zomerbanden misschien wel op tijd stil gestaan 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 dec 2009 18:21 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Menno schreef: Iedereen gewoon voorzichtig rijden en het hoofd gebruiken ...
Maar ook weer niet té voorzichtig 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
20 dec 2009 18:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 dec 2009 18:37 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Misschien dat ik morgen toch winterbanden ga missen, er ligt hier al zo'n berg sneeuw op de oprit en het weggetje, dat wordt ploegen morgen, gelukkig kan de C5 een standje hoger 
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
20 dec 2009 19:20 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|