Rob B schreef:Alle testen wijzen echter uit dat ik, en met mij nog meer winterbandenrijders, ongelijk hebben. Een test zou een bevestiging moeten zijn, maar dat is het niet. Helaas hebben alle autobladen een zelfde soort mening, dus of er is sprake van een soort van massa-psychose, of ze hebben afspraken gemaakt om winterbanden af te branden.
nee, ze zijn ook bij de bladen (zelfs in Duitsland) een beetje moe van de sneeuwbandlobby, de kit die willekeur bedrijft en verzekeringsmaatschappijen die het als een stok zien om verkeersslachtoffers mee te slaan, dus hebben ze hun testen wat netter uitgevoerd om doordie marketingpraat heen te prikken. Je kunt ze allemaal voorbij zien komen op de voorgaande paginas's.
Om toch nog even op de testresultaten terug te komen. Soms zijn de verschillen tussen de zomerband en winterband werkelijk marginaal. Verschil qua snelheid tijdens “Bochtengedrag op nat wegdek” is tussen de zomerband en de betere winterbanden slechts 2 km. Verschil snelheid bij “aquaplaning” is ook maar 2 km.
Wat is hier superieur aan?
Heb je het nu over dezelfde resultate als joopbos? die zeggen toch duidelijk:
aquaplaning 82,7 om 77,6km/h= +6% in het voordeel van de zomerbanden (LEES: regenbanden)
remmen nat 45,7 om 51,5m = +13% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden)
remmen droog 35,3 om 42,0m = +16% in het nadeel van de winterbanden (LEES: sneeuwbanden)
Dezelfde verschillend zagen we al in eerdere testen.
Vervang je in deze testen de sneeuwbanden door een smaller maatje, zoals veel winterbanders doen, dan valt het verschil nog groter uit in het voordeel van de zomerbanden.
Maar al die winterbandentegenstanders schermen juist met deze gegevens! Als je het heel zwart/wit bekijkt, hebben veel van hen werkelijk geen meter met winterbanden gereden, maar ze weten precies hoe het zit. Dat is niet altijd makkelijk discussiëren. De Autoweektest en praktijkervaringen lijken tegenover elkaar te staan.
Ik ga gewoon uit van de techniek en de fysica.

Blokjes, een sneeuwlossend en open profiel, en lamellen zorgen gewoon voor minder rubber op straat en verhinderen een vrije afvoer van (regen) water.

Onzin over Silica en zacht rubber kunnen we naar de prullenbak verwijzen: ieder looprubber beschikt al sinds jaren over Silica, wil je zacht rubber dan rijd je zeker in zomer op Exalto's oid: een echte sportband? Als sneeuwbandrijders vijf jaar doen om tot 4mm profiel te geraken dan kan dat zachte rubber sowieso niet kloppen.

Het bewezen sprookje van de 7C: het rubber van de band wordt warm als je rijdt, haal je de werktemperatuur niet dan rijd je dus langzaam, hoef je je over remwegen of handling op het randje ook geen zorgen te maken.
Roman schreef:tja sorry andre
Rob B en ik schrijven net dat winterbanden betere grip hebben in de regen.
Dat kan je dan wel zeggen, maar dat is gewoon niet zo.