Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Een C5 Tourer 2.0 HDI Comfort
Opties: TomTom One Europa 22 v.4, Afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11980
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Thorium

Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Om dan ook maar even een duit in het zakje te doen...

Sinds vorige maand is de auto waarin in rij, bijna 35 jaar na het behalen van m'n rijbewijs, voor eerst voorzien van winterbanden (Michelin Primacy Alpin). Ik kan niet anders zeggen : Had ik dat maar veel eerder gedaan...
Maar ja... Ik was ook altijd heel kritisch als het ging om het nut van winterbanden in NL...
Afgelopen tijd dus voor het eerst het nut van winterbanden kunnen bemerken, en het verschil, met name op besneeuwde en half verijsde wegen is enorm.
Vanochtend moest ik naar Andijk, en in de polder aldaar zijn alle wegen nog helemaal wit. Ik bemerkte dat ik zeer veel meer grip had. Zowel bij optrekken, remmen als sturen...
Ook op een natte weg, bij lage temperatuur is voor mijn gevoel veel meer contact met de weg. Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door de zachtere rubbersoort die wordt gebruikt. Ook bij een droge weg bij lage temperatuur merk ik verschil.

Al-met-al ben ik zeer tevreden met de winterbanden... Ik kan het iedereen die veel op de weg zit echt aanraden...

:cit4

18 dec 2009 14:56
Profiel
Pollewop, allereerst natuurlijk fantastisch dat jij zo'n enorme vooruitgang voelt tov vorig jaar op zomerbanden :).
Zijn je zomerbanden van vergelijkbare kwaliteit en vergelijkbaar profiel? Los daarvan denk ik niet dat iemand twijfelt aan de voordelen van winterbanden op sneeuw (en ijs).

Wat mij vandaag weer eens te meer is opgevallen, mensen passen zich echt maar moeizaam aan. Ik heb geen winterbanden dus ik rij extreem voorzichtig hier door het dorp, wellicht valt daarom des te meer op dat 4x4'tjes bochten pakken alsof het midden zomer is, mensen steken over (zebrapad) zonder te kijken of ik het wel weet te beremmen, enz.. Nou snap ik wel dat die overstekers ook liever naar de grond kijken terwijl ze over ijs lopen, maar persoonlijk zou ik ff wachten tot een auto daadwerkelijk stil staat. Heel bijzondere taferelen allemaal.

Ik ben echt de slak op de weg de afgelopen 2 dagen, berg je maar als die sneeuw weg is... Puh! En op mijn speelplaatsje (afgelegen parkeerterrein) hebben ze gestrooid, zouden ze me gisteren hebben zien spelen?

Wanneer gaat het dooien?

18 dec 2009 18:30
roelbouwman schreef:
Rob B schreef:
Kunnen de winterbandentegenstanders ook aangeven hoeveel "nuttige winterbandendagen" er zouden moeten zijn om hun mening over winterbanden in nederland te herzien?

Veel. En dan ook heel weinig dagen waarop het gewoon hollands, nat weer is waarbij die banden juist slechter presteren. Roel.

tjob schreef:
Pollewop, allereerst natuurlijk fantastisch dat jij zo'n enorme vooruitgang voelt tov vorig jaar op zomerbanden :).
Zijn je zomerbanden van vergelijkbare kwaliteit en vergelijkbaar profiel?

Ook ik vind mijn Snowtracs in de regen beter dan mijn Michelin Energy savers. Ze lijken meer grip te hebben en de C5 heeft minder de neiging om over zijn voorbanden weg te glijden. De Energy’s zitten op de helft van hun leven en de Snowtracs zijn nieuw. Mede hierdoor twijfel ik ernstig of ik er de volgende keer weer Energy savers op zal zetten.
Een laag verbruik is mooi, stilte in de wagen ook, maar als een winterband het gaat winnen van een zomerband in de regen, zonder echte winterse temperaturen, roept dit toch vraagtekens op.

@Roel, ook met nat weer lijk ik er dus op vooruit gegaan te zijn…… ;)

18 dec 2009 19:39
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Rob B schreef:
@Roel, ook met nat weer lijk ik er dus op vooruit gegaan te zijn…… ;)

het grappige is, dat iedereen die ik ken en winterbanden heeft dit ook vindt waaronder ikzelf ook..

maar goed de anti winterbanden groep zal je toch nooit om krijgen.. en dat hoeft ook niet..

het is een beetje zoals dat je je auto all risk verzekerd..
je kunt zeggen ik rij altijd voorzichtig en maak geen ongelukken daarom heb ik het niet nodig..
maar goed toch verzekeren de meeste all risk voor die ene keer dat je toevallig wel eens in de fout gaat.. ;)

18 dec 2009 19:54
Profiel
Het lijkt alsof zomerbanden beter zijn geworden bij koude en winterbanden beter in de regen. Zou me ook niet enorm verbazen, ze werken er aan. Als een winterband ook op droog wegdek beter presteert ben ik om.

Een goeie, moderne test zou natuurlijk ook erg welkom zijn. Wellicht zijn die er minder dan 6 maanden oud, ben daar weer niet zo van op de hoogte.

Wat betreft de no-claim opmerking: dat gaat wat mij betreft nog verder op. Als ik mijn "barrel" stuk rij gaat ie de schroot op, jammer dan. Vind ik de all risk niet waard. Om er dan ook een setje winterbanden bij te kopen, alleen daarom wordt dat al een wat moeilijker verhaal.

18 dec 2009 20:48
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000

Naar boven
Ik zit er ook over te denken om winterbanden te nemen. Zat eerst te kijken naar all weather banden, maar na wat tests te hebben gelezen op internet valt me toch op dat de rode draad door het verhaal is, dat ze in de winter niet de kwaliteit halen van een winterband en in de zomer niet die van een zomer band. Mijn gevoel hierbij is dan dat het een net niets band is.

Dan maar kijken naar winterbanden, maar voor dat ik over ga tot dure nieuwe winterbandjes wou ik het eerst een keer proberen, zat dan ook te denken om van marktplaats een setje te halen met nog redelijk wat profiel erop.

Nou voor de winterbanden experts een aantal vragen.

Waar moet je op letten bij het kopen van winterbanden? Hoeveel profiel minimaal?
en welk formaat band moet ik nemen? heb naar mijn huidige banden gekeken en zie dat er nu een 205/ 65 /r15 onder zit. Moet ik dit formaat dan ook nemen voor de winterbanden? en als je eenmaal winterbanden hebt kan je die er dan gewooon onder laten zetten bij de profile ofZo?

En wat ik hierboven lees is dat winterbanden naast dat ze ideaal zijn voor sneeuw en gladheid, dat ze ook extra goed rijden met nat weer en kou? En vanaf wanneer tot wanneer doe je die banden eronder (november tot maart? ofzo)

19 dec 2009 16:50
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES

Naar boven
Onlangs heeft Autoweek winterbanden vergeleken met een zomerband (Michelin) als vergelijkingsmaatstaf. De resultaten van de Michelin zomerband bij nat wegdek zijn beter dan die van alle winterbanden (risico aqua planing hoger, en langere remweg). Echter: bij sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur; zomerbanden bieden bij ijs en sneeuw bijna geen grip.

Conclusie Autoweek: 'Zoals ook deze winterbandentest weer liet zien, staat de zomerband op alle testdiciplines op droog en nat weer met kop en schouders bovenaan. Ook het fabeltje dat een zomerband als de thermometer onder de 7 graden Celcius staat wordt door onze test niet onderschreven. Op sneeuw is de winterband uiteraard duidelijk in het voordeel, maar laten we wel wezen: hoe vaak gebeurt dan nou echt in Nederland? "

Het ANWB advies luidt: 'De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die iedere dag op de auto moet kunnen vertrouwen en die met de auto op wintersport gaat.'

Dus: ben je veelrijder die elke dag op pad moet: winterbanden, maar hou rekening met het risico van aqua planing en een langere remweg door minder hard te rijden (vooral bij nat wegdek).

19 dec 2009 17:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
(Zelfde bericht als bovenstaand, maar meer details)

Onlangs heeft Autoweek (zie nr. 44 2009) winterbanden vergeleken met een zomerband (Michelin) als vergelijkingsmaatstaf. De resultaten van de Michelin zomerband bij nat wegdek zijn beter dan die van alle winterbanden (risico aqua planing hoger, en langere remweg).
Bijvoorbeeld:
Aquaplaning
Verlies van wegcontact, bij km/h:
zomerband: 82,7
Michelin winterband: 77,6

Remmen op nat wegdek
Remweg 100-0 km/h in meters:
zomerband: 45,7
Michelin winterband: 51,5

Remmen op droog wegdek
Remweg 100-0 km/h in meters:
zomerband: 35,3
Michelin winterband: 42,0

Echter: bij sneeuw en ijs zijn de winterbanden superieur; zomerbanden bieden bij ijs en sneeuw bijna geen grip.
Conclusie Autoweek (test 2009): 'Ook dit jaar gaat de zomerband die we ter referentie hebben getest op alle veiligheidheidsgerelateerde onderdelen buiten de sneeuwpiste op kop'.

Conclusie Autoweek (test 2008): 'Zoals ook deze winterbandentest weer liet zien, staat de zomerband op alle testdiciplines op droog en nat weer met kop en schouders bovenaan. Ook het fabeltje dat een zomerband minder presteert als de thermometer onder de 7 graden Celcius staat wordt door onze test niet onderschreven. Op sneeuw is de winterband uiteraard duidelijk in het voordeel, maar laten we wel wezen: hoe vaak gebeurt dan nou echt in Nederland? "

Het ANWB advies luidt: 'De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die iedere dag op de auto moet kunnen vertrouwen en die met de auto op wintersport gaat.'

Dus: ben je veelrijder die elke dag op pad moet: winterbanden, maar hou rekening met het risico van aqua planing en een langere remweg door minder hard te rijden en meer afstand te houden, ook op droog wegdek.
De beste winterbanden uit de Autoweek / Autobild test zijn: Goodyear, Continental, Dunlop en Semperit. Maar of deze merken het goed doen onder een C5?

19 dec 2009 18:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Ik heb er Goodyear Ultra Grip Performance onder. 215/55R16
Afbeelding

Deze band gekozen omdat die goed testte op droog en nat. Met als gevolg dat die wat minder op sneeuw presteert dan de testwinnaar. Maar daarom, denk ik, precies goed voor de NL winters. Ik kon er goed mee uit de voeten op de sneeuw.

19 dec 2009 18:28
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Aircross
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000

Naar boven
joopbos schreef:
(Zelfde bericht als bovenstaand, maar meer details)

Onlangs heeft Autoweek (zie nr. 44 2009) winterbanden vergeleken met een zomerband (Michelin) als vergelijkingsmaatstaf. De resultaten van de Michelin zomerband bij nat wegdek zijn beter dan die van alle winterbanden (risico aqua planing hoger, en langere remweg).

Als ik dit dan weer lees dan vraag ik me af of ik dan niet beter kan gaan voor een kwalitatief goede zomerband. Ik rij een max 20.000 per jaar en ga niet op wintersport, dus val ik denk ik niet in de categorie die de anwb bedoelt.

Enige waar ik dan mee zit is dat mijn schoonvader in duitsland woont . En daar is het nu "verplicht" om met winterbanden te rijden. Maar om nou voor die paar keer per jaar dat ik daar kom (en hoevaak daarvan is het echt winters) winterbanden te nemen of all weather banden, tja... keuzes maken het blijft altijd lastig.

19 dec 2009 18:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque

Naar boven
joopbos schreef:
Dus: ben je veelrijder die elke dag op pad moet: winterbanden, maar hou rekening met het risico van aqua planing en een langere remweg door minder hard te rijden en meer afstand te houden, ook op droog wegdek.

Dit is natuurlijk onzin, als je veel rijdt rijdt je juist ook veel bij nat weer en ben je naar verhouding juist beter af met zomerbanden. Winterbanden zijn dus alleen zinvol als je naar de wintersport gaat.

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi

19 dec 2009 20:04
Profiel
joopbos schreef:
Onlangs heeft Autoweek winterbanden vergeleken met een zomerband (Michelin) als vergelijkingsmaatstaf.

Ik weet niet welke test jij gelezen hebt, maar nergens staat dat het een Michelinband is. Zeg maar op welke pagina het staat? Ik heb hem hier voor mij liggen.

En tja, Autoweek betrouwbaar? Spit de test nog maar eens door en kijk even naar de resultaten m.b.t. de rolweerstand. Ik heb hier al eerder over geschreven.

Rob B schreef:
Als je Autoweek betrouwbaar vindt, kijk bijvoorbeeld dan even naar de laatste winterbandenbandentest. Rolweerstand is sec wetenschappelijk te meten en daar kun je een waarde aan hechten. De Goodyear eindigt op plaats 9 in het tabelletje. De Michelin staat met grote voorsprong op de eerste plaats en krijgt in het totaaloverzicht terecht een 10. De Goodyear echter ook en dat is vreemd.
Alle andere banden tussen de Michelin en de Goodyear in varieren van een 8,5 tot een 9. Het is dus ook niet zo dat gesteld is dat je een 10 krijgt als je binnen vastgestelde marges zit, want dan zouden al die andere banden ook een 10 moeten krijgen. Je kunt je dus afvragen hoe onafhankelijk het onderzoek door Autoweek is.

Als ze hier al (buitengewoon opzichtig) mee rotzooien, wie zegt mij dan dat de andere uitkomsten wel kloppen? Gevoelsmatig heb ik met regen een veel betere grip dan met mijn zomerbanden. Waar ik met mijn Michelins een grens voel, kan ik met mijn winterbanden nog even wat scherper sturen. Zelfs mijn kilometerteller bevestigt dit.

Alle testen wijzen echter uit dat ik, en met mij nog meer winterbandenrijders, ongelijk hebben. Een test zou een bevestiging moeten zijn, maar dat is het niet. Helaas hebben alle autobladen een zelfde soort mening, dus of er is sprake van een soort van massa-psychose, of ze hebben afspraken gemaakt om winterbanden af te branden.
Misschien worden al die testen helemaal niet gehouden, maar ingevuld achter het bureau. De fotograaf erop uit sturen om een paar mooie foto’s te schieten en heel de wereld neemt het achteloos aan.

Het is inmiddels anno 2009 en waarom worden er nooit video’s gemaakt. Ik wil die ABS wel eens aan het werk zien als er geremd wordt. Maar als er dan een filmpje doorheen schiet waarin blijkt dat de remweg korter is, gelooft niemand dat.
Oke, ik geef toe dat het wat paranoia klinkt, maar mijn ervaring met winterbanden is toch iets anders dan de uitkomsten van testen uit autobladen.

Om toch nog even op de testresultaten terug te komen. Soms zijn de verschillen tussen de zomerband en winterband werkelijk marginaal. Verschil qua snelheid tijdens “Bochtengedrag op nat wegdek” is tussen de zomerband en de betere winterbanden slechts 2 km. Verschil snelheid bij “aquaplaning” is ook maar 2 km.
Bij de “natte rotonde” doet de zomerband er 15,55 sec. over en 9 winterbanden eindigen voor de 16 seconden. Overduidelijke winnaar dus die zomerband! Pff. Wat rolweerstand betreft, eindigt de zomerband slechts op de 8ste plaats. HUH? De zomerband was toch ook een Michelin, Joop? En die staan bekend om hun lage rolweerstand, dus plaats 8 is wat vreemd.??

Met remmen lijken de winterbanden zowel nat als droog te winnen. Maar ja, of je dat nu ook echt kunt geloven gezien het gerotzooi met cijfers door AutoWeek blijft een vraag.

Voorlopig ben ik dus erg tevreden met mijn winterbanden, wat de testen ook zeggen.

19 dec 2009 20:09
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Rob B schreef:
.

Voorlopig ben ik dus erg tevreden met mijn winterbanden, wat de testen ook zeggen.

dus jij hebt ook al dezelfde ervaring als ik.. ;)

19 dec 2009 21:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Interessante discussie.... Wat betreft de referentieband heb je gelijk, dat staat er inderdaad niet (bij mijn weten was dat in 2008 het geval... excuses)

Echter, de discussie gaat over: is het gebruik van winterbanden in NL zinvol. En niet zo zeer over of testen betrouwbaar zijn. Er zijn voldoende testen van winter- en zomerbanden voorhanden om een voorzichtige indicatie te krijgen van de kwaliteit van een winterband. Gelukkig is Autoweek / Autobild niet de enige tester van banden. Maar wèl een van de weinige bronnen die het aandurven om een winterband te vergelijken met een zomerband.

Mijn conclusie is eenvoudig:
wil je niet voor verassingen komen te staan bij sneeuw en ijs, gebruik winterbanden. Maar overschat de kwaliteiten bij overige omstandigheden (natte weg, droge weg, lage temperaturen) niet. Om een eerdere verstandige uitspraak van Harm van Beek aan te halen: 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Als je ritten met sneeuw en ijs uit de weg kunt gaan (door de auto te laten staan) heb je in NL eigenlijk geen winterbanden nodig.

19 dec 2009 21:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
of iemand wel of niet voor winterbanden kiest zal mij verder niet zoveel boeien..

enige wat mij opvalt is gewoon dat redenen die in de testen staan en door sommige mensen daarom ook steeds naar voren worden geschoven haaks staan op de ervaringen van de gebruikers van winterbanden

minder grip op nat wegdek is bijv zoiets..
ik schrijf al langer dat ik echt meer grip heb met de michelin alpin dan met de std primacy Hp in nat weer...
en mensen die ik ken en ook op WB rijden hebben dezelfde mening..
nu las ik hierboven dat Rob B ook mijn mening heeft...

dus meen ik toch te mogen stellen dat de testen niet kloppen met de realiteit...

iemand bij ons bedrijf die hoofd technische dienst was, had vroeger altijd een leuke spreuk hangen... (was wel in het duits) maar vrij vertaald kwam het op het volgende neer..

in de praktijk loopt alles, terwijl in theorie het niet zou werken...

en dat gevoel heb ik hier ook.. :lol: :lol:

19 dec 2009 21:49
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 54  Volgende