joopbos schreef:Onlangs heeft Autoweek winterbanden vergeleken met een zomerband (Michelin) als vergelijkingsmaatstaf.
Ik weet niet welke test jij gelezen hebt, maar nergens staat dat het een Michelinband is. Zeg maar op welke pagina het staat? Ik heb hem hier voor mij liggen.
En tja, Autoweek betrouwbaar? Spit de test nog maar eens door en kijk even naar de resultaten m.b.t. de rolweerstand. Ik heb hier al eerder over geschreven.
Rob B schreef:Als je Autoweek betrouwbaar vindt, kijk bijvoorbeeld dan even naar de laatste winterbandenbandentest. Rolweerstand is sec wetenschappelijk te meten en daar kun je een waarde aan hechten. De Goodyear eindigt op plaats 9 in het tabelletje. De Michelin staat met grote voorsprong op de eerste plaats en krijgt in het totaaloverzicht terecht een 10. De Goodyear echter ook en dat is vreemd.
Alle andere banden tussen de Michelin en de Goodyear in varieren van een 8,5 tot een 9. Het is dus ook niet zo dat gesteld is dat je een 10 krijgt als je binnen vastgestelde marges zit, want dan zouden al die andere banden ook een 10 moeten krijgen. Je kunt je dus afvragen hoe onafhankelijk het onderzoek door Autoweek is.
Als ze hier al (buitengewoon opzichtig) mee rotzooien, wie zegt mij dan dat de andere uitkomsten wel kloppen? Gevoelsmatig heb ik met regen een veel betere grip dan met mijn zomerbanden. Waar ik met mijn Michelins een grens voel, kan ik met mijn winterbanden nog even wat scherper sturen. Zelfs mijn kilometerteller bevestigt dit.
Alle testen wijzen echter uit dat ik, en met mij nog meer winterbandenrijders, ongelijk hebben. Een test zou een bevestiging moeten zijn, maar dat is het niet. Helaas hebben alle autobladen een zelfde soort mening, dus of er is sprake van een soort van massa-psychose, of ze hebben afspraken gemaakt om winterbanden af te branden.
Misschien worden al die testen helemaal niet gehouden, maar ingevuld achter het bureau. De fotograaf erop uit sturen om een paar mooie foto’s te schieten en heel de wereld neemt het achteloos aan.
Het is inmiddels anno 2009 en waarom worden er nooit video’s gemaakt. Ik wil die ABS wel eens aan het werk zien als er geremd wordt. Maar als er dan een filmpje doorheen schiet waarin blijkt dat de remweg korter is, gelooft niemand dat.
Oke, ik geef toe dat het wat paranoia klinkt, maar mijn ervaring met winterbanden is toch iets anders dan de uitkomsten van testen uit autobladen.
Om toch nog even op de testresultaten terug te komen. Soms zijn de verschillen tussen de zomerband en winterband werkelijk marginaal. Verschil qua snelheid tijdens “Bochtengedrag op nat wegdek” is tussen de zomerband en de betere winterbanden slechts 2 km. Verschil snelheid bij “aquaplaning” is ook maar 2 km.
Bij de “natte rotonde” doet de zomerband er 15,55 sec. over en 9 winterbanden eindigen voor de 16 seconden. Overduidelijke winnaar dus die zomerband! Pff. Wat rolweerstand betreft, eindigt de zomerband slechts op de 8ste plaats. HUH? De zomerband was toch ook een Michelin, Joop? En die staan bekend om hun lage rolweerstand, dus plaats 8 is wat vreemd.??
Met remmen lijken de winterbanden zowel nat als droog te winnen. Maar ja, of je dat nu ook echt kunt geloven gezien het gerotzooi met cijfers door AutoWeek blijft een vraag.
Voorlopig ben ik dus erg tevreden met mijn winterbanden, wat de testen ook zeggen.