Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef: Zinloos, whatever test, ET heeft ergens besloten dat winterbanden het niet halen bij zomerbanden. Alle testen die anders bewijzen zijn volgens hem vervalst, persoonlijke ervaringen behalve de zijne zijn ongeldig. Ervaringen van over de grens zijn niet relevant. Als ET denkt gelijk te hebben is hij inderdaad niet te overtuigen van nuances, maar als het om autotechniek gaat geloof ik toch wel degelijk in zijn oordeel. Ik weet dat hij op dat gebied meer weet dan vrijwel iedereen hier aanwezig. Desalniettemin; ik kan uit de door ET aangehaalde PDF niet halen welke zomerbanden er zijn gebruikt. Zo is de test op dezelfde manier niet volledig als hij de tests voor winterbanden onderuit haalt. Citaat: Gelukkig zijn er ook mensen die zelf kunnen lezen en conclusies trekken. Probleem is: ik ben op dit gebied een leek. Ik weet wel iets van auto's, maar als ik banden moet kopen kies ik een band van een voor mij gerenommeerd en bekend merk. Als leek op gebied van winterbanden weet ik niet welk kamp (voor of tegen) ik moet geloven. Op eigen ervaringen kan ik het niet doen, want ik heb geen ervaring met winterbanden, en voordat ik ze aanschaf zou ik eigenlijk onder mijn eigen auto met mijn eigen rijstijl willen voelen wat het uitmaakt. Dat winterbanden het in sneeuwomstandigheden beter doen, geloof ik zonder problemen. Ik kan alleen vanuit mijn optiek, ook met deze discussie in het achterhoofd, niet voor mezelf duidelijk krijgen of het Nederlandse klimaat nou winterbanden in de winter rechtvaardigt, of niet.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
19 nov 2009 17:02 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Winterweer, welk winterweer ??? .... ( heb het hier uiteraard over NL ) Zelf nu is het royaal boven de 10 graden, en s'avonds is het niet veel kouder, kan natuurlijk omslaan, maar echte winters ... tja  Als de wetgever dan zo nodig nog meer wil regelen  , krijg je dan ook een boete als je zoals vandaag een ongeluk veroorzaakt en je rijdt op "ondeugdelijke banden" ( lees winterbanden !! ) aangezien het misschien de periode is voor winterbanden maar de omstandigheden zomerbanden voorschrijven ( lees te warm voor fatsoenlijke prestaties van winterbanden ) ... ??? Sorry maar ik blijf het daadwerkelijk onzinnig vinden voor een land zoals NL  Overigens wel prima voor de economie ...
19 nov 2009 17:11 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Menno schreef: Winterweer, welk winterweer ??? .... ( heb het hier uiteraard over NL ) Zelf nu is het royaal boven de 10 graden, en s'avonds is het niet veel kouder, kan natuurlijk omslaan, maar echte winters ... tja  Nou... in mijn herinnering is het afgelopen winter (2008-2009) toch echt meer winter geweest dan in tijden het geval is geweest... punt is dat het winterweer in Nederland niet echt te voorspellen is...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
19 nov 2009 17:21 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Banden zijn een compromis, dit geldt voor winter en zomerbanden. Het seizoen en de algehele denkwijze van pro-winterbanden posters geeft aan rij op winterbanden .... Terwijl zomerbanden beter zijn bij deze temperaturen. ( nu dus op winterbanden gaan rijden is niet verantwoord ( te warm  ) ) Kortom dan moet je eigenlijk per dag kijken welke dagen je wat voor schoeisel onder de auto gooit ... In Finland zou ik m'n centen op winterbanden zetten en is dat een beter compromis, hier in NL absoluut niet, blijf van mening dat zomerbanden een beter compromis zijn We hebben nu eenmaal veel meer dagen boven nul en zomerbanden omstandigheden dan andersom, ook in de winter !!! Om dus voor die paar dagen per jaar dat winterbanden misschien beter zijn hier in NL deze ook daadwerkelijk aan te schaffen, alle andere dagen ben je m.i. beter af met zomerbanden ... ligt natuurlijk anders als je ook in het buitenland komt waar dit eventueel verplicht is gesteld. Dit zijn natuurlijk mijn overwegingen en ik wil niemand tegen het zere been schoppen 
19 nov 2009 17:28 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
en de discussie start opnieuw.. 
|
19 nov 2009 18:04 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Dat zal altijd zo blijven, men moet elkaars keuze's respecteren, " technisch " zul je altijd voor-en-tegen-standers hebben. 
19 nov 2009 18:07 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Ik heb ergens gelezen, dat men iets moet aanbrengen zoals sneeuwkettingen ,maar dat iets zoals een soort doek,maar ik ken niemand die zoiets heeft dus ook geen uitslag van dat product of systeem.
|
19 nov 2009 18:14 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
nooit geprobeerd maar volgens vele duiters is dat rommel... ik weet het niet.. zou het wel eens willen testen op wintersport.. 
|
19 nov 2009 18:16 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Dan zal het wel rommel zijn.
|
19 nov 2009 18:25 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
ik doe geen uitspraken over iets dat ik zelf niet getest heb... 
|
19 nov 2009 18:27 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
willy4 schreef: Ik heb ergens gelezen, dat men iets moet aanbrengen zoals sneeuwkettingen ,maar dat iets zoals een soort doek,maar ik ken niemand die zoiets heeft dus ook geen uitslag van dat product of systeem. Ik las er iets over twee weken terug. Ik weet niet meer waar, maar ik dacht zelfs op dit forum. Iemand had ze gemonteerd om een steile helling op te rijden en ze hielden het 50 meter vol of zo. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 nov 2009 18:40 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
Citaat: Probleem is: ik ben op dit gebied een leek. Ik weet wel iets van auto's, maar als ik banden moet kopen kies ik een band van een voor mij gerenommeerd en bekend merk. Als leek op gebied van winterbanden weet ik niet welk kamp (voor of tegen) ik moet geloven. Op eigen ervaringen kan ik het niet doen, want ik heb geen ervaring met winterbanden, en voordat ik ze aanschaf zou ik eigenlijk onder mijn eigen auto met mijn eigen rijstijl willen voelen wat het uitmaakt. Ik zie de twijfelaars in Apeldoorn dus, iedereen die dat wil mag mijn winterbanden wel even proberen, zolang het geen stuntwerk gaat worden. Ik moet ook nog met de auto terug naar huis Tot mijn genoegen zie ik dat voorlopig de winterbanden ja stemmers in de meerderheid zijn Ik rijdt nu al bijna 14 dagen overbodig met winterbanden in NL rond. Dat levert wel meer slijtage op en da's ook niet erg, omdat winterbanden van meer dan 2 jaar oud, versleten of niet, in mijn bescheiden opinie, niet meer verantwoord te gebruiken zijn. Wel veel ervaring met deze B merk sloffen op natte en droge wegen. Niets op aan te merken, gewoon goed.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
19 nov 2009 20:08 |
|
 |
Rowi
|
Klaverblaadje schreef: Ik las er iets over twee weken terug. Ik weet niet meer waar, maar ik dacht zelfs op dit forum. Iemand had ze gemonteerd om een steile helling op te rijden en ze hielden het 50 meter vol of zo.  Dat was die oprit (berg) van 100 meter, bij dat huisje in Tsjechië
|
19 nov 2009 21:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
josok schreef: Zinloos, whatever test, ET heeft ergens besloten dat winterbanden het niet halen bij zomerbanden. Alle testen die anders bewijzen zijn volgens hem vervalst, persoonlijke ervaringen behalve de zijne zijn ongeldig. Ervaringen van over de grens zijn niet relevant. Toch moeilijk om je er bij neer te leggen dat het hier om Nederland gaat...over de grens is niet relevant, maar als je hier per ongeluk verzeild raakt, houd dan rekening met de verminderde reserves van je sneeuwbanden. Gesponsorde ADAC testen zijn niet te vertrouwen. Persoonlijke ervaringen zijn anecdotisch en niet van dezelfde waarde als een geijkte test. Bottom line is, de sprookjes van de bandenlobby en de volkswijsheden mbt auto's, banden en weggedrag zijn aantoonbaar onjuist. Sneeuwbanden hebben hun nut maar dat ligt niet in Nederland, hier zijn ze een onnodig risico. Citaat: Desalniettemin; ik kan uit de door ET aangehaalde PDF niet halen welke zomerbanden er zijn gebruikt. Zo is de test op dezelfde manier niet volledig als hij de tests voor winterbanden onderuit haalt.
De getoonde waarden voor de zomerband zijn het gemiddelde van de slechtere resulaten van de zomerbanden test bij nat: http://hankook.on.synnet.de/downloads/v ... richt1.pdf...en voor dat daar weer vragen over komen, de geteste Michelin Sport PS2 is een uitgesproken droog band, heel typisch dat er geen Exalto is getest, die is véél beter op nat. Toch is de PS2 qua handling bi jnat nog altijd beter dan de referentiewaarde gebruikt voor de winterbandentest (81,5km/h) Ander voorbeeld: de PS2 staat vanaf 100km/h op droog in 36,5m stil een Dunlop in 36,9m Pirelli 37,3m...maar de referentiewaarde in de winterbanden test is 38,9m Dat komt dus overeen met een Barum oid. Hetzelfde zie je in de andere referentiewaarden. De winterbanden beginnen bij 45,6m oplopend naar 50,8m voor een respectabel merk als Bridgestone (78,1 handling nat) Levensgevaarlijk die winterbanden !!
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 nov 2009 00:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
EvilTwin schreef: josok schreef: Zinloos, whatever test, ET heeft ergens besloten dat winterbanden het niet halen bij zomerbanden. Alle testen die anders bewijzen zijn volgens hem vervalst, persoonlijke ervaringen behalve de zijne zijn ongeldig. Ervaringen van over de grens zijn niet relevant. Toch moeilijk om je er bij neer te leggen dat het hier om Nederland gaat...over de grens is niet relevant, maar als je hier per ongeluk verzeild raakt, houd dan rekening met de verminderde reserves van je sneeuwbanden. Gesponsorde ADAC testen zijn niet te vertrouwen.Persoonlijke ervaringen zijn anecdotisch en niet van dezelfde waarde als een geijkte test. Bottom line is, de sprookjes van de bandenlobby en de volkswijsheden mbt auto's, banden en weggedrag zijn aantoonbaar onjuist. Sneeuwbanden hebben hun nut maar dat ligt niet in Nederland, hier zijn ze een onnodig risico. ...... Het wordt tijd dat je dit hard gaat maken, zo is het in feite laster en dus laakbaar. Kennelijk weiger je de eerder gelinkte ADAC vergelijktest zomerband <> winterband te bekijken en daar inhoudelijk commentaar op te geven. Waarvan acte Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 nov 2009 01:32 |
|
 |
|