Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Een all seasons band is geen zomerband!
Een all seasons band is het slechtste van 2 werelden. Een semi winterand die nergens in uitblinkt
AMS heeft dus geen zomerbanden getest. Hadden ze dat wel gedaan, dan zou die ongetwijfeld het beste gescoord hebben op aquaplanning. En ook op remweg bij droog wegdek. En ook op remweg bij nat wegdek, vanaf een bepaalde temperatuur (tussen de 0 en 7 graden) Dat tonen alle andere bandentesten wel aan.
Wel is het zo dat winterbanden steeds minder slecht op deze onderwepren scoren. En natuurlijk een stuk beter op andere (sneeuw/ijs) onderwerpen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
04 nov 2009 12:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
exroosje schreef: Een all seasons band is geen zomerband!
Een all seasons band is het slechtste van 2 werelden. Een semi winterand die nergens in uitblinkt
AMS heeft dus geen zomerbanden getest. Hadden ze dat wel gedaan, dan zou die ongetwijfeld het beste gescoord hebben op aquaplanning. En ook op remweg bij droog wegdek. En ook op remweg bij nat wegdek, vanaf een bepaalde temperatuur (tussen de 0 en 7 graden) Dat tonen alle andere bandentesten wel aan.
Wel is het zo dat winterbanden steeds minder slecht op deze onderwepren scoren. En natuurlijk een stuk beter op andere (sneeuw/ijs) onderwerpen. Dat lees ik vaak, maar heb jíj daar een recente versie van? Testen van vroeger waarin dat geschreven werd doen niet meer ter zake, er is de laatste jaren heeeel veel veranderd bij de wintersloffen, met name door de toevoeging van silica in het mengsel. Dát is ook te lezen in de Editorial van AMS 23/2009: Die neuen Winterreifen sind Allrounder: besser beim Bremsen, beim Handling sowie in der Traktion. Und dies nicht nur auf verschneiten Alpenpässen, sondern auch bei niedrigen Temperaturen im Flachland........ Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2009 14:01 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: Menno schreef: dat betekent dat de winterbanden minder grip hebben dan de zomerbanden. Dat hebben ze ook, onder alle mogelijke omstandigheden, behalve als er een dikke laag sneeuw ligt. Ik heb het al zo vaak gezegd, maar winterbanden bestaan niet. Je hebt slicks, opgesneden slicks en intermediates (vrijwel niet te krijgen voor gebruik op de weg) Waar de auto op geleverd wordt zijn in feite regenbanden. Wat de bandenlobby je probeert aan te praten zijn sneeuwbanden. Die sneeuwbanden hebben dus, -minder grip op droog, doordat minder rubber contact maakt met de weg -minder grip op nat, door open profiel -dit merk je door een langere remweg en lagere bochtsnelheden -slechtere, lagere aquaplaning snelheid, omdat ze door de lamellen minder goed water afvoeren -meer lawaai door het blokjes profiel Je kunt deze herkennen aan een berg met een sneeuwvlokje. Dat zegt genoeg, ga je niet een besneeuwde berg op dan heb je er niets aan. Een 0C, 2C of zelfs 7C grens is bewezen onzin. Zodra je een stukje gereden hebt is de temperatuur van je band sowieso afhankelijk van je rijstijl, niet van de buitentemperatuur. En dan zijn er ook nog goochemerds die terreinbanden als winterbanden proberen te verpatsen, met de amerikaanse aanduiding- Mud en Snow. Behalve als je in de winter wilt kamperen of gaat off-roaden zie ik hier het nut niet van in. Volgend weekend is er weer de Rally van Wales, koud en nat, en ik durf wel te stellen dat Seb Loeb daar net als vorig jaar gewoon op opgesneden slicks over vuile landweggetjes knalt. Bottom line is dat je onder alle omstandigheden zoveel mogelijk rubber op straat wilt hebben, maar als er te veel water ligt, kunnen slicks dat niet wegduwen. Je hebt dus groeven en kanalen nodig om het water weg te leiden. Maar het soort groeven, de blokjes en de lamellen van sneeuwbanden zijn veel minder geschikt om water af te voeren. Dit klinkt zeer plausibel, duidelijk iemand die thuis is in de materie. Dat ben ik niet dus mij kan je van alles wijsmaken. Ik zat echter op 15 oktober op de testbaan van de RDW in Lelystad (ik was uitgenodigd voor de Goodyear Safe Driving Experience, erg leuk !) en daar zijn we het gaan uitproberen op een gladde natte baan. Een auto op zomerbanden, snelheid 25 km/u: remweg 17 meter Dezelfde auto, snelheid 50 km/u: remweg 69 meter Een identieke auto op winterbanden, snelheid 50 km/u: remweg 47 meter (!) Dat scheelt een forse 22 meter remweg dus, het verschil tussen op tijd stilstaan en er vol op klappen. En er lag geen sneeuw op die baan, hij was alleen nat en glad.
|
09 nov 2009 19:23 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
In de laatste AV 23 van 5/11/09 ook een winterbanden test, dat is dezelfde die eerder in AMS stond Op pagina 81 een advertentie van Conti, met een vergelijking van remwegen bij 5 graden op een nat wegdek: de remweg van de winterband bij 100km/u was 65 meter, die van de zomerband 69 meter. Op sneeuw was het verschil uiteraard veel groter. Bij 50 km/u 31 meter tegen 62.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 nov 2009 19:54 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
hier in de krant stond weer een ander soort test.. wat dan wel weer in het voordeel sprak van winterbanden.. met aangetoonde dagen dat het lager dan 7 graden was in NL en door het knmi aangetoonde dagen dat er wel sneeuw ligt in NL. conclusie was als je veel km maakt is het raadzaam als je gewoon rond de kerk rijdt en op dagen dat het slecht weer is je alternatief vervoer kan nemen is het geen noodzaak.. natuurlijk kan iedereen dat voorzich zelf invullen.. voor mij is het wel duidelijk.. 
|
09 nov 2009 20:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
JW-NHS schreef: exroosje schreef: Een all seasons band is geen zomerband!
Een all seasons band is het slechtste van 2 werelden. Een semi winterand die nergens in uitblinkt
AMS heeft dus geen zomerbanden getest. Hadden ze dat wel gedaan, dan zou die ongetwijfeld het beste gescoord hebben op aquaplanning. En ook op remweg bij droog wegdek. En ook op remweg bij nat wegdek, vanaf een bepaalde temperatuur (tussen de 0 en 7 graden) Dat tonen alle andere bandentesten wel aan.
Wel is het zo dat winterbanden steeds minder slecht op deze onderwepren scoren. En natuurlijk een stuk beter op andere (sneeuw/ijs) onderwerpen. Dat lees ik vaak, maar heb jíj daar een recente versie van? Testen van vroeger waarin dat geschreven werd doen niet meer ter zake, er is de laatste jaren heeeel veel veranderd bij de wintersloffen, met name door de toevoeging van silica in het mengsel. je hoeft niet verder terug te zoeken dan december vorig jaar en toen vroeg je het ook al, d'r is echt niet veel gebeurd sindsdien om iets anders te concluderen, de verhaaltjes rond sneeuwbanden zijn grotendeels sprookjes, toepasbaar alleen in een echt winterlandschap: viewtopic.php?f=8&t=3784&start=135Let ook op de titel van dit draadje: Gebruik van winterbanden in Nederland. BTW Silica gebruik is al heel oud en niet beperkt tot winterbanden, ook zomerbanden hebben silica rubbers erin.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 nov 2009 00:05 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik zet vraagtekens bij je opmerking "d'r is echt niet veel gebeurd sindsdien om iets anders te concluderen, de verhaaltjes rond sneeuwbanden zijn grotendeels sprookjes, toepasbaar alleen in een echt winterlandschap" dat er de laatste tijd niet het eea gebeurd is op het gebied van ontwikkelingen van winterbanden. Ik denk het wel.
Hierboven schreef ik over dat verhaal op pagina 81 van de laatste AV waarin een verschil ten positieve voor de winterslof naar voren komt mbt de remweg op een nat wegdek, en vlak daarboven staat het verhaal van Euroka met "eigen testresultaten". Die liegen er ook niet om, met de kanttekening dat ik die grote verschillen niet kan plaatsen.
Het zou goed zijn als er zich eindelijk eens een instituut/tijdschrift/club zou gaan bezighouden met een echte vergelijktest: wintersloffen versus zomersloffen onder diverse omstandigheden en bij temperaturen die variëren van 0 tot iets van 15 graden. Dat zou definitief een einde maken aan het nu lopende dispuut, dan hebben we eindelijk feiten op tafel.
En ja, silica wordt al langer toegepast, met name door Michelin. Maar de kennis en kunde op dat punt is wel degelijk op een heel wat hoger niveau dan een paar jaar geleden, de Energy Saver bewijst dat.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2009 01:23 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
JW-NHS schreef: Ik zet vraagtekens bij je opmerking "d'r is echt niet veel gebeurd sindsdien om iets anders te concluderen, de verhaaltjes rond sneeuwbanden zijn grotendeels sprookjes, toepasbaar alleen in een echt winterlandschap" dat er de laatste tijd niet het eea gebeurd is op het gebied van ontwikkelingen van winterbanden. Ik denk het wel.
Hierboven schreef ik over dat verhaal op pagina 81 van de laatste AV waarin een verschil ten positieve voor de winterslof naar voren komt mbt de remweg op een nat wegdek, en vlak daarboven staat het verhaal van Euroka met "eigen testresultaten". Die liegen er ook niet om, met de kanttekening dat ik die grote verschillen niet kan plaatsen.
Het zou goed zijn als er zich eindelijk eens een instituut/tijdschrift/club zou gaan bezighouden met een echte vergelijktest: wintersloffen versus zomersloffen onder diverse omstandigheden en bij temperaturen die variëren van 0 tot iets van 15 graden. Dat zou definitief een einde maken aan het nu lopende dispuut, dan hebben we eindelijk feiten op tafel.
En ja, silica wordt al langer toegepast, met name door Michelin. Maar de kennis en kunde op dat punt is wel degelijk op een heel wat hoger niveau dan een paar jaar geleden, de Energy Saver bewijst dat.
Groet, JW allemaal mooi en aardig maar ik heb het over het tijdsbestek tussen december vorig jaar en nu, daar is niks echt nieuws bij: geen game changers. Dus wat er toen gold geldt nog net zo hard. En die testen die eerder gequoot werden bevatten de directe vergelijking die je zoekt, met de eerder genoemde conclusies: over winterbanden doen veel hardnekkige sprookjes de ronde. Zomerbanden verslaan ze op alle voor Nederland relevante punten (nat, koud, aquaplaning, etc.)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 nov 2009 12:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dus die claim die Conti doet op pagina 81 van AV is gewoon een fabeltje? Dat er wel degelijk ontwikkelingen zijn wordt onderschreven in AMS. Met als meest opvallende uitspraak dat de winnaar van vorig jaar inmiddels stevig gepasseerd is door verbeterde versies van eerder geteste banden.
Overigens die links die je eerder gaf werken niet meer. Heb jij ze nog?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2009 12:29 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik heb weer wat nieuws uitgevonden. Waarschijnlijk moet ik over 2-3 weken een trip maken naar Bergen in Noorwegen. Noorwegen is geen EEG land en daar zijn dus iets andere regels als bij ons. Ik ben gewaarschuwd om alleen met winterbanden te komen, want als ze controleren kom je niet eens het terrein van de ferry af en als ze je onderweg betrappen bij winterse omstandigheden (alles onder 4 graden en/of sneeuw) mag je gewoon niet verder rijden en moet je auto op een transporter terug naar de ferry of een bandenbedrijf.  Ik had daar zo mijn gedachten over, maar informatie van twee verschillende vrienden die in Noorwegen wonen bevestigde dit verhaal. Goed, ze lagen er toch al onder, en ze zijn ook nog van een scandinavisch merk dus dat moet geen problemen geven.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
10 nov 2009 12:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
JW-NHS schreef: Overigens die links die je eerder gaf werken niet meer. Heb jij ze nog? ze lijken te zijn opgegeten bij het overzetten van het forum  wellicht... Citaat: Ik ben gewaarschuwd om alleen met winterbanden te komen, want als ze controleren kom je niet eens het terrein van de ferry af en als ze je onderweg betrappen bij winterse omstandigheden (alles onder 4 graden en/of sneeuw) mag je gewoon niet verder rijden en moet je auto op een transporter terug naar de ferry of een bandenbedrijf. in tegenstelling tot de rest van Europa zijn spikes soms gewenst en legaal. Maar kettingen kan ook: http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_60Alle drie voor Nederland even irrelevant.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 nov 2009 19:10 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef: allemaal mooi en aardig maar ik heb het over het tijdsbestek tussen december vorig jaar en nu, daar is niks echt nieuws bij: geen game changers. Dus wat er toen gold geldt nog net zo hard. En die testen die eerder gequoot werden bevatten de directe vergelijking die je zoekt, met de eerder genoemde conclusies: over winterbanden doen veel hardnekkige sprookjes de ronde. Zomerbanden verslaan ze op alle voor Nederland relevante punten (nat, koud, aquaplaning, etc.)
Je beweert dit met grote stelligheid maar tijdens de Goodyear Safe Driving Experience zagen we toch echt een heel andere uitkomst. De remweg op een glad en nat wegdek was met winterbanden ruim 20 meter korter.
|
11 nov 2009 01:55 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Sorry, maar met sneeuwkettingen in Scandinavie kan dus absoluut helemaal niet. Vergeet dat meteen maar. Met kettingen kun je maximaal 50, en wij rijden normale snelheden, ook op ijs en sneeuw. 50 op de buitenweg met sneeuwkettingen levert je echt geen dankjewel op.  Roadrage wel. Overigens is de informatie van de ANWB onjuist, onvolledig en misleidend: Winterbanden, met of zonder spikes zijn in de wintermaanden verplicht. Kettingen maken van zomerbanden geen winterbanden. Winterbanden met spikes zijn langer toegestaan dan de genoemde periodes, als het weer daar aanleiding toegeeft.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
11 nov 2009 01:56 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Winterbanden slecht voor gezondheid Winterbanden zorgen voor asfaltdeeltjes in ons bloed, blijkt uit Zweeds onderzoek. Door het gebruik van de banden raken minuscule deeltjes van het wegdek los en die ademen we in. Dat kan voor gezondheidsproblemen zorgen. Het effect is nog sterker bij het gebruik van banden met noppen. In Zweden worden die vaak gebruikt om voor grip te zorgen als er sneeuw of ijs op de wegen ligt. In een aantal Europese landen zijn winterbanden een deel van het jaar verplicht. Ook in Nederland zitten de banden steeds vaker onder auto's. © ANP Dit las ik op de site van rtl nieuws zie deze link
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
11 nov 2009 07:46 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Euroka schreef: Je beweert dit met grote stelligheid maar tijdens de Goodyear Safe Driving Experience zagen we toch echt een heel andere uitkomst. De remweg op een glad en nat wegdek was met winterbanden ruim 20 meter korter. Dat doet vermoeden dat EvilTwin ongelijk heeft (wat ik op dit gebied ernstig betwijfel, de kennis die hij heeft komt niet uit de lucht) of dat tijdens die Safe Driving Experience iets meer aan de hand was. Voor mij in ieder geval duidelijk: totdat onomstotelijk vast staat dat ik in het gemiddelde Nederlandse weer in de wintermaanden gemiddeld beter af ben met winterbanden, blijf ik op mijn Michelin Primacy's rijden... wintersport doen we toch niet aan, veel te koud 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
11 nov 2009 09:09 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|