Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla

Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Citaat:
Voor een Ph 1 of 2 kun je vaak goedkoop terecht op Marktplaats.nl. Ik scoorde een setje voor € 250 bestaande uit stalen velgen met Michelin Alpins erop waar nog 6,5 a 7 mm profiel op zat.
Setje wieldoppen erop, met logo, voor € 67 inclusief opsturen en laat de winter nu maar doorzetten

Chris

Was dit een 15" set (Phase I) of een 16" set? (Phase II). Het zou voor mij interessant zijn te weten of er onder een Phase II 15" velgen/banden passen i.p.v. de standaard 16". Ruimere keuze op bijvoorbeeld MP en voordeliger :D

Groeten,

Albert.

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans

28 dec 2008 01:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL

Naar boven
kansberg schreef:
Citaat:
Voor een Ph 1 of 2 kun je vaak goedkoop terecht op Marktplaats.nl. Ik scoorde een setje voor € 250 bestaande uit stalen velgen met Michelin Alpins erop waar nog 6,5 a 7 mm profiel op zat.
Setje wieldoppen erop, met logo, voor € 67 inclusief opsturen en laat de winter nu maar doorzetten

Chris

Was dit een 15" set (Phase I) of een 16" set? (Phase II). Het zou voor mij interessant zijn te weten of er onder een Phase II 15" velgen/banden passen i.p.v. de standaard 16". Ruimere keuze op bijvoorbeeld MP en voordeliger :D

Groeten,

Albert.

Sorry voor de late reactie, zit in Morzine en net een goed werkende internetverbinding kunnen instellen ;) .

Het antwoord is eenvoudig en luidt, ja. 15 inch velgen met 205/65/15 banden hebben een verwaarloosbare diameter-afwijking tov de orginele 215/55/16 maat op de 16 inch LMV's. Sterker nog het heeft voordelen een maatje smallere banden te hebben in de winter. In de sneeuw is het hier met de Alpins erg prettig rondrijden zoals je je kunt voorstellen vooral omdat die er opeens is als je onderweg bent. Mijn op MP gescoorde setje komt overigens van een Ph 1 Break.

Chris

4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding

01 jan 2009 17:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland

Naar boven
Zo, om de discussie voor dit jaar weer lekker aan te zwengelen, mijn stelling voor de winter 2009/2010:

Het wordt weer gevaarlijk op de weg met al die winterbanden deze herfst en winter!!!

ik heb zojuist de test gelezen in de autoweek, ze worden gelukkig elk jaar beter, maar alleen bij sneeuw heb je er wat aan. En dan rij ik niet, ga dan wel lekker slippend op de fiets naar m'n werk of met de bus of taxi die ene dag. Ik loop dus weer grote risico's tot aan het voorjaar. Niet omdat ik op mooie verse premacy HP's rijdt, maar omdat mijn medemens met winterbanden rijdt.

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade

30 okt 2009 00:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
munkman schreef:
Zo, om de discussie voor dit jaar weer lekker aan te zwengelen, mijn stelling voor de winter 2009/2010:

Het wordt weer gevaarlijk op de weg met al die winterbanden deze herfst en winter!!!

ik heb zojuist de test gelezen in de autoweek, ze worden gelukkig elk jaar beter, maar alleen bij sneeuw heb je er wat aan. En dan rij ik niet, ga dan wel lekker slippend op de fiets naar m'n werk of met de bus of taxi die ene dag. Ik loop dus weer grote risico's tot aan het voorjaar. Niet omdat ik op mooie verse premacy HP's rijdt, maar omdat mijn medemens met winterbanden rijdt.

Ik heb de laatste test (nog) niet gelezen, maar ik ben het vooralsnog helemaal met je eens. Natuurlijk zijn er landen met een klimaat waarbij het nodig is om gedurende de winter- en zomermaanden met een ander soort banden te rijden, met name in het hoge noorden en - zij het in beperkte mate - in de alpenlanden.

Hier in Nederland lijkt dat toch echt onzin voor zover ik uit alle tests die ik tot zover heb gezien kan afleiden. Het zeer kleine aantal dagen dat een dergelijke winterband wellicht marginaal veiliger zou zijn weegt, voorzover ik uit alle testen kan destilleren, niet op tegen de vele situaties waarin de reguliere band beter presteert in diezelfde periode. Op veruit de meeste dagen zal er geen verschil zijn of zal het voordeel juist bij de reguliere band liggen die vaak beter zal presteren onder regenachtige en droge omstandigheden. En iets dat ik nooit terugzie in de tests is het verschijnsel dat een band op snelheid ook opwarmt. Het argument van de verharding van het rubber kan daarmee mijns inziens uitsluitend gebruikt worden bij korte ritjes en in het begin van een langere rit. Immers, de band zal bij snelweggebruik vrij snel opgewarmd zijn tot boven de temperatuur waarop het omslagpunt remweg winter/zomerband zich bevind.

De regelgeving in bijvoorbeeld Duitsland wordt vaak aangehaald als reden voor de winterband voor mensen die in die periode over de grens komen. Maar in die regelgeving wordt nergens gesproken over een verplichting tot winterbanden. Dat wordt er echter wel vaak van gemaakt door de branche hier in Nederland. Voorzover mij bekend is er echter geen jurispredentie over in Duitsland, althans, niemand heeft het nog kunnen produceren wanneer ik daarom heb gevraagd. Er is aldaar een artikel dat stelt dat je auto uitgerust moet zijn conform de omstandigheden. Dat lijkt me echter nogal een open deur. En als je dus door de sneeuw wilt gaan ploegen in de bergen dan zul je er dus rekening mee moeten houden dat je /of/ niet kan rijden, /of/ stapvoets moet gaan rijden met kettingen, of moet investeren in winterbanden. En in die laatste situatie zijn er meer situaties waarin je de kettingen niet nodig hebt en wel door kunt rijden. Zolang je je beperkt tot de doorgaande, sneeuwvrije en gestrooide wegen en eventueel in extreme situaties de auto even laat staan kom je een heel eind zonder die winterbanden. En op de autobahn zul je vaak beter af zijn met gewone reguliere banden. Leg je hand maar eens op die band als je even gestopt bent na een paar uurtjes 180km/u rijden. Overigens, met datzelfde artikel in de hand zou je kunnen claimen dat je in de zomer, op warme dagen, niet zonder airco de weg op mag. Immers, op een zomers hete dag kan het gebrek aan airco het klimaat in de auto zodanig negatief beinvloeden dat de kans om betrokken te zijn bij een aanrijding aanzienlijk toeneemt ten opzichte van een auto die wel is uitgerust met airco. En daar is wellicht nog meer voor te zeggen dan voor de winterband eis, omdat er geen situatie is waarbij de auto zonder airco beter zou presteren op het gebied veiligheid. Met winter/zomerbanden is die situatie er echter wel.

Maar het is natuurlijk wel goede business voor de bandenbranche. Aan mij zullen ze echter geen extra setje banden slijten.

Nu we toch in de wintersfeer zitten, ik heb nog een setje nieuwe kettingen Pewag Sportmatic maat 69, oa voor 195/65R15 in de aanbieding. Twee jaar geleden gekocht, nooit gebruikt.

30 okt 2009 03:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
ja hoor het is weer zo ver... winterbanden discussie...

lees je ook testen als je een auto koopt?? waarschijnlijk niet want dan had je geen citroen gereden..

:lol: :lol: ;)

plus wat mij nu opeens wel verbaasd..
als AW iets slechts over Citroen schrijft krijg je commentaren van tja autoweek is ook geen referentie
en nu plaatsen ze eens een bericht wat de anti winterbandengroep aanspreekt en nu is het opeens de referentie...

:smt017 :smt017

zal wel aan mij liggen.. :lol: :lol:

30 okt 2009 08:46
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Ik ga dit jaar voor het eerst ook op winterbanden rijden, want dat zit nu in het lease contract.
Bij de bandenboer mag ik schijnbaar kiezen uit Vredestein en Michelin banden.
De zomerbanden worden van de velg gehaald en opgeslagen.
En daarna krijg ik de winterbanden op de velg gemonteerd.
Dus problemen met de bandenspanning sensor heb ik alvast niet.

Maar nou dus de vraag: Vredestein of Michelin?

30 okt 2009 11:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Tja, als je de laatste ADAC winterreifen test er op na slaat, zijn de Michelin Alpin en Vredestein Snowtrac beide middenmoters KLIK

Kijk welke eigenschappen je het belangerijkste vind en kies die welke daar het beste op scoort.

30 okt 2009 11:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Je kunt de tests bekijken, je kunt stellen dat een Citroën op Michelins hoort en je kunt stellen: Koopt lokale waar!

Okee, de winst van Vredestein stroomt weg naar Rusland of India ofzo, maar hier in de regio verdienen een hoop mensen hun geld aan die banden.

30 okt 2009 11:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Roman schreef:
ja hoor het is weer zo ver... winterbanden discussie...

lees je ook testen als je een auto koopt?? waarschijnlijk niet want dan had je geen citroen gereden..

Nou, eigenlijk wel. En natuurlijk zijn er negatieve dingen te zeggen over een Citroen, waarbij in het verleden met name de storingsgevoeligheid van electronica werd aangehaald in diverse testen. En tja, voor iemand die voor alle reparaties volledig dealerafhankelijk is is elk klein euvel direct ook kostbaar. Een defecte COM laten vervangen bij de dealer kost EUR 350 ex btw en exclusief montage. Zelf heeft me dat twee keer een middag en bij het tweede defect ook nog EUR 60 gekost voor een slooponderdeel. Na 7 jaar rijden in een C5 valt al dat onderhoud eigenlijk allemaal best wel mee. En ik ontken niet dat de gemiddelde Toyota vermoedelijk minder problemen kent dan de gemiddelde C5, maar ach, dat neem ik voor lief gezien het verschil in comfort, afwerking en uiterlijk. De afschrijving zou wellicht wat lager mogen zijn, maar goed, als dat zo zou zijn dan was mijn huidige C5 ook duurder geweest bij aanschaf en had ik deze wellicht niet gekocht. En als ik deze C5 niet gekocht had had ik er wellicht ook niet voor gekozen om, ondanks de hoge verwachte afschrijving, toch een nieuwe te bestellen.

Voor wat betreft die winterbanden, niemand van de door jou genoemde "anti winterbanden" afdeling ontkent dat er situaties zijn waarin die banden beter presteren dan zomerbanden. Met name de resultaten op sneeuwval zijn indrukwekkend, in de meeste gevallen een halvering van de remweg. Echter, de meeste testen laten ook zien deze banden het bij nat en droog weer bij temperaturen boven het vriespunt over het algemeen 10 tot 20% slechter doen dan reguliere zomerbanden. En dat is op korte trajecten, het opwarmeffect dat ik eerder aanhaalde wordt in die testen nergens meegenomen, ik ben dus wel benieuwd of dat bij lagere temparaturen nog gaat meespelen. Ook zijn er helaas geen testen waarin de prestaties van een winter- en zomerband vergeleken worden bij hogere temperaturen. Immers, 18 graden boven 0 is niet ongebruikelijk in Nederland in het jaargetijde waarin de winterbandrijders in Nederland die banden eronder hebben liggen.

Als je dan kijkt dat de gemiddelde temperatuur in Nederland gedurende de hele winterperiode ver boven het vriespunt ligt en dat het aantal dagen dat er sneeuw op de weg ligt minimaal is dan concludeer ik inderdaad al vrij snel dat voor de omstandigheden hier winterbanden niet nodig zijn. En in het gros van de situaties zul je hier dus zelfs beter af zijn met een zomerband, en dat is wat munkman, enigzins gechargeerd, probeerde duidelijk te maken.

Als je nu op de dagen dat het sneeuwt of hard vriest 's ochtends je banden wisselt met een winterband en ze dan de volgende dag weer terugwisselt dan ben je inderdaad veilig bezig, maar dat gaat natuurlijk niemand doen. Die kosten en moeite wegen volgens mij in de ogen van zelfs de meest die-hard winterbandenrijders niet op tegen de baten.

En als je voor de meeste chauffeurs de kilometers optelt die iemand in de winterperiode rijdt in situaties waarin de winterband beter presteert en het aantal kilometers dat een zomerband beter presteert dan vermoed ik dat de verdeling ver door slaat naar de zomerband, wellicht zelfs in de orde van 95/5%.

Nu kreeg ik ook ooit het argument naar mijn hoofd dat dat dan wel zo mocht zijn, maar dat de winterband slechts 10 tot 20% slechter presteert dan de zomerband in die 95% van de kilometers, maar dat de zomerband veel slechter, wel tot 100%, presteert bij sneeuw. En dat dat dus de reden is om het verlies van prestaties bij de omgekeerde situatie maar voor lief te nemen.

Daar is iets voor te zeggen. Laten we eens aannemen dat de 95/5 verdeling correct is. Dat betekent dus dat in 5% van de gevallen de winterband beter zal presteren. In Nederland zal het aantal kilometers dat echt op sneeuw wordt gereden slechts een fractie daarvan zijn. In de meeste gevallen zal het om koud weer gaan waarbij de winterband niet 100%, maar wellicht slechts 10 tot 20% beter presteert. En in dat hele kleine percentage van het totaal aantal kilometers waarin de gemiddelde Nederlandse auto op sneeuw rijdt zal een verantwoorde chauffeur zijn snelheid aanpassen en beduidend meer afstand nemen.

Met die cijfers in gedachten is wellicht die 10 tot 20% minder remweg als je met droog weer met 120km/u op de snelweg op winterbanden een noodstop moet maken toch relevanter dan de voordelen bij winters weer die met name gaan spelen bij voor nederland extreme omstandigheden.

Kortom, als ik voor elke rit de beste banden zou kunnen kiezen dan zou ik natuurlijk, op die paar dagen dat het echt nut heeft, voor winterbanden kiezen. Maar dat is onpraktisch. De hele winterperiode rijden met banden die maar op een paar dagen nut hebben en voor het gros van de afgelegde kilometers vaak slechter presteren is ook niet logisch. Maar dat is toch wat er hier gebeurd. Verkopers stellen dat winterbanden onder 7 graden celcius beter presteren. Als dat waar zou zijn dan wijzigt de afweging. Echter, in alle recente testen die ik heb gezien wordt dit duidelijk ontkrachtigd en wordt aangetoond dat het omslagpunt op een veel lagere temperatuur ligt en dat alleen de prestaties bij sneeuwal echt enorm toenemen.

Ik blijf bij mijn stelling dat winterbanden in Nederland slechts de commercie dienen, en dat de impact op veiligheid zeer twijfelachtig is, en wellicht zelfs doorslaat naar de verkeerde kant.

Roel.

30 okt 2009 13:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Het commercie verhaal klopt niet, aangezien er echt niet meer banden verkocht worden. Om de een of andere reden denken veel mensen dat ze veel duurder uit zijn wanneer er winterbanden worden aangeschaft, maar dat is onjuist. Omdat je afwisseld op je zomer of winter banden rijdt, gaan beide tot 2 keer langer mee en heb je dus minder vaak nieuwe banden nodig.

Het enige waar de bandenboeren wat aan kunnen verdienen is de extra set velgen, bandenopslag en wielwissels. Opslaan en wisselen doe ik lekker zelf, dus de enige meerpijs voor mij is de velgen en wieldeksels.

30 okt 2009 13:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
MarcusE schreef:
Het commercie verhaal klopt niet, aangezien er echt niet meer banden verkocht worden. Om de een of andere reden denken veel mensen dat ze veel duurder uit zijn wanneer er winterbanden worden aangeschaft, maar dat is onjuist. Omdat je afwisseld op je zomer of winter banden rijdt, gaan beide tot 2 keer langer mee en heb je dus minder vaak nieuwe banden nodig.

Het enige waar de bandenboeren wat aan kunnen verdienen is de extra set velgen, bandenopslag en wielwissels. Opslaan en wisselen doe ik lekker zelf, dus de enige meerpijs voor mij is de velgen en wieldeksels.

Is dat echt zo? Gaat een winterband niet veel minder lang mee en is deze daarmee dus duurder per gereden km? Ik heb altijd begrepen dat de minimale profieldiepte op een winterband zo rond de 4mm ligt, en dat de banden ook sneller slijten. Maar wellicht dat iemand een tabel kan produceren van band, merk, en gemiddeld aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.

Maar goed, de "branche" waar ik over spreek bevat niet noodzakelijkerwijs de fabrikanten van banden, maar met name de bedrijven die hun geld verdienen met wisselen, balanceren, opslag, velgen, etc. En reken maar dat de branche liever voor elke auto twee sets velgen en banden produceert en verkoopt dan een set.

En ik vermoed ook dat, als je alleen naar de omzet op rubber kijkt, de extra omzet voor winterbanden veel hoger is dan de gemiste omzet door latere vervanging van zomerbanden. Niet alleen door het bovengenoemde effect, mits mijn aanname daarin natuurlijk correct is, maar ook door onnodig vroegtijdige vervanging. Immers, hoe vaak zal het niet voorkomen dat een band vroegtijdig wordt afgedankt bij het wisselen van zomer naar winterbanden of andersom omdat het profiel al aan de lage kant is? Vaak zal het advies zijn "u kunt deze zomerbanden met profiel 3mm beter niet meer opslaan maar in het voorjaar gewoon nieuwe kopen. Anders staat u binnen twee maanden weer bij ons binnen voor nieuwe banden". En vica-versa met winterbanden? Daarmee wordt dus ook extra omzet gecreerd, waarbij ik vermoed dat dat meer dan marginaal is als je de hele branche in beschouwing neemt.

Wellicht dat je die extra kosten tot een minimum kunt beperken als je extra velgen hebt en zelf de banden wisselt. Maar je moet toch 4 extra velgen aanschaffen en rekening houden met het eerder genoemde slijtage effect, mits dit natuurlijk correct is. En tot slot is het natuurlijk een beetje zonde om die mooie lichtmetalen velgen met bandenspanningsensoren in de winter uit te ruilen tegen stalen velgen zonder sensoren.

En iemand die zelf zijn velgen wisselt is natuurlijk niet de situatie die het meest gangbaar is. Immers, het grootste deel van het wagenpark in Nederland die in de winter op winterbanden rijdt zijn leaseauto's waarbij de wissel bij een van de grote ketens plaats vindt (Euromaster, Kwik fit, Profile) en de werkgever uiteindelijk de rekening betaalt.

De branche zal zich er dus ook voornamelijk op richten dat de opinie zodanig ligt dat werkgevers in de leasecontracten standaard voor de optie winterbanden kiezen. En zolang die denken "het zal wel veiliger zijn, doe maar" zit de branche dus goed.

Oh, en als je wilt weten wat het belang is van de branche: ga maar eens in die wisselperiode naar een vestiging van Euromaster, Kwik fit of Profile toe. Ik werd twee jaar geleden bijna weggehoond toen ik twee nieuwe banden wilde hebben en binnen kwam lopen bij Euromaster. Hoe haalde ik het in mijn hoofd dat ik zonder afspraak terecht kon, het eerste gaatje in de planning was pas over drie weken door alle hectiek rond winterbanden. Dat was trouwens tevens mijn laatste bezoek ooit aan dat bedrijf.

Roel.

30 okt 2009 14:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Voor winterse omstandigheden is 4 mm inderdaad het minimum. Dus wanneer je winterbanden daar aan het einde van de winter op zitten, kun je ze in de zomer mooi verder af rijden (en spaar je je zomerbanden). Maar volgens mij slijten winterbanden niet harder dan zomerbanden. Vroeger wel, omdat het rubber simpelweg zachter was, maar tegenwoordig slijten ze niet meer harder. Verschilt natuurlijk van merk tot merk, maar dat heb je ook met zomerbanden.

Ik zal niet ontkennen dat het wat meerkosten met zich meebrengt, maar niet zoveel als vaak gedacht wordt; namelijk 2x zoveel omdat er 2x banden gekocht moeten worden. Dat is te simpel gedacht. En wanneer mensen zich een oor laten aannaaien door een bandenboer, dan is dat hun eigen schuld. Niet de schuld van het zomer/winter banden systeem ;)

30 okt 2009 15:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
roelbouwman schreef:
MarcusE schreef:

Is dat echt zo? Gaat een winterband niet veel minder lang mee en is deze daarmee dus duurder per gereden km? Ik heb altijd begrepen dat de minimale profieldiepte op een winterband zo rond de 4mm ligt, en dat de banden ook sneller slijten. Maar wellicht dat iemand een tabel kan produceren van band, merk, en gemiddeld aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.

.......

Roel.

Op XCNL heb ik een overzicht gemaakt met míjn ervaringen met zomer en winterbanden, zie http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=12415

Conclusie daaruit: de winterbanden slijten niet sneller dan de zomerbanden.
Met de kanttekening uiteraard dat ze onder verschillende omstandigheden bereden zijn. Oftewel, hoe de zomerbanden in de winter gesleten zouden zijn weet ik niet.
Maar ook de opmerking dat ik m'n winterbanden bepaald niet spaar. Als de omstandigheden het toelaten, en dan is het mooi droog weer, gaat de teller wel boven de 180 km/u op de duitse Autobahnen :!:

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

30 okt 2009 15:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
JW-NHS schreef:
Conclusie daaruit: de winterbanden slijten niet sneller dan de zomerbanden.
Met de kanttekening uiteraard dat ze onder verschillende omstandigheden bereden zijn. Oftewel, hoe de zomerbanden in de winter gesleten zouden zijn weet ik niet.

Dat is op zich interessant. Blijft natuurlijk wel dat een winterband veel sneller "op" is (al bij 4mm is het volgens alle testen echt onverantwoord), maar daartegen staat dat de band ook goedkoper is en nieuw een iets dieper profiel heeft. Laten we dan gewoon aannemen dat de prijs per km gelijk is. Dan resten natuurlijk nog wel alle kosten die gepaard gaan met wisselen en het effect van vroegtijdige vervanging die het tot een lucratieve markt maken.

Roel.

30 okt 2009 22:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
macpro schreef:
Maar nou dus de vraag: Vredestein of Michelin?

ik kanb alleen zeggen dat ik super tevreden ben van mijn michelin winterbanden...

over vredestein kan ik niks zeggen omdat ik ze nog nooit geprobeerd heb...

dus doe ik dat ook niet.. ;)

31 okt 2009 13:06
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 54  Volgende