Roman schreef:ja hoor het is weer zo ver... winterbanden discussie...
lees je ook testen als je een auto koopt?? waarschijnlijk niet want dan had je geen citroen gereden..
Nou, eigenlijk wel. En natuurlijk zijn er negatieve dingen te zeggen over een Citroen, waarbij in het verleden met name de storingsgevoeligheid van electronica werd aangehaald in diverse testen. En tja, voor iemand die voor alle reparaties volledig dealerafhankelijk is is elk klein euvel direct ook kostbaar. Een defecte COM laten vervangen bij de dealer kost EUR 350 ex btw en exclusief montage. Zelf heeft me dat twee keer een middag en bij het tweede defect ook nog EUR 60 gekost voor een slooponderdeel. Na 7 jaar rijden in een C5 valt al dat onderhoud eigenlijk allemaal best wel mee. En ik ontken niet dat de gemiddelde Toyota vermoedelijk minder problemen kent dan de gemiddelde C5, maar ach, dat neem ik voor lief gezien het verschil in comfort, afwerking en uiterlijk. De afschrijving zou wellicht wat lager mogen zijn, maar goed, als dat zo zou zijn dan was mijn huidige C5 ook duurder geweest bij aanschaf en had ik deze wellicht niet gekocht. En als ik deze C5 niet gekocht had had ik er wellicht ook niet voor gekozen om, ondanks de hoge verwachte afschrijving, toch een nieuwe te bestellen.
Voor wat betreft die winterbanden, niemand van de door jou genoemde "anti winterbanden" afdeling ontkent dat er situaties zijn waarin die banden beter presteren dan zomerbanden. Met name de resultaten op sneeuwval zijn indrukwekkend, in de meeste gevallen een halvering van de remweg. Echter, de meeste testen laten ook zien deze banden het bij nat en droog weer bij temperaturen boven het vriespunt over het algemeen 10 tot 20% slechter doen dan reguliere zomerbanden. En dat is op korte trajecten, het opwarmeffect dat ik eerder aanhaalde wordt in die testen nergens meegenomen, ik ben dus wel benieuwd of dat bij lagere temparaturen nog gaat meespelen. Ook zijn er helaas geen testen waarin de prestaties van een winter- en zomerband vergeleken worden bij hogere temperaturen. Immers, 18 graden boven 0 is niet ongebruikelijk in Nederland in het jaargetijde waarin de winterbandrijders in Nederland die banden eronder hebben liggen.
Als je dan kijkt dat de gemiddelde temperatuur in Nederland gedurende de hele winterperiode ver boven het vriespunt ligt en dat het aantal dagen dat er sneeuw op de weg ligt minimaal is dan concludeer ik inderdaad al vrij snel dat voor de omstandigheden hier winterbanden niet nodig zijn. En in het gros van de situaties zul je hier dus zelfs beter af zijn met een zomerband, en dat is wat munkman, enigzins gechargeerd, probeerde duidelijk te maken.
Als je nu op de dagen dat het sneeuwt of hard vriest 's ochtends je banden wisselt met een winterband en ze dan de volgende dag weer terugwisselt dan ben je inderdaad veilig bezig, maar dat gaat natuurlijk niemand doen. Die kosten en moeite wegen volgens mij in de ogen van zelfs de meest die-hard winterbandenrijders niet op tegen de baten.
En als je voor de meeste chauffeurs de kilometers optelt die iemand in de winterperiode rijdt in situaties waarin de winterband beter presteert en het aantal kilometers dat een zomerband beter presteert dan vermoed ik dat de verdeling ver door slaat naar de zomerband, wellicht zelfs in de orde van 95/5%.
Nu kreeg ik ook ooit het argument naar mijn hoofd dat dat dan wel zo mocht zijn, maar dat de winterband slechts 10 tot 20% slechter presteert dan de zomerband in die 95% van de kilometers, maar dat de zomerband veel slechter, wel tot 100%, presteert bij sneeuw. En dat dat dus de reden is om het verlies van prestaties bij de omgekeerde situatie maar voor lief te nemen.
Daar is iets voor te zeggen. Laten we eens aannemen dat de 95/5 verdeling correct is. Dat betekent dus dat in 5% van de gevallen de winterband beter zal presteren. In Nederland zal het aantal kilometers dat echt op sneeuw wordt gereden slechts een fractie daarvan zijn. In de meeste gevallen zal het om koud weer gaan waarbij de winterband niet 100%, maar wellicht slechts 10 tot 20% beter presteert. En in dat hele kleine percentage van het totaal aantal kilometers waarin de gemiddelde Nederlandse auto op sneeuw rijdt zal een verantwoorde chauffeur zijn snelheid aanpassen en beduidend meer afstand nemen.
Met die cijfers in gedachten is wellicht die 10 tot 20% minder remweg als je met droog weer met 120km/u op de snelweg op winterbanden een noodstop moet maken toch relevanter dan de voordelen bij winters weer die met name gaan spelen bij voor nederland extreme omstandigheden.
Kortom, als ik voor elke rit de beste banden zou kunnen kiezen dan zou ik natuurlijk, op die paar dagen dat het echt nut heeft, voor winterbanden kiezen. Maar dat is onpraktisch. De hele winterperiode rijden met banden die maar op een paar dagen nut hebben en voor het gros van de afgelegde kilometers vaak slechter presteren is ook niet logisch. Maar dat is toch wat er hier gebeurd. Verkopers stellen dat winterbanden onder 7 graden celcius beter presteren. Als dat waar zou zijn dan wijzigt de afweging. Echter, in alle recente testen die ik heb gezien wordt dit duidelijk ontkrachtigd en wordt aangetoond dat het omslagpunt op een veel lagere temperatuur ligt en dat alleen de prestaties bij sneeuwal echt enorm toenemen.
Ik blijf bij mijn stelling dat winterbanden in Nederland slechts de commercie dienen, en dat de impact op veiligheid zeer twijfelachtig is, en wellicht zelfs doorslaat naar de verkeerde kant.
Roel.