Auteur |
Bericht |
d-super
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2011 17:16 Berichten: 233 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Naar boven
|
 1.6THP "problemen" ?
http://www.mrkenteken.nl/rdw-terugroepr ... =MGP200506Betreft de 110 en 130pk uitvoeringen, geproduceerd tot half 2017
|
11 jan 2021 22:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
In dit franse verhaal wordt over heel wat meer auto's gesproken: 220.000. Het betreft immers alle PSA modellen, niet alleen Citroën en DS. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 jan 2021 23:55 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Wat is de reden eigenlijk dat ze de riem in de olie laten lopen ?
|
12 jan 2021 00:23 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Interne wrijving
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 jan 2021 12:54 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Is hier niet sprake van 1.2 e-THP vervuiling van het 1.6 THP draadje? Is toch echt een andere motor met zo zijn/haar eigen problemen. Groeten, Cieterman 
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
12 jan 2021 16:59 |
|
 |
martijn
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 mei 2021 12:58 Berichten: 3
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Het is erg interessant om dit draadje door te lezen anno 2021. Ik orienteer mij op een fijn rijdende auto voor lange afstanden. Ik rij eigenlijk vrij weinig (woon-werk kan ik op de fiets af), en huur vaak een auto voor vakantie/weekenden weg. Maar de huur is erg duur, en daarom orienteer ik mij op een tweedehands. Daarnaast is het af en toe toch fijn om een ruime bak te hebben om heen en weer naar de bouwmarkt te kunnen. Bij toeval belande ik in een C5 uit 2011/2012. De auto rijd---zoals velen van jullie al weten---geweldig. Maar de THP-problematiek maakt mij wat voorzicht in de aanschaf. Als ik het draadje goed samenvat: - In de C5 THP1.6 modellen tot medio eind 2010 zijn de THP1.6 modellen uitgevoerd met 'ondeuglijke' distributieketting/kettingspanner (link1, link2]). Door het vervangen van zowel de ketting als de spanning zijn de 'acute' problemen met vermogens verlies verholpen.
- Wat blijft is de inlaatveruiling. Dit probleem lijkt inherent aan de benzine motoren met directe inspuit. TFSI, TSI en THP hebben hier alle last van als ik de reinigingswinkels mag geloven.
Anno 2021 vraag ik mij als potentiele tweedehands C5 Tourer koper af: - Zijn de C5s 1.6THP die over de 100Mm (100k km) hebben gereden de 'strong survivors'?
- Zijn er op dit forum ook ook blije 1.6THP bezitters te vinden
, is is het echt zo rampzalig als dit draadje doet vermoeden? - Wat zijn de realistische onderhoudskosten van de 1.6THP? Hoe vaak is inlaatreiniging vereist, en wat kost deze?
- Wat zijn de Km standen die zijn gehaald met de 1.6 THP (rijden er uberhaubt nog veel rond?). In dit draadje kan ik niet echt onderscheidt maken.
Alternatieve sedans zijn er natuurlijk ook (Ford Focus, VW Golf/Passat), maar die zijn duidelijk minder comfortabel voor vakantiereizen! Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de doorwinterde (>100Mm) C5 THP-rijders! Groeten, Martijn
|
23 mei 2021 14:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Heb je ook BJG's analyse hiervan gelezen? Hij is bij uitstek deskundige op het gebied van deze motoren Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 mei 2021 14:41 |
|
 |
martijn
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 mei 2021 12:58 Berichten: 3
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Bedankt voor de link dat geeft een mooi overzicht van de motor issues en wat handvatten voor inspectie van de auto.
Martijn
|
23 mei 2021 21:30 |
|
 |
P+M
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 aug 2012 21:00 Berichten: 107 Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Als je idd het aantal kleine ritten beperkt en accepteert dat er extra (preventief) onderhoud nodig is, dan is het een super reisauto, mogelijk dat laatste van z'n (haar) soort 
_________________ => Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?
|
24 mei 2021 07:35 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Na bijna 5 jaar in bezit rij ik er nog steeds met plezier mee rond. Gekocht met 180.000 en inmiddels op de 240.000. Ja het is niet echt een onderhoudsvriendelijke variant en als je het wel zo behandeld wordt de teleurstelling alleen maar groter. 2 ton plus kan best als de vorige eigenaar er netjes mee om is gegaan.
|
11 jul 2021 18:11 |
|
 |
martijn
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 mei 2021 12:58 Berichten: 3
Auto: Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 2
kilometerstand: 171000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb de auto ondertussen aangeschaft. Vooraf een aankoopkeuring laten doen. Hieruit bleek dat de draagarmrubbers vervangen moesten worden, en dat de nieuwste kleppendeksel (met aangepaste turbo) niet was gemonteerd. Op basis van de geschatte kosten een goede onderhandeling kunnen doen, en rij nu in ieder geval in plezier rond met deze ruime bak 
|
11 jul 2021 21:13 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
In het schitterende verhaal van BJG waarin hij de faal-oorzaken en maatregelen rond THP motoren uitlegt staat één opmerking die ik niet acceptabel vind: "De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard." Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven. Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen." Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter. Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten. My five cents, die de wereld niet zal veranderen. 
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
12 jul 2021 09:51 |
|
 |
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1853
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Even maar weer een eigen ervaring:
Na heel veel ellende met een C5 THP gehad te hebben, even een in DS5 1.6 Diesel gereden, in 2017 toch maar de gok genomen een P3008 met een 1.6THP 165pk te gaan leasen (als 'koop-auto' zou ik dat risico overigens nooit genomen hebben).
Na 2,5 jaar en 70K kilometers verder eerste interne reiniging noodzakelijk Nu na 4 jaar en 120K kilometers verder tweede interne reiniging noodzakelijk
Auto loopt nu uit de lease en is gekocht van de leasemaatscjhappij door een bekende van mij (zij hebben de 2 jaarlijks terugkerende extra kosten (ca. 800,-) reeds ingecalculeerd); de leasemaatschappij heeft alle noodzakelijk reparaties (kosten totaal 1600,-) uit laten voeren, heel netjes dus. Wat ik bijzonder vind is dat er vanuit Peugeot geen enkele coulance komt, dat was destijds bij Citroen wel het geval.
Auto rijdt nu echt weer top (volgens mij zelfs beter dan ooit), maar, anders dan in 2017 gehoopt, blijft het natuurlijk een onbetrouwbaar apparaat en begrijp niet dat ze deze motoren blijven gebruiken.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
15 jul 2021 22:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Om precies deze reden heb ik besloten zelf geen THP aan te schaffen, maar voor Private Lease te kiezen........
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jul 2021 23:41 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Nu ga ik wellicht vloeken in de kerk Een 508 staat al een tijdje erg hoog op mijn lijstje, de toekomst voor diesel word steeds beroerder, dan blijft er enkel THP over  Naast de slechte verhalen, lees ik ook (enkele) verhalen dat het goed gaat, dat geeft enige moed, aangezien ik een aantal op het oog heb, van na 2015 en onder de 100.000 kilometers. Wat ik op internet lees is dat ze na 2015 (e-THP ?) beter zijn, ketting probleem zou opgelost zijn ? Is er met goed onderhoud zoals ik dat doe en regelmatig lange afstanden rijden, mogelijk om enigszins uit de problemen te blijven ? Wat ik met de C5 ga doen weet ik nog niet, wellicht inruilen voor weinig Er was iemand met serieuze interesse die er een goede prijs voor wilde betalen, de beste man is helaas ernstig ziek geworden.
|
15 aug 2021 01:16 |
|
 |
|