C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
Nadat ondertussen een heel arsenaal problemen bij mijn 6 mnd "nieuwe" (2003) C5 is opgelost, staan er nog een paar open. Tot op heden heb ik nog niet kunnen genieten van het fijne C5 rijden, tegendeel, ik rijd met veel tegenzin in de auto....

Wat nu openstaat, kan niet door de dealer (meer) opgelost worden, aan de ene kant omdat die geen probleem ziet, en aan de andere kant omdat de garantie voorbij is.

1) - gefluit bij het stuur. Ik geloof dat dit de stuurlijnen o.i.d zijn, is mij verteld op de C5 dag bij J.O. Is dit op te lossen? Boven pm 1700 RPM verdwijnt het. (PS: is niet de airco/fan/turbo)

2) - stotterig/bokkerig rijden, vooral in z'n 3 (automaat). Boven de 90km/h lijkt het weg te zijn en loopt de motor soepel. Het is een relatief klein schokje/bokje, maar voor mij uiterst irritant. Dit hoort niet zo, het lijkt wel of de motor net niet genoeg lucht krijgt. Bougies/bobines zijn al vervangen, automaat is gereviseerd (nieuwe solenoids). LPG specialist zegt dat de LPG installatie helemaal top is (na metingen).

Tsja, en dan de trage reactie van het gaspedaal. Ik begrijp dat het een C5 'ding' is, maar ik vind het niks. Is hier nou echt niks tegen te doen....? :smt017

Ik hoop dat er iemand is die mij opweg kan helpen met dat gefluit en wellicht ook het stotteren. Dat zou al weer heel wat frustratie wegnemen.... :cry:

Bedankt alvast! :smt038
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Wat betreft fluiten bij het sturen, zit er voldoende LDS in ??

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
He Menno,

... eh LDS....? :shock:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
LDS is de hydraulische olie waarop de C5 'zweeft'. De stuurbekrachtiging put uit hetzelfde reservoir. Wanneer het niveau te laag staat kan dat bijgeluiden geven in de stuurbekrachtigingspomp, maar meestal is dat na een paar 100 mtr. voorbij.

Wat betreft het lichte 'stotteren': het zou kunnen dat de kanaaltjes in de hydraulische klepstoters vervuild zijn. Nieuwe olie (neem een goede kwaliteit volsynthetische olie bijvoorbeeld van Total 5W40) en een vers oliefilter kan uitkomstbieden. Als dat na een paar lange ritten geen soelaas biedt, motor spoelen met Forté en vervolgens versie olie. Welke olie zit er op dit moment in? De 2.0 is kritisch op olie...
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
He joopbos,

Bedankt voor het meedenken. Ik ga alle punten nakijken. Die LDS vloeistof is volgens mij op niveau, maar ik ga het morgen eens goed bekijken. Het fluiten blijft overigens de hele rit, en dus vooral bij lage toerentallen, waarbij het wat duidelijker/harder wordt als je stuurt. Dus het lijkt iig wel bij het stuur te zitten.

Helaas weet ik niet goed welke olie erin zit, ik heb de auto 6mnd geleden gekocht, er destijds om gevraagd, maar nooit antwoord gekregen, helaas. Toch ga ik er eens dieper op in, bedankt voor 'op het spoor zetten'.

:smt038
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Overigens is dat fluitje in de stuurbekrachtiging een 'kwaal' van menig C5. De mijne heeft het tussen de pakweg 1400 en 1600 toeren... en verandert bij stuurbewegingen.

Toch heb ik LDS op niveau, geen lekkages, geen problemen. Het hoort erbij denk ik.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Model geleerde
Berichten: 238
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:35
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 53000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Contacteer:
Gebruikersavatar
Model geleerde
Mijn vorige C5 (2003) had ook last van fluitende stuurleidingen (van die zwarte flexibele hogedrukleidingen). Die zijn onder garantie in 2003 vervangen. Twee maal overigens, omdat ze bij de eerste actie toch weer de verkeerde hogedrukleidingen monteerden. Het was volgens de garage een ontwerpfout in die leidingen.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
Enig idee hoe duur dit zou zijn (geweest)?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Redelijk kostbaar voor het slangetje dat het is. Ik geloof dat je wel rond de 300 euro zit (het is vanwege de druk 1 geheel).

Nou kan ik niet bepalen hoe erg het fluiten bij jou is of hoen erg je je er aan ergert, maar ik zou niet te snel vervangen. Ergens op dit forum wordt gesproken van mensen die 'alles' hebben geprobeerd om van dat lichte fluitje af te komen, maar er niet in geslaagd zijn.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=3061" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=6045" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=3645" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
pff...

Na een kapotte automaat, kapotte bobines (2x), kapotte gasveren, kapotte veerbol, kapotte warmeregeling (2x), kapotte wissers, radio die niet meer uit wilde, ben ik nu wel een beetje klaar met deze C5. Ik heb er nog geen dag leuk in kunnen rijden. Iedere keer is er wel wat. En dat in 6 maanden. Hij leuk zo leuk tijdens het proefrijden...

Dus, nu is alles mij teveel. Dat fluiten dus ook. Maar €300 is echt teveel. :evil:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Dat bokkerig lopen, doet ie dat ook op benzine? Zo nee, dan moet je het toch echt bij de LPG installatie zoeken.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
mishendr schreef:En dat in 6 maanden. Hij leuk zo leuk tijdens het proefrijden
Viel dit niet allemaal onder de Bovag garantie?

Grote kans btw dat als je heel goed gekeken had naar die stuurleiding dat het al opgemerkt had kunnen worden. Niet dat je daar nu iets aan hebt...

vwb de slechte loop (op LPG!?) dat was toch ook al zo direct nadat je haar gekocht had:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 72#p263172" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:34
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
Klopt allemaal... Maar de garantieperiode is voorbij. En al die andere reparaties vielen wel daarbinnen. Verandert niks aan het feit dat de auto meer bij de garage heeft gestaan dan dat ik erin gereden heb.

En inderdaad van dat LPG in het begin, er zijn ondertussen nieuwe bobines en bougies in gegaan en een meting bij een LPG specialist geeft dat de LPG installatie in orde is. En is de garage dus klaar. Auto rijdt toch? Dat idee, en zij kunnen natuurlijk niks verder vinden (de computer geeft geen fouten). Overigens is het wel even beter geweest na al die reparaties, maar het is nooit weggeweest.

Op benzine is het minder, maar zeker ook aanwezig.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
.....gevalletje klepstoters?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gefluit in stuur is te wijten aan een stuurleiding (vloeistofstroom) daar is een gemodificeerde leiding voor leverbaar, met een soort restrictie er in. Het betreft de aanvoer (druk) leiding.

Het bokken dat jij beschrijft lijkt op het typische AL4 rembanden probleem, maar diagnose op afstand is natuurlijk moeilijk.

In eerste instantie is het belangrijk diagnose te stellen of de motor of de bak het probleem veroorzaakt.

Jij hebt het over reviseren van de automaat, maar schrijft daarbij dat er soleniodes zijn vervangen.
Het vervangen van kleppen is geen revisie uiteraard.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie