geerts
geerts
Olie bijvullen met andere dikte erg?

Bericht door geerts »

Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
alles is beter dan tekort, en tot je volgende verversing kan dat geen probleem zijn.
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Te dik lijkt me toch niet goed ivm de dikte van de oliekanalen...

Ok, te dik is beter dan drooglopen, maar ik zou daarna toch weer gewoon de olie gebruiken die erin hoort en niet uit valse zuinigheid de overige 3/4 liter op willen maken.
Johan
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
geerts schreef:Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
Ik heb niet zoveel verstand van olie, maar logisch gezien heb je een olie met een groter temperatuurbereik van 5°C tot 40°C toegevoegd aan een aanwezige olie met een temperatuurbereik van 10°C tot 30°C, wat volgens mij eigenlijk geen kwaad kan, daar beide synthetisch zijn.
Komt nog bij dat als ik naar de info bij Castrol kijk voor de 5W-40 SLX Prof olie deze me beter lijkt dan de 10W-30 TXT olie.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.

bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...

Nu zal die kwart liter op die 4-5 liter niet veel uitmaken, maar ik zou persoonlijk niet de overige 3/4 er in de loop van de tijd bijkiepen, dan wordt de verdunning uiteindelijk veel kleiner...
Johan
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
jpiek schreef:Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.

bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...
Dat lijkt me sterk aangezien je ook olie hebt van bijvoorbeeld 0W-30; volgens jouw redenatie zou die dan een dikte van 0 hebben :!: Dan kun je er net zo goed lucht in stoppen :smt017 , wat volgens mij toch echt niet de bedoeling is.

Bovendien wat is warm en koud; dat zijn relatieve begrippen 10 graden is al koud in Nederland, maar warm naar Noorse begrippen.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Op Internet kwam ik ergens dit plaatje tegen.
Afbeelding
Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik meen hier toch uit te kunnen afleiden dat een 5W-40 voor een groter temperatuurbereik gebruikt kan worden dan een 10W-30. :smt017
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
geerts schreef:Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
ja, dit is erg en kan veel kwaad, direct verversen de olie met de goede dikte, anders gaat ie klonteren :!:
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
manonbridges schreef:Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia
Volgens diezelfde Wikipedia staat daar
Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-a€“l. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.

Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich überstreicht. Wenn also ein 20W-40-a€“l vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-a€“l laufen, ohne Schaden zu erleiden.
Ik kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
geerts
geerts
manonbridges schreef:
manonbridges schreef:Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia
Volgens diezelfde Wikipedia staat daar
Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-a€“l. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.

Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich überstreicht. Wenn also ein 20W-40-a€“l vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-a€“l laufen, ohne Schaden zu erleiden.
Ik kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.
Tja dus zal het weinig uitmaken om 2 soorten dikten van olie te mengen, het zal alleen een iets groter temperatuur verschil opleveren,wat weer gunstig is in de winter. De garage zal het toch wel weten wat wel en niet kan maarja een foutje is
snel gemaakt vandaar de vraag....
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Het maakt zeer zeker uit, 2 diktes door elkaar, gewoon direct de olie verversen, met de juiste dikte om troubles te voorkomen.
De rest van de olie discussie is hier al zo vaak voorbijgekomen. :razz:
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Even googlelen levert onder andere dit en meer op:
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... e_info.htm" target="_blank
Johan
Plaats reactie