Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.
Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.
Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
C5club Bikkel


Berichten: 294
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:04
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: alkmaar
alles is beter dan tekort, en tot je volgende verversing kan dat geen probleem zijn.
tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Te dik lijkt me toch niet goed ivm de dikte van de oliekanalen...
Ok, te dik is beter dan drooglopen, maar ik zou daarna toch weer gewoon de olie gebruiken die erin hoort en niet uit valse zuinigheid de overige 3/4 liter op willen maken.
Ok, te dik is beter dan drooglopen, maar ik zou daarna toch weer gewoon de olie gebruiken die erin hoort en niet uit valse zuinigheid de overige 3/4 liter op willen maken.
Johan
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Ik heb niet zoveel verstand van olie, maar logisch gezien heb je een olie met een groter temperatuurbereik van 5°C tot 40°C toegevoegd aan een aanwezige olie met een temperatuurbereik van 10°C tot 30°C, wat volgens mij eigenlijk geen kwaad kan, daar beide synthetisch zijn.geerts schreef:Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.
Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
Komt nog bij dat als ik naar de info bij Castrol kijk voor de 5W-40 SLX Prof olie deze me beter lijkt dan de 10W-30 TXT olie.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.
bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...
Nu zal die kwart liter op die 4-5 liter niet veel uitmaken, maar ik zou persoonlijk niet de overige 3/4 er in de loop van de tijd bijkiepen, dan wordt de verdunning uiteindelijk veel kleiner...
bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...
Nu zal die kwart liter op die 4-5 liter niet veel uitmaken, maar ik zou persoonlijk niet de overige 3/4 er in de loop van de tijd bijkiepen, dan wordt de verdunning uiteindelijk veel kleiner...
Johan
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Dat lijkt me sterk aangezien je ook olie hebt van bijvoorbeeld 0W-30; volgens jouw redenatie zou die dan een dikte van 0 hebbenjpiek schreef:Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.
bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...
Bovendien wat is warm en koud; dat zijn relatieve begrippen 10 graden is al koud in Nederland, maar warm naar Noorse begrippen.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Op Internet kwam ik ergens dit plaatje tegen.

Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik meen hier toch uit te kunnen afleiden dat een 5W-40 voor een groter temperatuurbereik gebruikt kan worden dan een 10W-30.

Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik meen hier toch uit te kunnen afleiden dat een 5W-40 voor een groter temperatuurbereik gebruikt kan worden dan een 10W-30.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
C5club Die-Hard


Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
ja, dit is erg en kan veel kwaad, direct verversen de olie met de goede dikte, anders gaat ie klonterengeerts schreef:Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.
Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Volgens diezelfde Wikipedia staat daar
Ik kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-a€“l. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.
Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich überstreicht. Wenn also ein 20W-40-a€“l vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-a€“l laufen, ohne Schaden zu erleiden.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Tja dus zal het weinig uitmaken om 2 soorten dikten van olie te mengen, het zal alleen een iets groter temperatuur verschil opleveren,wat weer gunstig is in de winter. De garage zal het toch wel weten wat wel en niet kan maarja een foutje ismanonbridges schreef:Volgens diezelfde Wikipedia staat daarIk kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-a€“l. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.
Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich überstreicht. Wenn also ein 20W-40-a€“l vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-a€“l laufen, ohne Schaden zu erleiden.
snel gemaakt vandaar de vraag....
C5club Die-Hard


Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
Het maakt zeer zeker uit, 2 diktes door elkaar, gewoon direct de olie verversen, met de juiste dikte om troubles te voorkomen.
De rest van de olie discussie is hier al zo vaak voorbijgekomen.
De rest van de olie discussie is hier al zo vaak voorbijgekomen.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Even googlelen levert onder andere dit en meer op:
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... e_info.htm" target="_blank
Johan
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... e_info.htm" target="_blank
Johan
