Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Olie bijvullen met andere dikte erg? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Olie bijvullen met andere dikte erg?
Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).


27 okt 2007 16:52
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04
Berichten: 294
Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
alles is beter dan tekort, en tot je volgende verversing kan dat geen probleem zijn.

_________________
tot 31-3-2012.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010


28 okt 2007 12:40
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Te dik lijkt me toch niet goed ivm de dikte van de oliekanalen...

Ok, te dik is beter dan drooglopen, maar ik zou daarna toch weer gewoon de olie gebruiken die erin hoort en niet uit valse zuinigheid de overige 3/4 liter op willen maken.

_________________
Johan


28 okt 2007 18:47
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
geerts schreef:
Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).


Ik heb niet zoveel verstand van olie, maar logisch gezien heb je een olie met een groter temperatuurbereik van 5°C tot 40°C toegevoegd aan een aanwezige olie met een temperatuurbereik van 10°C tot 30°C, wat volgens mij eigenlijk geen kwaad kan, daar beide synthetisch zijn.
Komt nog bij dat als ik naar de info bij Castrol kijk voor de 5W-40 SLX Prof olie deze me beter lijkt dan de 10W-30 TXT olie.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


28 okt 2007 22:06
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.

bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...

Nu zal die kwart liter op die 4-5 liter niet veel uitmaken, maar ik zou persoonlijk niet de overige 3/4 er in de loop van de tijd bijkiepen, dan wordt de verdunning uiteindelijk veel kleiner...

_________________
Johan


28 okt 2007 23:40
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
jpiek schreef:
Ik dacht dat de cijfers iets zeiden over de dikte in koude en warme toestand.

bij 5w40 geeft die 5 de dikte aan in koude en de 40 de dikte in warme toestand aan.
Dan is 10w30 dus dikker als de olie koud is, en dunner dan de gewenste olie als ie warm is...


Dat lijkt me sterk aangezien je ook olie hebt van bijvoorbeeld 0W-30; volgens jouw redenatie zou die dan een dikte van 0 hebben :!: Dan kun je er net zo goed lucht in stoppen :smt017 , wat volgens mij toch echt niet de bedoeling is.

Bovendien wat is warm en koud; dat zijn relatieve begrippen 10 graden is al koud in Nederland, maar warm naar Noorse begrippen.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


28 okt 2007 23:49
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Op Internet kwam ik ergens dit plaatje tegen.
Afbeelding
Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik meen hier toch uit te kunnen afleiden dat een 5W-40 voor een groter temperatuurbereik gebruikt kan worden dan een 10W-30. :smt017

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


29 okt 2007 00:03
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
geerts schreef:
Ik heb mijn motorolie ongeveer een kwart liter aangevuld met een castrol 5w-40 slx prof olie , later zag ik dat er een olie inzat die de
code 10W-30 castrol TXT heeft, wel zijn beide soorten synthetisch.

Vraag is kan dit verschil kwaad ? , ik moet er nog een kwart tot een halve liter bij gieten (moet in delen ivb teveel bijvullen).


ja, dit is erg en kan veel kwaad, direct verversen de olie met de goede dikte, anders gaat ie klonteren :!:


29 okt 2007 00:17
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


29 okt 2007 00:28
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20
Berichten: 656
Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
manonbridges schreef:
Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia


Volgens diezelfde Wikipedia staat daar
Citaat:
Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-Öl. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.

Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich a¼berstreicht. Wenn also ein 20W-40-Öl vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-Öl laufen, ohne Schaden zu erleiden.

Ik kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.

_________________
Groeten, Rob

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....


29 okt 2007 00:42
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
manonbridges schreef:
manonbridges schreef:
Blijf met vraagtekens zitten :smt017
Zie figuur in tekst op
Wikipedia


Volgens diezelfde Wikipedia staat daar
Citaat:
Die SAE-Viskositätsklassen wurden 1911 von der Society of Automotive Engineers festgelegt, um den Verbrauchern die Auswahl des richtigen a€“ls zu erleichtern. Einbereichsöle haben eine Kennung im Format "SAE xx" oder "SAE xxW" (W = Winter). Dabei stehen die kleinen Zahlen für dünnflüssige, die Großen für zähere a€“le. Mit der Einführung der Mehrbereichsöle ließ sich das System nicht mehr anwenden und wurde folglich erweitert: Das Format lautet jetzt "SAE xxW-yy". Diese Schreibweise bedeutet, dass das betreffende a€“l bei 0 °F (etwa -18 °C) in den Eigenschaften einem Einbereichsöl der Viskosität SAE xxW entspricht, bei 210 °F (etwa 99 °C) dagegen einem SAE yy-Öl. Um diese Eigenschaft zu erreichen, enthalten Mehrbereichsöle Polymere, die ihre räumliche Struktur temperaturabhängig a¤ndern. Anschaulich dargestellt sind die Moleküle in kaltem a€“l zusammengeknäuelt, mit steigender Temperatur strecken sich die Moleküle immer mehr, und erhöhen dadurch die Reibung zwischen den Teilchen.

Ein billiges Standard-Mineralöl hat in der Regel die Viskosität SAE 20W-40 oder 15W-40. Hochwertige Synthetiköle sind inzwischen bei den Viskositätsbereichen 0W-40, 5W-50 und 10W-60 angelangt. Im Prinzip lässt sich jedes a€“l verwenden, das den vorgeschriebenen Bereich a¼berstreicht. Wenn also ein 20W-40-Öl vorgeschrieben ist, wird der Motor auch problemlos mit einem 10W-40 oder einem 20W-50-Öl laufen, ohne Schaden zu erleiden.

Ik kan me vergissen maar, dit lijkt mijn oorspronkelijke uitspraak te ondersteunen dat 5W-40 een groter temperatuur bereik ondersteunt dan de 10W-30.


Tja dus zal het weinig uitmaken om 2 soorten dikten van olie te mengen, het zal alleen een iets groter temperatuur verschil opleveren,wat weer gunstig is in de winter. De garage zal het toch wel weten wat wel en niet kan maarja een foutje is
snel gemaakt vandaar de vraag....


29 okt 2007 20:17
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Het maakt zeer zeker uit, 2 diktes door elkaar, gewoon direct de olie verversen, met de juiste dikte om troubles te voorkomen.
De rest van de olie discussie is hier al zo vaak voorbijgekomen. :razz:


29 okt 2007 22:47
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie bijvullen met andere dikte erg?
Even googlelen levert onder andere dit en meer op:
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... e_info.htm
Johan


30 okt 2007 07:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.