Roman schreef:EvilTwin schreef:[. Maar zoals ik al eerder gezegd heb, gebruikelijk is eerder om bij montage van winterbanden op de knip te letten, een of ander B/C-merk te monteren op stalen poppewieltjes in een smallere maat. Allemaal zaken die sowieso al afbreuk zullen doen aan het weggedrag.
ik heb het anders het hele draadje toch wel over mijn michelin alpin winterband tov mijn michelin primacy HP
allebei in de maat 225/55/17

ja, jij en Marcus zijn dan de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Trouwens ET, nog even over die lamellen. Je hebt het daar over microschaal. Persoonlijk lijkt het me niet zinvol om op die schaal naar banden te kijken.
Mogmaals ik verzin dit niet, dit is hoe de bandenboeren hun lamellen beschrijven/aanprijzen!
VWB tractie, dat is idd een complex spel van lokale krachten en drukken, oa. mechanische verbindingen (haken in het wegdek op millimeter schaal) moleculaire en valente verbindingen (op véél kleinere schaal) en alles daartussenin, waarbij zowel het loopvlak als de ondergrond vervormt en zelfs breekt: de band laat rubber achter, maar neemt ook asfalt mee; doping vh looplak (roetdeeltjes en silicaten) water dat met gigantische snelheden door kanalen wordt gepompt, sneeuw/ijs wat onder druk lokaal vloeibaar wordt, asfalt wat viscoelastisch gedrag vertoont, etc.