ET: Met alle respect voor je normaliter juiste natuurkundige inzichten: wel graag bij de les blijven.
misschien dat ze in Noorwegen en Zweden liever lamellen zien dan spijkers (je krijgt niet voor niets een boete als je ze in de bebouwde kom gebruikt)
Is 2 x onjuist. De algemene opinie, versterkt door alle testen tot nog toe, geeft de voorkeur aan iest duurdere, iets lawaaierige spijkerbanden. Spijkerbanden zijn overal in de winter toegestaan, ook in de grote steden.
Rallyrijden erbij halen is helemaal onzin. De spikes en banden die daar gebruikt worden zijn nergens, ook niet in NL toegestaan voor weggebruik.
Lamellenbanden zijn geen sneeuwbanden, het zijn universele winterbanden en onder andere voor sneeuw, beter als zomerbanden. Sneeuwbanden is een verkeerde, misleidende benaming.
ervaringen in de Alpen of Skandinavië zijn irrelevant.
Ik geloof dat we in die landen juist een heel redelijke winter ervaring oa met banden hebben opgebouwd. Het aantal harde winterdagen is dan wel groter, en voor NL condities inderdaad niet relevant, maar het aantal dagen waarop het kan vriezen of dooien is ongeveer net zo groot als in NL. We weten ook dat je bij -20 best op zomerbanden weg komt. Maar juist vóór de echte kou, en daarna in het voorjaar zijn goede winterbanden van levensbelang.
Gaan we verder:
De lamellen maken het onmogelijk om genoeg rubber op straat te zetten bij droog of nat wegdek.
Je bedoel waarschijnlijk "genoeg rubber" als in "genoeg rubber om goede frictie te waarborgen"?
Onjuist, frictie hang van het oppervlakte af, de druk die uitgeoefend word en het materiaal.
Bij kleiner wordende oppervlakte en gelijkblijvend gewicht (van de auto) wordt de druk per vierkante cm evenredig groter. Dus blijft de frictie gelijk. Echter: Winterbanden worden van een veel plakkeriger rubber gemaakt. Daardoor is de frictie van een winterband hoger, zowel op droge, natte als beijzelde wegen.Niet zo fijn voor het brandstofgebruik, wel voor de veiligheid.
Er zitten nu B merk wintersloffen onder mijn dame, en bij deze kan ik iedere twijfelaar uitnodigen om met een droge en een natte vinger te komen voelen in Apeldoorn. Niet aan de dame, alleen aan de banden. We zullen er een zomerbandje naast zetten.
Dat is al flink minder door het open (en sneeuwlossende) profiel.
Onjuist: Winterbanden houden sneeuw in hun profiel vast. Gedeeltelijk door het profiel, en gedeeltelijk door de rubbersamenstelling. Da's de bedoeling ook, omdat de sneeuw in het profiel bij de volgende omwenteling, door de druk een beetje smelt en als het ware aan de wegsneeuw of ijs vastvriest.
Voor wat betreft de testen: Winter- en zomerbanden testen zijn er bij de vleet. Er schijnen echter weinig mensen op het idee gekomen te zijn om winterbanden tegen zomerbanden te testen. Het is ook net zoiets als schaatsen tegen fietsen testen. Niet erg interessant.