Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ronald: (zucht) Citaat: Niets dat met 1500 kg over een paar vierkante cms over ijs rijdt is zeker. Iets dat ijs breekt (kettingen, spikes), ja. Winterbanden helpen bij ijsel echt geen zier bij snelheden boven de 20 km/u. Volgende hardnekkige misverstand dus. Winterbanden met spikes en lamellenbanden worden in tests in Scandinavie ieder jaar door ieder autoblad en alle grotere kranten vergeleken. Tegenwoordig komen lamellenbanden, voor jullie dus winterbanden, heel erg dicht bij spijkerbanden op ijs uit de tests. Getest worden altijd acceleratie, remmen en bochtsnelheid. Op droog en nat asfalt zijn ze zelfs beter. Als ik weer thuis ben, zal ik wat scannen. De lamellen concentreren het gewicht van de auto op een paar millimeter, net zoals spikes dat doen. Ze breken ijs niet, maar drukken er putjes in. Kettingen doen dat in veel mindere mate, en zijn dus op ijs minder goed dan lamellenbanden. Overigens begrijp ik niet goed wat de discussie specifiek met het onderstel van de type 1-2 van de C5 of zelfs maar Citroen te doen heeft. Hoort dit niet meer in off-topic thuis?
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
14 nov 2009 22:58 |
|
 |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ronald schreef: Maar als eerder gemeld, als het hier sneeuwt staat het hier toch alijd vast. Gr. Ronald Als je van 9 tot 5 werkt wel. Voor hen die in de ploegendienst werken niet. Ik heb jaren in de ploegendienst gewerkt en om 05.00 uur en om 23.00 uur is het toch echt een stuk rustiger op de weg. Op zondagochtend om 05.00 uur was de kans om vast komen te staan, nihil. Voor deze mensen zou het een reden kunnen zijn om winterbanden te monteren. Als het gesneeuwd heeft, is het nog vers, er is nog niet altijd gestrooid en de weg kan nog aangevroren zijn. Woon je dan ook nog in het oosten van het land, waar de gemiddelde nachttemperatuur een paar tienden onder 0 ligt (zie info KNMI hieronder), heb je al bijna twee redenen. Zeker als het overdag een beetje geregend heeft en 's nachts wat aanvriest. In het westen lijken de temperaturen wat hoger te liggen. Dit is wat ik op de site van het KNMI vond en zijn gemiddelden van de dag- en nachttemperatuur. Dit zegt echter niets over mogelijke sneeuwval/hagel/drap na sneeuwval. Het aantal dagen vorst is ook niet heel erg ruig, wat de onderbouwing voor winterbanden niet bepaald versterkt. Maar goed, onderstaande is ter info. De eerste drie weken van de meteorologische winter (december, januari en februari), wordt het steeds donkerder, maar na de winterzonnewende, op 21 of 22 december, worden de dagen in het noorden weer langer. De gemiddelde wintertemperatuur loopt uiteen van 2,4 graden in het noordoosten tot 4,2 graden in het zuidwesten. In de oostelijke helft liggen de nachtelijke temperaturen gemiddeld enkele tienden van graden onder nul, in het westen een paar graden boven nul. Vlissingen telt in de drie wintermaanden 20 dagen met vorst tegen 42 vorstdagen in Eelde. Op 15 dagen vriest het hier matig (lager dan -5 graden) en op 5 dagen streng (lager dan -10 graden). Op 10 tot 12 dagen vriest het in het noorden en oosten de hele dag. Vlissingen telt 6 ijsdagen, maar in noordelijke richting neemt het aantal ook aan zee toe tot 9 ijsdagen in Den Helder. KNMI-criteria voor de winter (gemiddelde temperatuur december, januari en februari)Benaming: Gemiddelde temperatuur in De Bilt zeer zacht groter dan 5,0 graden zacht: tussen 4,4 en 5,0 graden vrijwel normaal: tussen 3,6 en 3,9 graden normaal: tussen 3,1 en 3,3 graden vrijwel normaal: tussen 2,7 en 3,0 graden koud: tussen 1,4 en 2,6 graden zeer koud: kouder dan 1,4 graden
|
14 nov 2009 23:09 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Rob B, je hebt gelijk. Mijn mening is gebaseerd op mijn eigen (winter)rijervaring. Randstad, veel strooien, veel licht, veel files en inderdaad werktijden die enigzins overeenkomen met daglicht. In jouw plaats had ik die dingen er ook onder zitten.
Gr.Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
15 nov 2009 00:21 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef: Tegenwoordig komen lamellenbanden, voor jullie dus winterbanden, heel erg dicht bij spijkerbanden op ijs uit de tests. Getest worden altijd acceleratie, remmen en bochtsnelheid. Op droog en nat asfalt zijn ze zelfs beter. misschien dat ze in Noorwegen en Zweden liever lamellen zien dan spijkers (je krijgt niet voor niets een boete als je ze in de bebouwde kom gebruikt) maar bij het Rally rijden gaan ze direct over van opgesneden slicks op nat wegdek naar spijkerbanden op ijs en sneeuw. De lamellen maken het onmogelijk om genoeg rubber op straat te zetten bij droog of nat wegdek. Dat is al flink minder door het open (en sneeuwlossende) profiel. Omdat de blokjes ook nog in elkaar haken is de waterafvoer bovendien onvoldoende, vandaar de veel slechtere aquaplaning resultaten. Noem ze gewoon wat ze zijn: sneeuwbanden. Met onze winters hebben ze gewoon niks te maken, ervaringen in de Alpen of Skandinavië zijn irrelevant. Ik heb hier trouwens de laatste AMS testen liggen, winter- (lees sneeuw-) en zomer- (lees regen-) banden en dat is echt een lachertje. Net als vorig jaar zijn ze uitgeweken (USA) omdat hier geen sneeuw ligt, ze maken geen directe vergelijking, verschillende auto's ook (zomer onder een E-klasse, winter S-klasse) en ipv opbjectieve meetgegevens te presenteren krijgen we alleen maar percentages en punten. Stomme testprotocollen ook: ipv de zuivere trekkracht te meten, doen ze een staande start tot 60km/h met ESP/ASR aan...prutsers, snappen blijkbaar het verschil tussen statische en dynamische wrijving geeneens.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 nov 2009 18:03 |
|
 |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ronald schreef: Rob B, je hebt gelijk. Mijn mening is gebaseerd op mijn eigen (winter)rijervaring. Randstad, veel strooien, veel licht, veel files en inderdaad werktijden die enigzins overeenkomen met daglicht. In jouw plaats had ik die dingen er ook onder zitten.Gr.Ronald Ploegendiensten draai ik gelukkig niet meer, maar veel collega's hadden om deze reden winterbanden. Hieronder een filmpje waarin geen sneeuwvlok te zien is, maar een setje winterbanden enig nut gehad zou kunnen hebben...... Dit soort gladde plekken kun je ook in Nederland tegenkomen. http://www.youtube.com/watch?v=7S9e5M5O ... re=related
|
15 nov 2009 18:10 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
ET: Met alle respect voor je normaliter juiste natuurkundige inzichten: wel graag bij de les blijven. Citaat: misschien dat ze in Noorwegen en Zweden liever lamellen zien dan spijkers (je krijgt niet voor niets een boete als je ze in de bebouwde kom gebruikt) Is 2 x onjuist. De algemene opinie, versterkt door alle testen tot nog toe, geeft de voorkeur aan iest duurdere, iets lawaaierige spijkerbanden. Spijkerbanden zijn overal in de winter toegestaan, ook in de grote steden. Rallyrijden erbij halen is helemaal onzin. De spikes en banden die daar gebruikt worden zijn nergens, ook niet in NL toegestaan voor weggebruik. Lamellenbanden zijn geen sneeuwbanden, het zijn universele winterbanden en onder andere voor sneeuw, beter als zomerbanden. Sneeuwbanden is een verkeerde, misleidende benaming. Citaat: ervaringen in de Alpen of Skandinavië zijn irrelevant. Ik geloof dat we in die landen juist een heel redelijke winter ervaring oa met banden hebben opgebouwd. Het aantal harde winterdagen is dan wel groter, en voor NL condities inderdaad niet relevant, maar het aantal dagen waarop het kan vriezen of dooien is ongeveer net zo groot als in NL. We weten ook dat je bij -20 best op zomerbanden weg komt. Maar juist vóór de echte kou, en daarna in het voorjaar zijn goede winterbanden van levensbelang. Gaan we verder: Citaat: De lamellen maken het onmogelijk om genoeg rubber op straat te zetten bij droog of nat wegdek. Je bedoel waarschijnlijk "genoeg rubber" als in "genoeg rubber om goede frictie te waarborgen"? Onjuist, frictie hang van het oppervlakte af, de druk die uitgeoefend word en het materiaal. Bij kleiner wordende oppervlakte en gelijkblijvend gewicht (van de auto) wordt de druk per vierkante cm evenredig groter. Dus blijft de frictie gelijk. Echter: Winterbanden worden van een veel plakkeriger rubber gemaakt. Daardoor is de frictie van een winterband hoger, zowel op droge, natte als beijzelde wegen.Niet zo fijn voor het brandstofgebruik, wel voor de veiligheid. Er zitten nu B merk wintersloffen onder mijn dame, en bij deze kan ik iedere twijfelaar uitnodigen om met een droge en een natte vinger te komen voelen in Apeldoorn. Niet aan de dame, alleen aan de banden. We zullen er een zomerbandje naast zetten. Citaat: Dat is al flink minder door het open (en sneeuwlossende) profiel. Onjuist: Winterbanden houden sneeuw in hun profiel vast. Gedeeltelijk door het profiel, en gedeeltelijk door de rubbersamenstelling. Da's de bedoeling ook, omdat de sneeuw in het profiel bij de volgende omwenteling, door de druk een beetje smelt en als het ware aan de wegsneeuw of ijs vastvriest. Voor wat betreft de testen: Winter- en zomerbanden testen zijn er bij de vleet. Er schijnen echter weinig mensen op het idee gekomen te zijn om winterbanden tegen zomerbanden te testen. Het is ook net zoiets als schaatsen tegen fietsen testen. Niet erg interessant.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
16 nov 2009 01:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef: ET: Met alle respect voor je normaliter juiste natuurkundige inzichten: wel graag bij de les blijven.
Ik weet niet waar ik moet beginnen bij je post er klopt werkelijk niks van. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om een natuurkunde les te geven, maar laat ik het bij de belangrijkste houden: frictie is idd afhankelijk van druk en oppervlak (grootte en type: materiaal op materiaal, temperatuur etc.) en de vervorming van het loopvlak (beide kanten). Het is en combinatie van mechansche binding, tijdelijke moleculaire binding, vd waals krachten, etc. Hoe lager de druk hoe hoger de relatieve frictie: meer rubber op straat! Dat heeft een aantal oorzaken, bijv dat de mechanische binding aan zijn max. komt en dat bij lagere drukken moleculaire verbindingen en vd waals krachten zwaarder meetellen. Het gewicht van een auto bepaalt de totale normaalkracht. De bandendruk (bijv. 2.5bar overdruk) bepaalt het oppervlak van het loopvlak. Het profiel bepaalt de lokale druk. Een 40% open profiel heeft dus een bijna twee keer zo hoge lokale druk en dus een veel lagere wrijvingskracht (dwarskracht/remkracht) dan een slick. Daarnaast vervormt zo'n open loopvlak veel meer, wat ook tot lagere wrijving leidt. De natuurkunde achter de band is gewoon zwaar in het nadeel van de lamellen en blokjesbanden met open profiel, die je echt alleen met de term sneeuwband netjes kunt aanduiden. Citaat: Er schijnen echter weinig mensen op het idee gekomen te zijn om winterbanden tegen zomerbanden te testen. Het is ook net zoiets als schaatsen tegen fietsen testen. Niet erg interessant. Het is vorig jaar en het jaar daarvoor gewoon gedaan, het resultaat: alle sprookjes rondom winterbanden zijn vakkundig doorgeprikt, mn qua grip bij nat (zelfs koud+nat) en grip bij droog, zelfs tot onder nul! Desalniettemin worden ze nog steeds aan de man gebracht met achterhaalde claims.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 nov 2009 12:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dit is jaarlijks een terug kerend item, en volgens mij zul je voor/tegenstanders ondanks goede argumenten niet kunnen overhalen tot aanschaf winterbanden en omgekeerd .... Ik ga in dit verhaal met ET mee, mocht ik in een ander ( veel kouder land met daadwerkelijk vele dagen sneeuw wonen ) was m'n mening waarschijnlijk anders, .. wintersport doe ik niet aan, en met ijzel ga ik niet weg Verder moet iedereen doen wat hij/zij het beste lijkt, mooi dat hier de argumenten voor/tegen aangehaald worden, zo kan iedereen zijn eigen conclusie trekken  Ik prefereer uitstekende 'zomer'banden, ook bij wat kouder/natter weer, m.i. een beter compromis dan winterschoeisel ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 nov 2009 13:28 |
|
 |
Eric_DE
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik denk er net zo over, wanneer ik in Nederland zou wonen zouden er geen winterbanden op komen. Hier heb ik echter helaas geen keus en moeten de winterbanden er op......
|
16 nov 2009 13:34 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Menno schreef: Ik prefereer uitstekende 'zomer'banden, ook bij wat kouder/natter weer, m.i. een beter compromis dan winterschoeisel ... ik wilde eigenlijk niet meer reageren in dit draadje omdat je hier nooit uitkomt.. maar toch nog 1 keer... of iemand winterbanden of sneeuwbanden of hoe je ze ook noemt aanschaft moet iedereen zelf weten.. i uit ervaring , (en ook de mensen waarvan ik weet dat ze op winterbanden rijden...) , merk ik gewoon dat mijn winterbanden in de regenbuien van de afgelopen dagen vele malen betere grip hebben dan mijn "std" michelin's.. komt natuurlijk ook omdat mijn winterbanden waarschijnlijk veel meer profiel hebben dan mijn zomerbanden.. en ik denk dat daar ook het verschil zit.. als mensen winterbanden monteren hebben die tussen de 4 en 9 mm profiel... hoeveel mensen met zomerbanden hebben zoveel profiel in de wintermaanden op hun zomerbanden..?? en met alle respect voor ET zijn mooie quote's en technisch onderbouwde antwoorden.. daar kan hij mij absoluut niet mee overtuigen... excuses... 
|
16 nov 2009 14:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik blijf het frappant vinden dat in zo'n geval mensen wel durven afgaan op anecdotische toevalligheden, maar de wetenschap en de testresultaten in de wind slaan.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 nov 2009 21:23 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
helaas zie je dat in het bedrijfsleven ook.. in sommige processen beweren de geleerden dat volgens theorie iets niet kan, maar in werkelijkheid blijkt het vaak anders te zijn... geloof mij maar, dat als ik op 1 moment ook maar het gevoel krijg dat mijn veiligheid in gevaar komt agv de winterbanden ik ze meteen eronder uithaal... maar ik heb het nog niet gemerkt.. mocht het ooit wel zo zijn dan zal ik mijn ongelijk graag toegeven... 
|
16 nov 2009 21:26 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Om het allemaal nog complexer te maken: het psygologische effect (al dan niet placebo).
pro: Iemand die overtuigd is van de positieve werking van winterbanden en ze gemonteerd heeft zal met meer vertrouwen achter het struur zitten en dat is prima. contra: Overschatting juist door winterbanden. Nu kan ik wel met xx km/u door de yy/zz rijden want ik heb winterbanden.
Misschien zijn deze aspecten op de (winter)weg nog wel belangrijker dan de fysische.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
16 nov 2009 22:25 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
is dat zo?? ik denk dat je toch ten alle tijden je gezond verstand moet gebruiken.. of rij jij nu ook anders omdat je ABS, ESP, AIRBAGS etc in de auto hebt...?? ik iig niet... 
|
17 nov 2009 18:51 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Klein beetje eens ben ik het wel met Ronald, zeker in extreme omstandigheden zie je mensen met winterbanden vaak voorbij vliegen omdat men denkt ' veilig ' onderweg te zijn, ... waarom gok ik op winterbanden, aangezien dit vaak Duitse voiture's betreft met van die zwarte wielen zonder doppen, ... ( een 'fout' statement van kijk mij eens chique doen ) Die hebben kennelijk heel veel vertrouwen in hun banden  Aanpassen blijft nummer 1 qua veiligheid, met dichte mist ga je ook niet inhalen op een tweebaansweg ( hoewel ook daar malloten zijn natuurlijk ) En ik rij idd niet anders omdat er ESP/ASR , airbags e.d. aanwezig zijn 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
17 nov 2009 19:06 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|