V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
EvilTwin schreef:
Slijtage delen zijn slijtage delen en de verkoper zal een deel als de koppeling altijd als zodanig beschouwen. Daarnaast zullen ze proberen zo veel mogelijk delen eromheen als slijtage deel te tellen (voor koppeling dus drukgroep, voor remmen dus klauwen etc.)
Maar dat doet de garagist wel uit voorzorg en meedenken met de klant. Als hij de hele motor al heeft 'openliggen' is het vervangen van aanpalende onderdelen veel makkelijk, efficienter en goedkoper. Je kan er namelijk van uit gaan dat een drukgroep evenveel belasting heeft gehad dan de bijbehorende koppelingsplaten....En als het ene onderdel wel nieuw is en het andere niet, zal het oude onderdeel (nog) veel sneller gaan slijten...

Maar dan nog vind ik het vervangen van koppeling/drukgroep bij 128.000km wel rijkelijk vroeg....Zo is dat nooit bedoeld door leverancier/fabrikant. En als het wel zo bedoeld is, hadden ze dat beter even kunnen melden bij de nieuwverkoop... :D
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat ik bedoel is dat een koppeling, afhankelijk van gebruik 10x to 300.000km mee kan. Verkopers proberen onder de "garantie" op normale delen uit te komen, door die te beschouwen als slijtage deel. Vandaar mijn voorbeelden van drukgroep en remklauw.

bijv. gebruik je de launch control op je BMW M5 SMG dan is de koppeling na 10 starts gaar.
Maar dat doet de garagist wel uit voorzorg en meedenken met de klant.
Als de verkoper de klant de keuze geeft (nu 100eur extra voor een waterpomp oid of over 6 maanden 300eur extra bij een dist wissel) dan is dat prima, maar zo gebeurt het vaak niet. Deze discussie begon over het omgekeerde geval. De drukgroep werd (wellicht onterecht) als een slijtage onderdeel beschouwd. De kip of het ei: gaat de drukgroep stuk door verkeerd gebruik van de koppeling (waardoor die ook harder slijt) of is de drukgroep een zwak punt en neemt die de koppeling mee.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
EvilTwin schreef: Als de verkoper de klant de keuze geeft (nu 100eur extra voor een waterpomp oid of over 6 maanden 300eur extra bij een dist wissel) dan is dat prima, maar zo gebeurt het vaak niet. Deze discussie begon over het omgekeerde geval. De drukgroep werd (wellicht onterecht) als een slijtage onderdeel beschouwd. De kip of het ei: gaat de drukgroep stuk door verkeerd gebruik van de koppeling (waardoor die ook harder slijt) of is de drukgroep een zwak punt en neemt die de koppeling mee.
Eens..maar het wordt wel vaak gebracht als: "Je kan het beste dit ook nog even uit voorzorg vervangen, want als het alsnog kapotgaat, dan........". Hoeveel autobezitters (waaronder ikzelf :D ) zwichtten niet uit angst dat het ze wel kan overkomen...
Ik ben geen techneut en kan derhalve dit soort beweringen niet staven op het waarheidsgehalte...dat is een kwestie van vertrouwen dat je moet hebben in je garagist.....Jammer dat nog best in wat gevallen misgebruik van dat vertrouwen gemaakt wordt...
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Aan de andere kant begrijp ik het standpunt van veel garagehouders:

Hoeveel mensen zouden niet op hoge poten terug komen bij de garage als ze 30.000 km na de drukgroep door de koppelingsplaten zijn?

Of hoeveel mensen zouden kwaad worden als ze de distributieriemwissel twee keer in 40.000 km moeten vervangen omdat de waterpomp niet lang genoeg mee gaat?

En dat terwijl ze de vervanging niet hebben laten uitvoeren? Toegegeven: de garagehouder zou bij inleveren van de auto (voor de distriwissel of de koppeling) het meteen aan de klant moeten voorleggen, maar ik kan me voorstellen (ikzelf heb HTS-wtb gedaan) dat een hoop mensen het al snel veel geld vinden.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Oldenhage schreef:specificeer de rekening eens als je wil, het is wel erg veel hoor.. :neutral:
Robin, ik wil de specificatie ook wel zien. Ik heb veel minder betaald bij een Citroen dealer en het was NIET Oldenhage.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Hallo luisteraars,

Vandaag m'n auto opgehaald bij de garage, zoals al eerder geschreven is de gehele koppeling vervangen en de schakelstang bleek ook aan vervanging toe. Voor dit hele geintje moest ik 425 euro's afrekenen.............zelfs 25 euro lager dan ik als opgave gekregen had. De auto schakelt en koppelt weer als de spreekwoordelijke boter.

Groeten,

Albert.

Oh, ja en de winterbanden zijn er voor dit bedrag ook nog onder gezet!
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
voor zover ik weet zit er geen schakelstang op de C5 :oops:
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Oldenhage, scherpe reactie maar in mijn geval gaat het (nog) om een Peugeot 406 HDI 66kw. Zie voorgaande berichten. Ik begreep dat het de schakelstang was, maar het kan ook de bedieningsstang van de koppeling naar de nemercylinder zijn natuurlijk, ik zal het nog eens vragen. Het is een dun stangetje met aan een zijde een oogverbinding en aan de andere zijde een kogeltje, was 25 euro ex. b.t.w.

Groeten,

Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Nodri
Nodri
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Nodri »

AHa, er zijn dus meer mensen met een peus op dit forum!!! Geweldig!! Een medestrijder, zin om een 406-forum op te zetten??? :smt003 :smt003 :smt003 :smt003 :smt003

Weet ik in ieder geval wat het vervangen van een koppeling kost. (doe dat zelf wel trouwens)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Beste Nodri,

Een goed idee om een forum op te zetten over de 406 maar tegen die tijd dat het draait rijdt ik in een C5, dat is dan ook de reden dat ik lid ben geworden van dit forum. Ben trouwens zaterdagochtend nog even terug geweest bij de garage omdat de auto niet ontkoppelde, heel lastig kan ik je verzekeren..........bleek er lucht in het hydraulisch systeempje te zitten, gelijk verholpen en hij koppelt weer als vanouds.

Groeten,

Albert.

P.s. het stangetje wat vervangen was, was idd het bedieningsstangetje van de gevercylinder.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Plaats reactie