Harpje
Harpje
C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Maakt veel herrie en de koppeling doet het niet meer, heeft 128000 Km gelopen.
Is wel erg snel heb ooit met een vito zonder probleem 180000 Km gereden.

Ook draait de motor niet meer, mogelijk doordat de koppeling defect is.
De route mobiel man heeft nog wel iets geprobeerd, maar de herrie werd alleen maar erger.
Vervolgens is deze afgesleept naar de dealer.
De dealer kon zo gauw niet vinden waarom de motor niet meer loopt, dat de koppeling defect is was wel duidelijk.

Zijn er mensen met deze ervaringen, het zou wel weer in de eurie's lopen.... :evil:

vg Robin.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klinkt als kapotte drukgroep, een bekende kwaal, maar bij 128.000 wel erg vroeg.
750 bij een C-dealer in NL.
Motor moet in z´n vrij wel gewoon starten en stationair draaien, anders is er wat anders aan de hand.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Tja, volgens de huisdealer heeft hij mijn C5 ook al een keer van een nieuwe koppeling voorzien....

En dat was ook bij ongeveer 120.000 km.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klinkt serieus, maar ik weet niet wat het is...

Motor draait helemaal niet meer? Dus helemaal geen leven? Of hij kan niet omdat iets (defecte etc.) hem tegenhoudt?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Motor draait inderdaad niet meer.
Lijkt me inderdaad als deze in zijn vrij staat hij toch zou moeten aanslaan.

Al lijkt het me sterk dat een motor zo maar in de soep loopt.
Alle distibutie snaren en bij behorende rollen zijn in jan j.l al vervangen.

De dealer gaat vandaag weer verder kijken, wordt vervolgd.
pieter melissen
pieter melissen
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door pieter melissen »

Harpje schreef:Motor draait inderdaad niet meer.
Lijkt me inderdaad als deze in zijn vrij staat hij toch zou moeten aanslaan.
als ie in zijn vrij staat draait de koppeling nog wel mee hoor, alleen als je het pedaal intrapt houdt dat op.....
web
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Als de drukgroep uit elkaar gevallen is kan dat zaakje best klemvast gelopen zijn in het koppelingshuis, waardoor drukgroep en dus vliegwiel en dus ook de motor niet meer rond willen.

Wel een rare storing hoor, dit. Trouwens, elke vergelijking tussen een C5 personenwagen en een Mercedes bedrijfswagen is natuurlijk appels met peren. Zo'n Vito is gemaakt om tonnen lang afgetrapt te worden door bouwvakkers...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
mwaah de vergelijking tussen een C5 koppeling en een MBbusje is wel terecht, het is beide Duitse rommel ;)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
web
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2007 12:47
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Gemaakt naar totaal andere specificatie...
Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Wat blijkt,,

Omdat de toerensensor ergens in de koppeling , vraag me niet het fijne ervan, ook defect is komt het injectiesyteem ook niet opgang.
Dus de motor gelukkig heel, koppeling hopeloos defect mogelijk ook het vliegwiel.

Kortom goed opletten als je een C5 aanschaft of de koppeling niet is versleten anders bouw je een hechte relatie op met de C-dealer, mocht je dat leuk vinden dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Druklager is versleten en de stukjes hebben de BDP sonde geraakt. Daardoor krijgt de computer geen signaal en slaat de auto niet aan.

Is ie al gemaakt?
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Harpje schreef:Wat blijkt,,
Omdat de toerensensor ergens in de koppeling , vraag me niet het fijne ervan, ook defect is komt het injectiesyteem ook niet opgang.
Dus de motor gelukkig heel, koppeling hopeloos defect mogelijk ook het vliegwiel.
Kortom goed opletten als je een C5 aanschaft of de koppeling niet is versleten anders bouw je een hechte relatie op met de C-dealer, mocht je dat leuk vinden dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Relatief goed nieuws dus!
Wat betreft opletten bij aankoop en staat koppeling. Dit is zeer lastig zoniet onmogelijk.
Versleten koppelingsplaten zijn wel te herkennen. Gewoon rijden, handremproef, etc.
Bij de C5 is het echter de drukgroep die (vroeg) kapot gaat, de platen zijn dan nog prima. En dat gebeurd je gewooon van de ene op de andere dag, weinig aan te voorspellen.
Bij jou in een keer helemaal vast, bij mij een werkelijk enorm gierend geluid op het moment dat je ontkoppeld.
Hier in het forum al verscheidene meldingen gehad, allemaal zo rond de 150 k. Met minder dan 130k ben jij denk ik voorlopig triest recordhouder.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Harpje
Harpje
Re: C5 stuk doet het niet meer

Bericht door Harpje »

Hij is nog niet gemaakt.
De dealer had het druk volgende week maandag t/m woensdag staat deze op de brug.
Nu maar hopen dat we hierbij maar even laten.
Inmiddels kan er bijna niets meer stuk zou je denken..

Er is in een jaar door mijn en de vorige eigenaar voor € 4200 aan verspijkerd, dit is toch wel te veel van het goede zullen we maar zeggen.

Volgende week zijn we weer aan elkaar gekoppeld.

al met al bedankt voor de technische info, altijd fijn om effe ervaringen uit te wisselen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Even voor mijn beeldvorming....Wat is een ' normale' gebruikstijd/kilometers voor zo'n drukgroep?? M.a.w. wat zegt Citroen erover hoelang zo'n ding mee moet gaan bij normaal gebruik??..
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik vermoed dat dergelijke onderdelen op basis van statistiek (gebruik, vermoeiing, slijtage) op een 200.000 tot 250.000 km worden uitgelegd.
Helaas betreft dat een gemiddelde waar een behoorlijke spreiding in kan zitten. De meesten zullen echt wel die afstand of meer halen, maar helaas, het gemiddelde ontstaat doordat er ook mensen minder kilometers ermee maken.


Waarschijnlijk is er vast iemand die het werkelijke ontwerpcriterium weet.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Plaats reactie