Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1758 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 118  Volgende
 Onderhoudskosten 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoudskosten
wouter schreef:
Ik heb een C5 2.0 hdi 110pk Break van 2003, gekocht bij een citroen dealer. Onderhoudshistorie is bekend, auto is door eerste eigenaar gekocht bij de dealer en weer ingeleverd toen hij een nieuwe kocht. Alle onderhoudsintervallen zijn gerespecteerd en dat staat ook in het onderhoudsboekje, dit door de citroen dealer waar ik hem gekocht heb. De vorige eigenaar was een oudere man van in de 50. Mijn vrouw rijdt er 90 procent mee en is een rustige chauffeur. Grootste gebruik van de Citroen komt op conto van autosnelweg kilometers.

Had dit antwoord van je even gemist.

Veercillinders achter moesten vervangen worden
Het komt voor, maar is zeker eerder dan gebruikelijk bij jouw auto.
De bestuurdersstoel zakte door, opnieuw opvullen
Dit is eerder opgemerkt, ook bij auto's met relatief weinig km's. Er zijn echter ook veel stoelen bekend die na 2 ton nog prima zitten. Niet echt peil op te trekken, misschien dat C tijdelijk een andere, slechte, toeleverancier heeft gehad.
Handremkabel en geleiders vervangen
Helaas dit komt ook voor, door schuurwerking.
Verbindingstangen stabilisator 2 zijden vervangen
Alweer een bekende, maar ook weer aan de vroege kant vind ik.
Remcircuit verversen
Is normaal, elke 60.000 uit mijn blote hoofd
3x sileconen blokjes vervangen voor beschermplaat motor bovenzijde
Weet ik niet
Stabilisatorstang links en rechts vervangen
Zie boven
Voorwielen gebalanceerd vanwege trilling in het stuur bij 90 tot 110 km/u
Veel draadje hierover, C5 is erg gevoelig voor geod balanceren
Algemeen onderhoud (vervangen alle vloeistoffen zowat zie ik op de rekening)
Uiteraard
Richtingaanwijzers vervangen ivm wit licht uitstralen
Klein dingetje, maar wel afkeuring APK, dus moet gedaan worden

Kortom, wel en tegelijk niks bijzonders. Het zijn stuk voor stuk zaken waar een C5-kenner niet van op kijkt, hoort bij het C5 leven.
Echter ik vind wel dat je terecht een beetje schikt hiervan. Ik had niet verwacht dat een auto met de onderhoudshistorie die je beschrijft, al die punten al tegelijk laat zien bij zo´n lage km stand, ik kan dit eigenlijk niet verklaren.
Aan de andere kant, je kan ze maar gehad hebben.
Toch vind ik dat je met name voor de veercylinder, stabs en de stoel wel een garantieclaim had kunnen doen bij de dealer.
De komende beurt, 140, zal weinig opleveren (tenzij banden en remmen), maar de 160 erna is, als eerder genoemd, DBriem werk etc., vrij duur dus.
Evengoed veel plezier en excuus voor mijn late reactie.

gr. Ronald

14 okt 2007 17:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
jpiek schreef:
Zelfs bij de Xantia ook in principe maar 300-325 euro, 't zijn die dingen die men nog tegenkomt bij het vervangen van de riem die het duur maken, pakking zus, pakking zo, waterpomp, krukaspoelie.....

Misschien ging dat op voor de Xantia met benzinemotoren....
Bij mij liep een spanrol stuk en is de auto dus voor een nieuwe distributieset afgesleept. Dat was 700 euro (okee: daar zaten ook nog twee bouten voor de motorsteun bij). Heeft iets te maken met die motorsteun die door de riem heen loopt. Er staat dus inderdaad (net als bij de C5 heb ik al gezien) ongeveer 150 euro aan materiaal voor, maar bij de ZX/Xantia ook nog een uurtje of 7 werk.

14 okt 2007 18:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland

Naar boven
Antwoord met een citaat
bij mijn X TD was het geloof ik 500 of 550 euro incl all bij Renard.

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade

14 okt 2007 20:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Nou mijn BMW is vrijdag ook voor inspectie II binnengeweest, heeft meer dan dubbel zoveel kilometers gelopen en er was maar 1 extraatje en dat was dat er speling zat op de fuseekogels en die hebben ze vervangen...kostprijs 20 euro. De totale grote beurt komt op iets van een 400 euro. Toch ongeveer de helft minder dan die van de C5...

En ik heb nog nooit iets met veringen gehad bij de BMW. Maar dat kan bij de C5 aan dat hydroactieve gedoe liggen, misschien is dat systeem gewoon erg vatbaar voor fouten of mankementen alhoewel mijn BMW ook luchtvering heeft met comfort en sport stand. In elk geval, ik vind 120.000 kilometers en een complete revisie van de achterste vering wel erg snel. En ik geloof dat voor ook niet helemaal in orde is want naar mijn gevoel staat ie op zijn achterste veren hoger dan op zijn voorste veren...

Maar dat zal de volgende beurt wel weer uitwijzen.

En dat van die banden? Is het normaal dat je maar 30k kan rijden met goede banden?

P.S.: Ik weet dat jullie allemaal lyrisch zijn over de C5 en ik wil jullie zeker niet voor het hoofd stoten. Maar het zijn gewoon dingen die me opvallen. Net als mijn ruitensproeier die ineens dienst weigert en sinds gisteren wil mijn linkerraam niet meer in een keer naar beneden of naar boven. Het is gewoon dat soort kleinigheidjes die ik irritant vind en misschien eigen zijn aan een Citroen. Iemand zei me eens dat Citroens een eigen wil hebben. Nou dat kan ik prima beamen ;)

15 okt 2007 16:31
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
wouter schreef:
hydroactieve gedoe liggen, misschien is dat systeem gewoon erg vatbaar voor fouten of mankementen alhoewel mijn BMW ook luchtvering heeft met comfort en sport stand. In elk geval, ik vind 120.000 kilometers en een complete revisie van de achterste vering wel erg snel. En ik geloof dat voor ook niet helemaal in orde is want naar mijn gevoel staat ie op zijn achterste veren hoger dan op zijn voorste veren...

mijn banden zijn ongeveer 45K meegegaan., maar banden is moeilijk ieder heeft een andere rijstijl :smt017
wat betreft je vering, ik geloof dat je 1 van de weinige bent die al bij 120000 km een complete revisie heeft gehad.
;-)

15 okt 2007 23:55
Profiel
Antwoord met een citaat
Rijstijl: Rustig, opschakelen bij 2000 toeren per minuut, veel snelwegverkeer, normaal bochtenwerk...Ik of mijn vrouw rijden niet significant anders met de Citroen dan vorige auto's. Maar het 'bandenverbruik' ligt gewoon hoger zo te zien.

Hehe en het veringssysteem, tja dan zal ik wel een pechgeval zijn ;)

16 okt 2007 16:29
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
'k denk haast van wel, de mijne heeft er nu 142K opzitten, was 122K in April toen ik 'em kocht. 'k heb nog maar 1 band (+ reserve ;) ik rij gas, anders ligt de band thuis oud te worden) en 2,5 liter olie hoeven spenderen...

Overigens vreemd, erg vreemd, dat je achterbanden sneller slijten bij een voorwiel aangedreven auto !

16 okt 2007 22:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik dacht vroeger altijd dat voorbanden eerder slijten dan achter vanwege meer slijtage door het sturen, totdat een collega met een BMW mij liet zien dat zijn achterbanden al bijna glad waren en voor nog lang niet. Het komt dus inderdaad door de aandrijving. (Behalve bij een C5 dan :D )

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade

17 okt 2007 08:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Jup dat vind ik ook raar. Zal ik bij de volgende onderhoudsbeurt wel eens naar laten vragen. Valt me ook op dat ie, hm hoe leg je dat uit....net of ie rijdt op vierkante wielen. Het hobbelt nogal. Het linkerraam is het overigens spontaan weer gaan doen, hij gaat weer in een keer dicht.

17 okt 2007 13:39
Antwoord met een citaat
pieter melissen schreef:
160.000 is pas een dure beurt...
Distr. Riem plus de hele santekraam
Gloeibougies (waren schijnbaar kapot)
Draagarm lager achter (klonk alsof de uitlaat tegen de bodem klapperde bij inveren)
Waterpomp (verrassing)

etc..

Ik heb de rekening nog niet gezien (ben niet thuis) maar het bedrag wel gehoord.... :shock: :shock:

Ik heb nu ook de rekening gezien.

Voor het distributie gebeuren de volgende posten
Riem en Spanrol (98.96)
Spanrol oprol (25.96) (wat dat ook moge wezen)
Spanrol Spanner (49.71)
Waterpomp (56.05)
V-Snaar (26.80)
Krukaspoulie (147.49)
Koelvloeistof (23.60)
(alles ex BTW)

Arbeidskosten:
Distibutieriem vervangen 3.5 eenheden
spanrol vervangen 0.3
Waterpomp vervangen 0.7
aandrijfriem accessoires vervangen 0.1
Aandrijfpoulie vervangen 0.6

Dus in totaal 5.2 eenheden, of een eenheid gelijk is aan een werkplaats uur weet ik niet zeker, maar ik denk het wel.

Uit eerdere antwoorden begreep dat vervangen van spanrol, waterpomp en V-snaar moet plaats vinden bij de vervangen van de distributie riem. Wat mij daarom verbaast is dat voor deze activiteiten toch aparte eenheden worden opgevoerd, terwijl die volgens mij best in de 3.5 van de riem zelf zouden hebben kunnen zitten.

Al met al kostte de distributie toestand bijna 950 Euro.

17 okt 2007 17:24
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius

Naar boven
Antwoord met een citaat
munkman schreef:
ik dacht vroeger altijd dat voorbanden eerder slijten dan achter vanwege meer slijtage door het sturen, totdat een collega met een BMW mij liet zien dat zijn achterbanden al bijna glad waren en voor nog lang niet. Het komt dus inderdaad door de aandrijving. (Behalve bij een C5 dan :D )

Op zich is het niet zo raar dat de achterbanden sneller zouden slijten dan de voorbanden bij een voorwielaandrijver. Dit kan te maken hebben met de 'sporing' van de wielen. Bij de hele snelle (en iets minder snelle) auto's worden de banden niet volledig evenwijdig aan het cassis opgehangen, maar een beetje 'taps'. Dit heeft te maken dat de auto zich dan in het afvalt 'vastbijt'.

Onnodig uit te leggen dat 'voortdurend slippen op de lange recht stukken' een positieve invoeld heeft op de wegligging en bochtsnelheid, maar een negatieve invloed op de levensduur (slijtage) van de banden.

17 okt 2007 21:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Citroennetje schreef:
Op zich is het niet zo raar dat de achterbanden sneller zouden slijten dan de voorbanden bij een voorwielaandrijver. Dit kan te maken hebben met de 'sporing' van de wielen. Bij de hele snelle (en iets minder snelle) auto's worden de banden niet volledig evenwijdig aan het cassis opgehangen, maar een beetje 'taps'. Dit heeft te maken dat de auto zich dan in het afvalt 'vastbijt'.

volgens mij staan bij alle auto's de wielen nooit helemaal parallel, dat heet toespoor of uitspoor...al naar gelang de richting. Dit zorgt ervoor dat de auto mooi rechtuit loopt. Bij volledig parallel staande wielen ontstaat een zoekerig weggedrag.

17 okt 2007 21:39
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Toespoor maakt de rechtuitstabiliteit beter (beide banden worden naar binnen gedwongen) terwijl uitspoor het bochtengedrag verbetert... Zo heb ik mij eens laten vertellen en ik hoop dat ik het goed heb onthouden...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

17 okt 2007 22:14
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
BMW's zijn het schoolvoorbeeld van uitspoor, dus dat zal vast kloppen ;)

Overigens kreeg ik van de gratis (bij bandewissel) controle van Euromasters te horen dat er binnenkort eens naar de sporing van m'n voorwielen gekeken moet worden. En ze neigt de laatste tijd idd. iets meer naar rechts (niet alleen de C5 overigens :evil: )

17 okt 2007 22:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Citaat:

Al met al kostte de distributie toestand bijna 950 Euro.

Wat een enorm bedrag,is dat voor elke C5 de norm? ik rij in een benzine met 2.0 motor en automaat die binnenkort ook een nieuwe distrubutieriem moet hebben maar als ik dit lees kan ik beter inruilen. ...

17 okt 2007 23:37
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1758 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 118  Volgende