Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Kijk kijk, een verstandige preventieve actie.
De olie van mijn automaat is ook ergens rond de 210000 vervangen...
De olie van mijn automaat is ook ergens rond de 210000 vervangen...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33559
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
2x ??? , na hoeveel km de 2'de maaljoca schreef:Die heeft de olie 2x ververst.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Het was zo zwart dat we hem met een dubbele hoeveelheid hebben doorgespoeld, normaal vul je de bak met olie, laat je hem warm worden en laat je er een beetje uit lopen. Dat was bij deze auto zo erg dat we er nog maar een "beetje" bijgegooid hebben..Menno schreef:2x ??? , na hoeveel km de 2'de maaljoca schreef:Die heeft de olie 2x ververst.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Hoe kan zoiets ontstaan dan?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Is dit zwarte door slijtage van de rembanden? Of zijn er nog andere delen die hard slijten en de olie zwart maken?Harm van Beek schreef:Hoe kan zoiets ontstaan dan?
Motorolie wordt onder andere zwart door verbrandingsresten (lees: koolstof), maar daarvan zou in een versnellingsbak toch geen sprake moeten zijn, of de boel wordt wel héa©l erg heet...
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
langdurig heuvelop caravan trekken in een lagere versnelling?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik



Maar dan nog: als het geen verbrandingsresten zijn, wat kleurt de olie dàn zwart?exroosje schreef:langdurig heuvelop caravan trekken in een lagere versnelling?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Er moet iets versleten zijn...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Dat lijkt me duidelijk...Harm van Beek schreef:Er moet iets versleten zijn...
Maar om van te leren ben ik dan altijd nieuwsgierig WAT er ersleten is.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Wat hebben we allemaal in de bak zitten?
Tanden van de tandwielen, planetair tandwielsysteem, rembanden (?), lagers, cilinders voor de sturing (of zit dat er buiten?)....
Ik heb geen idee...
Tanden van de tandwielen, planetair tandwielsysteem, rembanden (?), lagers, cilinders voor de sturing (of zit dat er buiten?)....
Ik heb geen idee...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Iemand anders wel?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Komt vanzelf iemand die reageert...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Vanzelf??Harm van Beek schreef:Komt vanzelf iemand die reageert...

Ditmar (die wel benieuwd is of iemand een idee heeft)
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.

het lijkt erop dat a¨cht niemand het weet...

Zelf halen we regelmatig reductiekasten uitelkaar en daarin is de olie ook zwart. Het zwarte onstaat door miniscule ijzerdeeltjes die onstaan wanneer ijzer over ijzer gaat, evenals rubberringen die langzaam maar zeker "opraken" en in een autobak de rembanden. (al weet ik niet of die wel in een automaat zitten maar het zal wel).
Als er vocht bij de olie kan komen verkleurd de olie ook best wel snel. Ook zogenaamde liftreductiekasten die geen PO (Periodiek Onderhoud) nodig hebben moeten toch na de eerste 50 draaiuren (in elkaar slijpen wielen) en daarna om de 10000 uur een oliewissel hebben! Op een gegeven moment is de olie vol met verontreinigingen en zal deze gewisseld moeten worden zelfs al kan er geen lucht of vocht bij komen.
Zelfs al heb je een dichte kast, het vocht aanwezig in de lucht zal zich mengen met de olie en dat gaat continu door, ijzer roest met het vocht en er onstaant zuren waardoor de olie nog sneller achteruit gaat.
Ik heb zelf eens een reductiekast uit elkaar gehaald waarin allemaal kleine torretjes dood in de olie ronddreven, de rest van de familie was een soort kit geworden en had ervoor gezorgd dat de bak vat ging zitten.
Als er vocht bij de olie kan komen verkleurd de olie ook best wel snel. Ook zogenaamde liftreductiekasten die geen PO (Periodiek Onderhoud) nodig hebben moeten toch na de eerste 50 draaiuren (in elkaar slijpen wielen) en daarna om de 10000 uur een oliewissel hebben! Op een gegeven moment is de olie vol met verontreinigingen en zal deze gewisseld moeten worden zelfs al kan er geen lucht of vocht bij komen.
Zelfs al heb je een dichte kast, het vocht aanwezig in de lucht zal zich mengen met de olie en dat gaat continu door, ijzer roest met het vocht en er onstaant zuren waardoor de olie nog sneller achteruit gaat.
Ik heb zelf eens een reductiekast uit elkaar gehaald waarin allemaal kleine torretjes dood in de olie ronddreven, de rest van de familie was een soort kit geworden en had ervoor gezorgd dat de bak vat ging zitten.