Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Vanmiddag reed ik in mijn C5 en zou een oprit oprijden naar de snelweg, ik merkte dat mijn automaat niet meer doorschakelde naar de 4 maar bleef hangen in de drie. (snelheid ongeveer 80 TOT100 km)
Gelijk kreeg ik ook een geluid te horen en een melding van SERVICE. De auto maakte 3000 toeren en de motor maakte veel herrie en toen ik probeerde om handmatig te schakelen lukte dat ook niet, ook was het handmatige schakelbeeld op het dasboard niet aanwezig.
Ik reed gematigd verder tot een parkeer plaats en deed de motor uit en wachte een minuutje ofzo, daarna gestart en verder gereden en alles was weer normaal en deed het weer, auto schakelde ook weer automatisch prima.
Vraag is wat kan dit zijn geweest en moet ik actie ondernemen?????
Gelijk kreeg ik ook een geluid te horen en een melding van SERVICE. De auto maakte 3000 toeren en de motor maakte veel herrie en toen ik probeerde om handmatig te schakelen lukte dat ook niet, ook was het handmatige schakelbeeld op het dasboard niet aanwezig.
Ik reed gematigd verder tot een parkeer plaats en deed de motor uit en wachte een minuutje ofzo, daarna gestart en verder gereden en alles was weer normaal en deed het weer, auto schakelde ook weer automatisch prima.
Vraag is wat kan dit zijn geweest en moet ik actie ondernemen?????

C5club extreme Fan


Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:38
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik heb veel meegemaakt met mijn C5, maar dit nog niet. Wat F-mister zegt, even aan de Lexia hangen en kijken wat er gemeld wordt...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:

Voor mij geen onbekend verschijnsel. Zowel met de Xantia als met de C5 heb ik dit wel eens meegemaakt. In mijn geval ging de computer van de automaat op noodstand. Dat betekende heel bokkerig schakelen. Inderdaad: motor uit en opnieuw starten.
De keren dat het mij overkwam was 's morgens met koude motor thuis wegrijden, twee kilometer binnendoor en bij het doortrekken op de invoegstrook van de snelweg voelde ik een schok en was 't gebeurd. Gelukkig achteraf nooit blijvende schade kunnen constateren.
Garage kon achteraf nix uitlezen. Daarop kun je je dus alvast voorbereiden...
De keren dat het mij overkwam was 's morgens met koude motor thuis wegrijden, twee kilometer binnendoor en bij het doortrekken op de invoegstrook van de snelweg voelde ik een schok en was 't gebeurd. Gelukkig achteraf nooit blijvende schade kunnen constateren.
Garage kon achteraf nix uitlezen. Daarop kun je je dus alvast voorbereiden...


Vermoedelijk dus geen ernstige storing, auto gaat volgende week naar garage voor grote beurt en keuring,en dan zullen ze ook wel de computer uitlezen denk ik zo.M&M schreef:Storing in de versnellingsbak , idd zoals al gemeld , .... even uit laten lezen zodra je een keer in de buurt bent van de dealer.
Auto heeft al 94000 km gereden dus de storingen zullen nu wel eens komen, hoewel vandaag totaal geen last meer gehad.

C5club extreme Fan


Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:38
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
1x denk ik het gehad te hebben, alweer 2 maanden geleden, ook op de oprit naar de snelweg.geerts schreef:Vermoedelijk dus geen ernstige storing, auto gaat volgende week naar garage voor grote beurt en keuring,en dan zullen ze ook wel de computer uitlezen denk ik zo.M&M schreef:Storing in de versnellingsbak , idd zoals al gemeld , .... even uit laten lezen zodra je een keer in de buurt bent van de dealer.
Auto heeft al 94000 km gereden dus de storingen zullen nu wel eens komen, hoewel vandaag totaal geen last meer gehad.
Ik was wel een klein beetje aan het doorrijden, maar de bak stond NIET in sportstand en ik deed geen kick-down, toch bleef tie in 3 hangen waar die allang in 4 had moeten zitten.
Die bakken hebben 'fuzzy logic' soms ook wel aangeduid als 'funny logic', ze denken te denken voor jou, maar doen dat niet altijd goed. In mijn mening als automaathater doen ze het nooit goed.
Ik zou me geen zorgen maken als het bij die ene keer blijft.
Je weet trouwens zeker dat het gaspedaal niet achter de kokosmat is blijven hangen, daar heb ik de automaat ook een keer de schuld van gegeven.

gr. Ronald
Ps, ik weet niet wat voor motor en dus bak je hebt, maar zelfs diesels maken gewoonlijk niet echt veel herrie bij 3000 toeren.......
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)

Ik zou me geen zorgen maken als het bij die ene keer blijft.
Je weet trouwens zeker dat het gaspedaal niet achter de kokosmat is blijven hangen, daar heb ik de automaat ook een keer de schuld van gegeven.![]()
gr. Ronald
Nee ik heb niet eens kokosmatten dus dat is voor mij geen excuus (helaas)


Ik ben net terug van vakantie en had net zoiets, waarvoor ik op het forum wilde zoeken naar mogelijke diagnoses en oplossingen.
Bij mijn C5 ging het lampje service branden als ik een beetje stijle heuvel opreed, ik kreeg dan ook de melding 'storing autom. versnellingsbak' en bleef in max de 3 hangen. Daarna schakelde die nog wel maar dus niet boven de 3. Ook switchen naar manual werkte niet. Na stoppen en opnieuw starten, was ook alles weer normaal.
Een locale franse Citroen dealer wist er geen raad mee en liet me doorrijden...
Ik merkte wel dat ik het euvel soms kon voorkomen door een stuk langzamer een stijle heuvel op te rijden.
Heeft iemand al iets meer uitgevonden over wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
groetjes
Bij mijn C5 ging het lampje service branden als ik een beetje stijle heuvel opreed, ik kreeg dan ook de melding 'storing autom. versnellingsbak' en bleef in max de 3 hangen. Daarna schakelde die nog wel maar dus niet boven de 3. Ook switchen naar manual werkte niet. Na stoppen en opnieuw starten, was ook alles weer normaal.
Een locale franse Citroen dealer wist er geen raad mee en liet me doorrijden...
Ik merkte wel dat ik het euvel soms kon voorkomen door een stuk langzamer een stijle heuvel op te rijden.
Heeft iemand al iets meer uitgevonden over wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
groetjes
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij mijn C5 tot op heden nog geen storing met de automaat, maar vroeger wel soortgelijke klachten met de automaat van mijn range rover.
Dit hoort zich aan alsof de bak is overgegaan op het noodprogramma om je in ieder geval thuis te brengen, het kan zijn dat de bak te heet is geworden, of dat ergens de druk te laag is of weggevallen, kortom veel mogelijkheden.
Ik zou er eens mee langs JO rijden, die weten misschien een oplossing of anders sturen ze je door naar een automaten specialist waar ze goede contacten mee hebben.
Dit hoort zich aan alsof de bak is overgegaan op het noodprogramma om je in ieder geval thuis te brengen, het kan zijn dat de bak te heet is geworden, of dat ergens de druk te laag is of weggevallen, kortom veel mogelijkheden.
Ik zou er eens mee langs JO rijden, die weten misschien een oplossing of anders sturen ze je door naar een automaten specialist waar ze goede contacten mee hebben.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Joca, is er al eens naar de bakolie gekeken?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

Ik heb alleen na een zeer hevige regenbui een keer last gehad van schakelen, verder schakelt deze prima op de 40 (1>2), 60 (2>3) en 80(3>4).
Als ik de S aanzet dan schakelt ze pas bij de 130 (3>4)
Ik merk wel dat als je snel achter elkaar gas geeft en weer los laat dat alle power verdwenen is.
Als ik de S aanzet dan schakelt ze pas bij de 130 (3>4)
Ik merk wel dat als je snel achter elkaar gas geeft en weer los laat dat alle power verdwenen is.

Dank voor de suggestie.
Ik ben inmiddels bij Johan langs geweest. Die heeft de olie 2x ververst. Volgens het boekje hoeft dat nooit, maar uit mijn bak kwam heel vieze prut.
(overigens begon de bak ook al zonder helling raar te doen en af en toe in zijn 3 te blijven hangen, en blokkeerde die de manual stand)
Nu loopt alles weer soepel. Geen overbodige luxe dus.Nou ja luxe, gewoon een goeie investering, want een revisie kost volgens Johan zeker zo'n € 3000,-.
greetz
Joca
Ik ben inmiddels bij Johan langs geweest. Die heeft de olie 2x ververst. Volgens het boekje hoeft dat nooit, maar uit mijn bak kwam heel vieze prut.
(overigens begon de bak ook al zonder helling raar te doen en af en toe in zijn 3 te blijven hangen, en blokkeerde die de manual stand)
Nu loopt alles weer soepel. Geen overbodige luxe dus.Nou ja luxe, gewoon een goeie investering, want een revisie kost volgens Johan zeker zo'n € 3000,-.
greetz
Joca
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Klopt, bak is zogenaamd Sealed For Life, maar meerdere leden hier hebben al positieve ervaring met het verversen.joca schreef:Dank voor de suggestie.
Ik ben inmiddels bij Johan langs geweest. Die heeft de olie 2x ververst. Volgens het boekje hoeft dat nooit, maar uit mijn bak kwam heel vieze prut.
(overigens begon de bak ook al zonder helling raar te doen en af en toe in zijn 3 te blijven hangen, en blokkeerde die de manual stand)
Nu loopt alles weer soepel. Geen overbodige luxe dus.Nou ja luxe, gewoon een goeie investering, want een revisie kost volgens Johan zeker zo'n € 3000,-.
greetz
Joca
Ik heb in het roddelcircuit gehoord dat Johan tegenwoordig bakolie laat aanvoeren per zeeschip.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)