Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
 Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ? 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21
Berichten: 2016
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Net terug van Van Gompel en meteen even gevraagd of ze iets wisten tegen het olieverbruik. Ze hadden ook iets om er bij te gooien maar ze hadden ook een alternatief: niet meer bijvullen tot max.

Het zou namelijk kunnen zijn dat de motor vindt dat er te veel olie in zit en dit dus "dumpt". Nou weet ik niet wat ik er van moet denken, maar ik ga het wel eens proberen. Ben benieuwd of het werkt...

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


05 sep 2007 18:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Houd je dan met de peilstok in de gaten dat er niet te weinig in zit? Dat lijkt me namelijk een kostbare omissie...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


05 sep 2007 20:14
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21
Berichten: 2016
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Duh, tuurlijk. Heb al een keer eerder een motor mogen (laten) vervangen. Dat gebeurt me geen tweede keer...

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


05 sep 2007 20:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Gelukkig...

Wat wordt je criterium om bij te vullen? Minimum-niveau? En hoeveel vul je dan bij?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


05 sep 2007 20:42
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21
Berichten: 2016
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Met een liter vul ik ongeveer de helft tussen min en max. Ik ga kijken wat er gebeurt als ik gewoon afwacht. Dus bij de helft beginnen met pijlen en dan elke paar dagen even onder de motorkap duiken. Zodra het te dicht bij min komt dan gaat er een liter bij zodat ik weer ongeveer halverwege zit en dan kijk ik weer hoe lang het duurt totdat ik op min sta.

Als dat weer binnen 1000 km of zo is dan is dit experiment ook weer ten einde...

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


05 sep 2007 20:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Ik help het je hopen, maar ik vrees dat het niet werkt...

Het carter en de motorruimte waar de olie in mag komen is relatief groot. Daarin zit 4,5 liter (om en nabij) aan vloeibare olie plus een ruimte onder de zuigers voor "motordampen".
Zodra de motor loopt, wordt er olie rondgepompt en ontstaat er door lekkage langs de zuigerveren wat overdruk onder de zuigers, lijkt me...Waarheen zou de olie (het teveel aan?) weggepe(r)st moeten worden?


:smt017

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


05 sep 2007 20:56
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Ervaringen met TSL olie in een 2.0
TSL is een olietoevoeging met zeer goed smerende eigenschappen; het brengt op de 'hotspots' in de motor een zeer gladde film aan. Na zeer positieve ervaringen in een Mitsubishi en een Mazda 626 (LPI) vroeg ik mijn C5 dealer of het aan te raden is om TSL toe te voegen aan de 2.0 ltr C5 (benzine). Antwoord: 'het zou te glad zijn voor de motor, gebruik uitsluitend Total motorolie...'.
Wie heeft (meerjarige) ervaring met TSL in de C5 benzine?


13 sep 2008 16:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
De oliekanalen in de hydraulische klepstoters van de C5 zijn extreem dun. Zo dun dat als je te dikke olie gebruikt ze niet snel genoeg vol- cq leeglopen. Breng je in dit kanaal ook nog een film/coating aan dat wordt de diameter nog kleiner.
Lijkt me niet aan te bevelen.

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


13 sep 2008 17:52
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
TSL maak de olie iets dunner en versterkt het smerend vermogen van de olie. Het werkt wezenlijk anders dan de PFTE ('Teflon') toevoegingen die de olie dikker maken. Ben benieuwd of iemand het geprobeerd heeft, ik durf het nog niet aan...ondanks de prima ervaringen met de Mazda. Zie ook: www.lare.nl


15 sep 2008 22:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Het maakt me wel nieuwsgierig moet ik zeggen. Het lijkt aanbevelenswaardig voor 2 liter motoren. Die 1.8 motoren hebben kennelijk betere klepstoters; veel 2 liters zijn, zo ik heb gelezen, al vervangen door die van 1.8 motoren.


15 sep 2008 22:44
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 591
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Bedoel je nu dat er klepstoters van een 2.0 vervangen worden door die van een 1.8?


16 sep 2008 00:56
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Ja, daar is een draadje over geweest ook geloof ik.


16 sep 2008 17:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Ik heb wel eens TSL in mijn eerste C5 gegooid (HPI). In de hoop dat ie er iets beter van ging lopen. Gebruikte het wel in mijn Xantia's.

Kon bij de C5 niets merken.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 sep 2008 21:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Update TSL in C5: 30.000 km geleden TSL bij de olie gevoegd. Resultaat: motor loopt iets stiller, minder rauw, geen probleem(-pjes) gehad met een hangende klepstoter (dus geen onregelmatige loop bij koude start, niet meer 'schudden' bij stationair koude motor) of inhouden of licht schokkenn).
Motorolie gegevens: 05000C2 MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 (MPM), zie deze link


17 aug 2010 13:22
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Mooi dat je dit ons laat weten na die tijd :smt023

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


17 aug 2010 14:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.