Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Auteur |
Bericht |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Net terug van Van Gompel en meteen even gevraagd of ze iets wisten tegen het olieverbruik. Ze hadden ook iets om er bij te gooien maar ze hadden ook een alternatief: niet meer bijvullen tot max.
Het zou namelijk kunnen zijn dat de motor vindt dat er te veel olie in zit en dit dus "dumpt". Nou weet ik niet wat ik er van moet denken, maar ik ga het wel eens proberen. Ben benieuwd of het werkt...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
05 sep 2007 18:42 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Houd je dan met de peilstok in de gaten dat er niet te weinig in zit? Dat lijkt me namelijk een kostbare omissie...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 sep 2007 20:14 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Duh, tuurlijk. Heb al een keer eerder een motor mogen (laten) vervangen. Dat gebeurt me geen tweede keer...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
05 sep 2007 20:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Gelukkig...
Wat wordt je criterium om bij te vullen? Minimum-niveau? En hoeveel vul je dan bij?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 sep 2007 20:42 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Met een liter vul ik ongeveer de helft tussen min en max. Ik ga kijken wat er gebeurt als ik gewoon afwacht. Dus bij de helft beginnen met pijlen en dan elke paar dagen even onder de motorkap duiken. Zodra het te dicht bij min komt dan gaat er een liter bij zodat ik weer ongeveer halverwege zit en dan kijk ik weer hoe lang het duurt totdat ik op min sta.
Als dat weer binnen 1000 km of zo is dan is dit experiment ook weer ten einde...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
05 sep 2007 20:47 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Ik help het je hopen, maar ik vrees dat het niet werkt... Het carter en de motorruimte waar de olie in mag komen is relatief groot. Daarin zit 4,5 liter (om en nabij) aan vloeibare olie plus een ruimte onder de zuigers voor "motordampen". Zodra de motor loopt, wordt er olie rondgepompt en ontstaat er door lekkage langs de zuigerveren wat overdruk onder de zuigers, lijkt me...Waarheen zou de olie (het teveel aan?) weggepe(r)st moeten worden? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 sep 2007 20:56 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Ervaringen met TSL olie in een 2.0
TSL is een olietoevoeging met zeer goed smerende eigenschappen; het brengt op de 'hotspots' in de motor een zeer gladde film aan. Na zeer positieve ervaringen in een Mitsubishi en een Mazda 626 (LPI) vroeg ik mijn C5 dealer of het aan te raden is om TSL toe te voegen aan de 2.0 ltr C5 (benzine). Antwoord: 'het zou te glad zijn voor de motor, gebruik uitsluitend Total motorolie...'. Wie heeft (meerjarige) ervaring met TSL in de C5 benzine?
|
13 sep 2008 16:17 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
De oliekanalen in de hydraulische klepstoters van de C5 zijn extreem dun. Zo dun dat als je te dikke olie gebruikt ze niet snel genoeg vol- cq leeglopen. Breng je in dit kanaal ook nog een film/coating aan dat wordt de diameter nog kleiner. Lijkt me niet aan te bevelen.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
13 sep 2008 17:52 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
TSL maak de olie iets dunner en versterkt het smerend vermogen van de olie. Het werkt wezenlijk anders dan de PFTE ('Teflon') toevoegingen die de olie dikker maken. Ben benieuwd of iemand het geprobeerd heeft, ik durf het nog niet aan...ondanks de prima ervaringen met de Mazda. Zie ook: www.lare.nl
|
15 sep 2008 22:02 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Het maakt me wel nieuwsgierig moet ik zeggen. Het lijkt aanbevelenswaardig voor 2 liter motoren. Die 1.8 motoren hebben kennelijk betere klepstoters; veel 2 liters zijn, zo ik heb gelezen, al vervangen door die van 1.8 motoren.
|
15 sep 2008 22:44 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 591 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Bedoel je nu dat er klepstoters van een 2.0 vervangen worden door die van een 1.8?
|
16 sep 2008 00:56 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Ja, daar is een draadje over geweest ook geloof ik.
|
16 sep 2008 17:37 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Ik heb wel eens TSL in mijn eerste C5 gegooid (HPI). In de hoop dat ie er iets beter van ging lopen. Gebruikte het wel in mijn Xantia's.
Kon bij de C5 niets merken.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
16 sep 2008 21:22 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Update TSL in C5: 30.000 km geleden TSL bij de olie gevoegd. Resultaat: motor loopt iets stiller, minder rauw, geen probleem(-pjes) gehad met een hangende klepstoter (dus geen onregelmatige loop bij koude start, niet meer 'schudden' bij stationair koude motor) of inhouden of licht schokkenn). Motorolie gegevens: 05000C2 MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 (MPM), zie deze link
|
17 aug 2010 13:22 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0
Mooi dat je dit ons laat weten na die tijd 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
17 aug 2010 14:03 |
|
 |
|