Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Comfort automaat? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 mei 2007 22:47
Berichten: 175
Woonplaats: Harderwijk
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Comfort automaat?
Dag lezers,
ik overweeg de aanschaf van een C5 automaat uit 2005.
Op LPG, heb ik geen slechte ervaringen mee tot nu toe. Ik ga zeker een proefrit maken als ik een geschikte occasion vind. Maar waar moet ik dan op letten?
En wat is de meerwaarde van manueel kunnen schakelen? Een veelgebruikte mogelijkheid of een overbodig snufje?
Kortom: ik hoor graag voor en tegens.
alvast bedankt voor evt reacties.

John van Hees

_________________
C5 Exclusive, Break 2006, AT6


29 aug 2007 16:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Welkom John,

er zijn er hier die gas rijden, zowel handmatig als automatisch.

Voor de FAQ's moet je hier zijn, en met wat spitwerk vind je mensen die je wat meer over gas rijden kunnen vertellen.

De automaat met handstand is eigenlijk iets wat soms handig is. 99% van de tijd rijd je op automaat, maar soms (koude motor, bergen) wil je zelf kunnen kiezen...

Veel plezier en houd ons op de hoogte!

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


29 aug 2007 16:49
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33524
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Hallo , ....

Zoals Harm aangeeft zal je de manuele stand van de automaat zelden tot nooit gebruiken , verder is de automaat een aanrader als je gemak en comfort hoog op het lijstje hebt staan.
Wat betreft gas lees dit o.a. eens door ; viewtopic.php?f=4&t=1623&p=69173#p69173

Ik weet niet of er leden aanwezig zijn die het nieuwe model i.c.m LPG hebben , ???

Alvast suc6 met de zoektocht naar de juiste C5 , break of berline ??

Groet,

Menno.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


29 aug 2007 17:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Pruttel de pruttel, ik moet toch even tegensputteren. Is hier trouwens geen smiley voor ? :D
Als rechtgeaarde handbakrijder die veroordeeld is tot een automaat zie ik de handbediening toch zeker als toegevoegde waarde.
Neem een inhaalactie op een 80 km weg. Als je daar verantwoord wilt inhalen moet je met het huidige drukke verkeer de zaak goed inschatten en goed kunnen vertrouwen op het reactievermogen van je auto.
In dit soort situaties is de automaat van de automaat van onze C5 soms wat traag.
Je zit al in vier en de bak moet 1 of liefst 2 versnellingen terug.
Met kick-down die je dan geeft schakelt de bak terug, of niet. Sommige willen niet zo lekker, dan moet je eerst het gaspedaal liften en dan kick-down doen anders gebeurt er niks. Vervolgens moet de bak dan daadwerkelijk sequentieel 1 of 2 versnellingen terugschakelen. Eenmaal teruggeschakeld moet de vloeistofkoppeling dan ook nog het vermogen naar de wielen brengen en je hebt veel langer slip (toeren gaan omhoog maar auto accelereert niet) dan bij een manuele koppeling.
Op zichzelf allemaal niet erg, hoort een beetje bij het karakter van een automaat, maar door bij zo´n maneuvre zelf van te voren de juiste versnelling te kiezen (als je zou doen bij een handbak) win je echt secondes.
Tevens vind ik dat de automaat in automaat het redelijk doet bij afdalingen en terugschakelen in de bergen, maar zelf de versnelling kiezen geeft mij toch even wat meer vertrouwen.
Bij koude motor schakelt de automaat graag en vlug op naar een hoge versnelling, naar de mening van meerderen hier, iets te vlug.
Kortom, een fijne, nuttige en veilige optie die manuele stand!

gr. Ronald

Ps. Ook van mij een warm welkom natuurlijk John :smt038

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


29 aug 2007 19:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Ik vind het geweldig, zo'n automaat. Ook in de bergen (zonder caravan of iets dergelijks) heb ik niet hoeven ingrijpen. Hij deed alles zelf, tot mijn volle tevredenheid.
De mijne schakelt mooi soepel. Alleen koud (wintertemperatuur) gebruik ik de manuele shift maar zodra hij warm is weer snel in de automaat :lol:

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


29 aug 2007 20:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Ik gebruik manuele shift in de bergen (vind dat ik toch iets te veel moet bijremmen als ik hem zelf zijn gang laat gaan) en wat ik ook nog wel eens doe is in de stad hem laten afremmen op de motor door zelf terug te schakelen. Ik merk dat dat ook nogal brandstof scheelt.
En als ik lang voor een stoplicht sta zet ik hem nog wel eens in de vrij om niet de hele tijd te hoeven remmen (is ook slecht voor je remschijven).

De luie kickdown van ROnald herken ik ook. Mogelijk is een 2-liter alerter. Dat is nl. een andere bak (AL 4 ipv bva-20)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


29 aug 2007 21:14
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33524
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
De bak is super , ook qua reactie ... en liever een AL-4 , nee dank je , die zijn veel schokkeriger en gaan sneller stuk , en reageren wat mij betreft half zo lekker niet , mijn 4HP20 doet het uitstekend 8) !! ( geen vergelijk met de AL-4 van de C5 2.0 Berline en al helemaal geen vergelijk met de 2.0 en V6 ( zelfde bak notabene als m'n huidige 2.2 ) van m'n Xantia's ) , kreeg van J.O ook te horen dat er veel verschil in de bakken kunnen zitten )
Ik kan mij enkel wel in het 'koud' verhaal vinden , de bak gaat dan te snel en te vroeg in een hoge versnelling zitten , op te lossen met de manuele stand ....
Ook ik zet hem soms bij lang wachten in de N , of op de snelweg ff naar z'n 3 als ik de snelheid eruit wil halen voor b.v. een flitspaal :oops: , remmen hoeft dan niet.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


30 aug 2007 08:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Ik heb dan weer totaal geen last van dat gedrag bij koude motor.
Dan doet ie het ook prima en laat ik hem altijd in de auto stand staan.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


30 aug 2007 12:08
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Ik rij zelf in een automaat en het zelf schakelen gebruik ik nooit. Nergens voor nodig. Ik moet wel zeggen dat ik de automaat van de c5 niet echt lekker vindt aangrijpen maar da's de aard van het beestje denk ik dan maar.

mvg Dick


30 aug 2007 23:10
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Ik herken heel duidelijk het verhaal van Ronald. Bij snelle acties is de bak veel te traag en duurt het voor je gevoel minuten voordat er wat gebeurt. Voor mij misschien hierna geen automaat meer.


01 sep 2007 14:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Het lijkt erop dat vrouwlief vandaag zo aan het klieren was met de bak van de ZX (goh...) dat de kans dat ik bij de volgende auto een automaat mag uitzoeken steeds groter wordt!

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


01 sep 2007 20:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 mei 2007 22:47
Berichten: 175
Woonplaats: Harderwijk
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Dank voor alle reacties!
Inmiddels heb ik ook begrepen dat een automaat wat meer brandstof slurpt.
Gezien mijn krappe budget moet ik dan toch maar handmatig door het leven blijven gaan.
Maar ik wil wel "groots" blijven rijden!! C5 dus!
En het volgende dilemma is dan: LPG of toch over naar diesel?
Qua brandstof verschilt het geeneens zo heel veel, zeker omdat ik geregeld benzine moet tanken anders springt de meter weer op oranje. Na ongeveer elke 3000/4000 km.
Op jaarbasis bij 30.000 km toch een dikke 125 liter.
Maar ja dan, in geval van diesel er toch weer 22 euro per maand bij aan wegenbelasting!
Wie me wat zinnigs kan zeggen over diesel versus LPG is van harte welkom!
Rijdt een 2.0 liter echt 1 op 17?

Vriendelijke groeten John van Hees

_________________
C5 Exclusive, Break 2006, AT6


01 sep 2007 23:45
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
Verwacht niet dat een 2 liter lpg c5 een zuinigheidswonder is, want dat is hij dus niet. Zeker met een automaat eraan. Gemiddeld zit ik rond de 1:8 met gemengd weggebruik. Bij standritten zelfs 1:7. Echter 60 center verschil in de literprijs en minder wegenbelasting zouden een argument zijn.


02 sep 2007 00:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
JohnvanHees schreef:
Wie me wat zinnigs kan zeggen over diesel versus LPG is van harte welkom!
Rijdt een 2.0 liter echt 1 op 17?



Kijk eens in het verbruiksdraadje. Denk er daarbij aan dat menno en Harm van Beek een automaat hebben.

Ikzelf ben regelmatig aan het rekenen geweest. LPG-G3 lijkt toch goedkoper dan diesel te zijn. Alleen rijd ik diesel omdat in mijn budget geen fatsoenlijke G3 te koop is/was.

Heb je die van Arendonk al gezien? (je hoeft hem niet te kopen, misschien dat ik hem over een goed half jaar namelijk wel kan betalen)

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


02 sep 2007 08:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Comfort automaat?
arendonk schreef:
Verwacht niet dat een 2 liter lpg c5 een zuinigheidswonder is, want dat is hij dus niet. Zeker met een automaat eraan. Gemiddeld zit ik rond de 1:8 met gemengd weggebruik. Bij standritten zelfs 1:7. Echter 60 center verschil in de literprijs en minder wegenbelasting zouden een argument zijn.


Het verschil in literprijs bedraagt hier in het noorden nu vaak 80 a  85 cent. Bij 30.000 km/j toch belangrijk?
En mijn berline haalt 's zomers bij lange ritten 1:10 op LPG.

Succes met de afweging!

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


02 sep 2007 10:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.