V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 175
Lid geworden op: 18 mei 2007 22:47
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit
Locatie: Harderwijk
V.I.P.
V.I.P.
Comfort automaat?

Bericht door JohnvanHees »

Dag lezers,
ik overweeg de aanschaf van een C5 automaat uit 2005.
Op LPG, heb ik geen slechte ervaringen mee tot nu toe. Ik ga zeker een proefrit maken als ik een geschikte occasion vind. Maar waar moet ik dan op letten?
En wat is de meerwaarde van manueel kunnen schakelen? Een veelgebruikte mogelijkheid of een overbodig snufje?
Kortom: ik hoor graag voor en tegens.
alvast bedankt voor evt reacties.

John van Hees
C5 Exclusive, Break 2006, AT6
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door Harm »

Welkom John,

er zijn er hier die gas rijden, zowel handmatig als automatisch.

Voor de FAQ's moet je hier zijn, en met wat spitwerk vind je mensen die je wat meer over gas rijden kunnen vertellen.

De automaat met handstand is eigenlijk iets wat soms handig is. 99% van de tijd rijd je op automaat, maar soms (koude motor, bergen) wil je zelf kunnen kiezen...

Veel plezier en houd ons op de hoogte!
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort automaat?

Bericht door Menno »

Hallo , ....

Zoals Harm aangeeft zal je de manuele stand van de automaat zelden tot nooit gebruiken , verder is de automaat een aanrader als je gemak en comfort hoog op het lijstje hebt staan.
Wat betreft gas lees dit o.a. eens door ; http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 173#p69173" target="_blank

Ik weet niet of er leden aanwezig zijn die het nieuwe model i.c.m LPG hebben , ???

Alvast suc6 met de zoektocht naar de juiste C5 , break of berline ??

Groet,

Menno.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door Ronald »

Pruttel de pruttel, ik moet toch even tegensputteren. Is hier trouwens geen smiley voor ? :D
Als rechtgeaarde handbakrijder die veroordeeld is tot een automaat zie ik de handbediening toch zeker als toegevoegde waarde.
Neem een inhaalactie op een 80 km weg. Als je daar verantwoord wilt inhalen moet je met het huidige drukke verkeer de zaak goed inschatten en goed kunnen vertrouwen op het reactievermogen van je auto.
In dit soort situaties is de automaat van de automaat van onze C5 soms wat traag.
Je zit al in vier en de bak moet 1 of liefst 2 versnellingen terug.
Met kick-down die je dan geeft schakelt de bak terug, of niet. Sommige willen niet zo lekker, dan moet je eerst het gaspedaal liften en dan kick-down doen anders gebeurt er niks. Vervolgens moet de bak dan daadwerkelijk sequentieel 1 of 2 versnellingen terugschakelen. Eenmaal teruggeschakeld moet de vloeistofkoppeling dan ook nog het vermogen naar de wielen brengen en je hebt veel langer slip (toeren gaan omhoog maar auto accelereert niet) dan bij een manuele koppeling.
Op zichzelf allemaal niet erg, hoort een beetje bij het karakter van een automaat, maar door bij zo´n maneuvre zelf van te voren de juiste versnelling te kiezen (als je zou doen bij een handbak) win je echt secondes.
Tevens vind ik dat de automaat in automaat het redelijk doet bij afdalingen en terugschakelen in de bergen, maar zelf de versnelling kiezen geeft mij toch even wat meer vertrouwen.
Bij koude motor schakelt de automaat graag en vlug op naar een hoge versnelling, naar de mening van meerderen hier, iets te vlug.
Kortom, een fijne, nuttige en veilige optie die manuele stand!

gr. Ronald

Ps. Ook van mij een warm welkom natuurlijk John :smt038
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door Wimmie »

Ik vind het geweldig, zo'n automaat. Ook in de bergen (zonder caravan of iets dergelijks) heb ik niet hoeven ingrijpen. Hij deed alles zelf, tot mijn volle tevredenheid.
De mijne schakelt mooi soepel. Alleen koud (wintertemperatuur) gebruik ik de manuele shift maar zodra hij warm is weer snel in de automaat :lol:
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door exroosje »

Ik gebruik manuele shift in de bergen (vind dat ik toch iets te veel moet bijremmen als ik hem zelf zijn gang laat gaan) en wat ik ook nog wel eens doe is in de stad hem laten afremmen op de motor door zelf terug te schakelen. Ik merk dat dat ook nogal brandstof scheelt.
En als ik lang voor een stoplicht sta zet ik hem nog wel eens in de vrij om niet de hele tijd te hoeven remmen (is ook slecht voor je remschijven).

De luie kickdown van ROnald herken ik ook. Mogelijk is een 2-liter alerter. Dat is nl. een andere bak (AL 4 ipv bva-20)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort automaat?

Bericht door Menno »

De bak is super , ook qua reactie ... en liever een AL-4 , nee dank je , die zijn veel schokkeriger en gaan sneller stuk , en reageren wat mij betreft half zo lekker niet , mijn 4HP20 doet het uitstekend 8) !! ( geen vergelijk met de AL-4 van de C5 2.0 Berline en al helemaal geen vergelijk met de 2.0 en V6 ( zelfde bak notabene als m'n huidige 2.2 ) van m'n Xantia's ) , kreeg van J.O ook te horen dat er veel verschil in de bakken kunnen zitten )
Ik kan mij enkel wel in het 'koud' verhaal vinden , de bak gaat dan te snel en te vroeg in een hoge versnelling zitten , op te lossen met de manuele stand ....
Ook ik zet hem soms bij lang wachten in de N , of op de snelweg ff naar z'n 3 als ik de snelheid eruit wil halen voor b.v. een flitspaal :oops: , remmen hoeft dan niet.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door exroosje »

Ik heb dan weer totaal geen last van dat gedrag bij koude motor.
Dan doet ie het ook prima en laat ik hem altijd in de auto stand staan.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
dickster
dickster
Re: Comfort automaat?

Bericht door dickster »

Ik rij zelf in een automaat en het zelf schakelen gebruik ik nooit. Nergens voor nodig. Ik moet wel zeggen dat ik de automaat van de C5 niet echt lekker vindt aangrijpen maar da's de aard van het beestje denk ik dan maar.

mvg Dick
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Re: Comfort automaat?

Bericht door arendonk »

Ik herken heel duidelijk het verhaal van Ronald. Bij snelle acties is de bak veel te traag en duurt het voor je gevoel minuten voordat er wat gebeurt. Voor mij misschien hierna geen automaat meer.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door EW »

Het lijkt erop dat vrouwlief vandaag zo aan het klieren was met de bak van de ZX (goh...) dat de kans dat ik bij de volgende auto een automaat mag uitzoeken steeds groter wordt!
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 175
Lid geworden op: 18 mei 2007 22:47
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit
Locatie: Harderwijk
Dank voor alle reacties!
Inmiddels heb ik ook begrepen dat een automaat wat meer brandstof slurpt.
Gezien mijn krappe budget moet ik dan toch maar handmatig door het leven blijven gaan.
Maar ik wil wel "groots" blijven rijden!! C5 dus!
En het volgende dilemma is dan: LPG of toch over naar diesel?
Qua brandstof verschilt het geeneens zo heel veel, zeker omdat ik geregeld benzine moet tanken anders springt de meter weer op oranje. Na ongeveer elke 3000/4000 km.
Op jaarbasis bij 30.000 km toch een dikke 125 liter.
Maar ja dan, in geval van diesel er toch weer 22 euro per maand bij aan wegenbelasting!
Wie me wat zinnigs kan zeggen over diesel versus LPG is van harte welkom!
Rijdt een 2.0 liter echt 1 op 17?

Vriendelijke groeten John van Hees
C5 Exclusive, Break 2006, AT6
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Re: Comfort automaat?

Bericht door arendonk »

Verwacht niet dat een 2 liter lpg C5 een zuinigheidswonder is, want dat is hij dus niet. Zeker met een automaat eraan. Gemiddeld zit ik rond de 1:8 met gemengd weggebruik. Bij standritten zelfs 1:7. Echter 60 center verschil in de literprijs en minder wegenbelasting zouden een argument zijn.
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door EW »

JohnvanHees schreef: Wie me wat zinnigs kan zeggen over diesel versus LPG is van harte welkom!
Rijdt een 2.0 liter echt 1 op 17?
Kijk eens in het verbruiksdraadje. Denk er daarbij aan dat menno en Harm van Beek een automaat hebben.

Ikzelf ben regelmatig aan het rekenen geweest. LPG-G3 lijkt toch goedkoper dan diesel te zijn. Alleen rijd ik diesel omdat in mijn budget geen fatsoenlijke G3 te koop is/was.

Heb je die van Arendonk al gezien? (je hoeft hem niet te kopen, misschien dat ik hem over een goed half jaar namelijk wel kan betalen)
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort automaat?

Bericht door nixmit »

arendonk schreef:Verwacht niet dat een 2 liter lpg C5 een zuinigheidswonder is, want dat is hij dus niet. Zeker met een automaat eraan. Gemiddeld zit ik rond de 1:8 met gemengd weggebruik. Bij standritten zelfs 1:7. Echter 60 center verschil in de literprijs en minder wegenbelasting zouden een argument zijn.
Het verschil in literprijs bedraagt hier in het noorden nu vaak 80 a  85 cent. Bij 30.000 km/j toch belangrijk?
En mijn berline haalt 's zomers bij lange ritten 1:10 op LPG.

Succes met de afweging!
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Plaats reactie