Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Auteur |
Bericht |
carracha
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14 Berichten: 209 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 382500
Kleur: blauw/grijs
Naar boven
|
 Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Kachelventilator stopt er[weer mee. Module is goed, zekering 40 amp. Is ook ok. . Vervelend natuurlijk met dit weer. Nadat ik de zekering maar weer had vervangen en de draden in de bsm wat rangschikte begon de ventilator terrassen..... ik heb toen de dikke stekker met veel draden losgehaald. Wat bleek? Deze was zwart daar waar de dikkere draden in de stekker zaten, zo ook op het andere deel op de bsm. Gepoogd de stekkers schoon te maken met contactcleaner, alcohol en een fijn fijltje. De kachelventilator werkt weer. Is het eenvoudig die stekker te vervangen door een nieuwe? Misschien wel de hele kabelboom? Kan iemand mij adviseren/verder helpen
_________________ Met vriendelijke groet, Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
|
16 jan 2024 00:50 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Ik zou het houden bij " repareren wat stuk is". Dat enkele contact, zo te horen.
|
16 jan 2024 09:35 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
misschien een goed idee om een brandblussertje aan boord te hebben?
Heb er zelf al jaaarrreeennn 1tje bij de hand, nog nooit nodig gehad.
Effe afkloppuh.
|
16 jan 2024 17:18 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4860 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Een klein brandblussertjes in de auto is schijnveiligheid, hoor ik elk jaar bij de BHV herhaling van de brandweer 
|
16 jan 2024 18:28 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik als voetganger voor een rood stoplicht stond te wachten toen er een auto afremde en de vlammen er onder uit sloegen. Vermoedelijk broze benzineleiding.
Ik snelde een winkel in, kreeg vrijwel gelijk een brandblusser te pakken en rende naar die auto toe. Onder de wagen waren al geen vlammen meer te zien maar toen de bestuurder de motorkap omhoog deed brandde daar nog steeds het 1 en ander.
Met de brandblusser heel snel geblust. Als we op de brandweer hadden gaan staan wachten was die auto waarschijnlijk volledig uitgebrand.
Dit was het moment waarop ik besloot een brandblussertje aan boord te hebben, en voor het grijpen.
Nou kunnen ze bij de brandweer wel beweren dat dit schijnveiligheid is, maar als bij mij de vlammetjes uit de bsm beginnen te komen heb ik dat vuurtje waarschijnlijk vlotter onder controle als wanneer ik met lege handen zou staan te wachten op de brandweer, lijkt mij.
|
16 jan 2024 19:57 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
+1 Als het maar een schuimblusser is in plaats van een poeder.
|
16 jan 2024 22:28 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Hoezo, boes, wat is het verschil?
|
16 jan 2024 22:59 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Enorme nevenschade. Een poederblusser is een goedkope oplossing maar als je die hebt moeten gebruiken in bv een auto kan die vervolgens toch nog naar de sloop. Het poeder is zo aggressief (zout) dat alles begint te corroderen. Het is ook nauwelijks schoon te maken achteraf. Een schuimblusser is iets duurder (en volgens mij ook minder lang bruikbaar) maar heeft weinig nevenschade. Heb ik, net als jij, al eens succesvol gebruikt bij een smeulend brandje achter een koplamp. (Auto was gelukkig niet van mij) 
|
17 jan 2024 10:02 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
On topic mannen  Ik zou eerst de oorzaak van de verbrande stekker opzoeken. Vermoedelijk een slecht contact maar het kan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld in de kachelmotor zelf.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
17 jan 2024 10:36 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 527
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 398.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Een schuimbrandblussertje aanraden nav een zwartgeblakerde stekker op de BSM is toch redelijk ontopic, H_H?
Jouw advies is dat in elk geval wel, want zo'n stekker wordt natuurlijk niet zomaar zwart, lijkt me uiterst zinvol en preventief om de oorzaak op te sporen.
|
17 jan 2024 15:31 |
|
 |
carracha
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14 Berichten: 209 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 382500
Kleur: blauw/grijs
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Inmiddels een ritje Amsterdam-Groningen v.v. en andere achter de rug. De kachelventilator werkt. Ik houd het op een slecht contact, dat is schoongemaakt. De mannetjes in de stekker heb ik wat bijgebogen. Ik ben geen uitgesproken electronicaman en weet niet waar ik het verder zoeken moet. Het werkt nog ..... 
_________________ Met vriendelijke groet, Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
|
23 jan 2024 16:52 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Voor de zekerheid misschien de stekker nog eens extra vastzetten met wat tie-ribjes. Waarschijnlijk is er een sluiting afgebroken waardoor de stekker wat los in de verbinding zit. Dan krijg je dit soort verbranden. Zorgen dat hij weer solide vastzit verhelpt problemen in de toekomst. (Vermoed ik)
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
23 jan 2024 23:37 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 507 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Stekker bsm voor kachelventilator doorgebrand
Het is een veel voorkomend probleem, bij meerde XM's die ik heb gehad waren er problemen me de connectors ook bij de C5.
Vaak gaat het om een contact waar een behoorlijke stroom doorloopt. Hier ontstaat oxide, wat weer zorgt voor warmte en meer oxide. Het zou beter zijn, als men een betere kwaliteit van het materiaal zou kiezen, maar ja, dat maakt de auto duurder.
Groet, Kees.
|
24 jan 2024 10:43 |
|
 |
|